fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Paolo Merlo: ‘Elektrificatie is een uitdaging’

Paolo Merlo, president en eigenaar van het Italiaanse familiebedrijf Merlo, over elektrificatie: “Elektrisch is een belangrijke kans, maar niet de enige oplossing.” Foto: Matthijs Verhagen

De Italiaanse machinefabrikant Merlo verkoopt jaarlijks 150 à 200 elektrische verreikers. Maar de verkoop ervan gaat niet vanzelf. Desondanks blijft de Italiaanse machinefabrikant investeren in elektrificatie, en volgt de markt per land op de voet. In gesprek met eigenaar Paolo Merlo.

We krijgen steeds meer signalen dat de verkoop van elektrische machines tegenvalt. Hoe zit dat bij jullie?

“De lancering van ons innovatieve model e-Worker in 2021 was ons eerste concrete antwoord op de uitdaging van elektrificatie. Vandaag zien we wel groei, vooral in landen als Nederland en Noorwegen. Tijdens de Eima-beurs 2024 hebben we meerdere elektrische prototypes gepresenteerd, waaronder grotere elektrische verreikers als de TFe30.9 en TFe43.7.”

Dus: wat houdt jullie tegen om de verkoop van elektrische verreikers te stimuleren?

Elektrisch is een belangrijke kans, maar niet de enige oplossing. De verkoop hangt sterk af van externe factoren, zoals overheidssteun en milieubeleid, en verschilt sterk per land. Daarom hanteren we een pragmatische aanpak: we ontwikkelen de techniek en staan klaar. Zodra een markt zich opent, kunnen we snel reageren. Dat is mogelijk omdat alles – van ontwikkeling tot productie – intern wordt uitgevoerd.”

Het feit dat Merlo bijna alles zelf maakt, zelfs assen, cilinders en alle kunststof onderdelen, vertraagt dat niet het ontwikkelingsproces van nieuwe machines?

“Onze ervaring is precies het tegenovergestelde. Het zelf ontwikkelen van veel onderdelen geeft juist mogelijkheden. Als we iets willen, maken we het en zijn we niet afhankelijk van welke willekeurige toeleveranciers dan ook. We kunnen zo veel sneller doorpakken.”

Jullie bouwen veel zelf. Gaan jullie ook zelf accu’s bouwen?

“Nee, dat was wel eerder een gerucht, maar dat gaan we zeker niet doen.”

Zou het elders, dus buiten Italië, produceren niet goedkoper zijn?

“Dat zou kunnen. We onderzoeken dit continu. Maar tot nu toe is produceren hier in Italië nog steeds het goedkoopst en voor ons het meest voordelig.”

Waarom geen eigen dieselmotor?

“Ha, dat was al een droom van me toen ik een klein jongetje was. Maar, ik moet ook eerlijk zijn, met de huidige complexe emissie-eisen is het bijna niet meer te doen om hierin zelf mee te gaan. Dus deze blijven we voorlopig gewoon inkopen bij Deutz, Kohler en Perkins.”

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Italiaanse Merlo reikt naar 10.000 verreikers in 2028

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland werkt aan prototype hybride verreiker

New Holland werkt aan een hybride verreiker die een methaangasmotor combineert met een elektrische rijaandrijving.
Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor overweegt massaontslag

Monarch Tractor, bekend van autonome elektrische trekkers, waarschuwt zijn personeel dat er mogelijk meer dan honderd banen verdwijnen.
Afbeelding artikel

Fliegl levert nu ook een 2-tons minishovel

Fliegl presenteerde op Agritechnica een 2-tons minishovel. Daarmee heeft de Duitse fabrikant nu twee modellen minishovels in het assortiment.