fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Herstart Naïo Technologies onder nieuw eigenaarschap

De Naïo Oz is een wiedrobot en voert verschillende taken uit. Foto's: Naïo

Een Franse rechtbank heeft de overname van robotfabrikant Naïo Technologies goedgekeurd. Daarmee begint een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf onder de naam Naïo. Alle bestaande robotmodellen blijven beschikbaar via het bestaande dealernetwerk.

De focus van Naïo zal zich evenwel meer richten op de verdere ontwikkeling van de twee belangrijkste robots Ted en Oz. “Dat zijn op dit moment onze meest verkochte en meest betrouwbare robots,” zegt COO Matthias Carriere.

Nieuw management

Het nieuwe managementteam van Naïo wordt gezamenlijk geleid door Antoine Monville, een in Toulouse gevestigde ondernemer en industrieel gespecialiseerd in technologisch projectmanagement, en Carriere. Zij worden ondersteund door een groep financiële en institutionele partners, met Jean-Marc Nozeran, voormalig voorzitter van Continental Automotive France, als voorzitter van de Raad van Toezicht. Nozeran brengt waardevolle industriële expertise in bij het project.

Naïo Technologies belandde in juni dit jaar onder gerechtelijke bescherming te staan na een terugloop in de omzet. Kort daarna kwam het bedrijf onder toezicht van een door de rechtbank aangestelde beheerder. “Het bedrijf stond hier in Frankrijk onder bescherming van de rechtbank, en ons doel was een onderneming te vinden die de activa van Naïo Technologies kon overnemen”, legt Carriere uit.

Minder kosten

Binnen de nieuwe structuur zal Naïo zich uitsluitend richten op de verkoop van robots en geen gebruik meer maken van service- of lease-modellen. “We zijn van plan onze robots via onze bestaande dealers te blijven verkopen”, zegt Carriere. “Maar omdat we met minder mensen zullen zijn, concentreren we ons op Oz en Ted, de meer volwassen robots. We willen het bedrijf eenvoudiger en efficiënter maken, en de kosten verlagen. Op die manier willen we een betrouwbaar bedrijf opbouwen.”

Naïo wil zijn industriële ontwikkeling versnellen en zijn internationale partnerschappen versterken. Een nieuw actieplan legt de nadruk op het opschalen van de productiecapaciteit, het uitbreiden van het Europese distributienetwerk en het consolideren van de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten.

De Naïo Ted is gespecialiseerd in mechanische onkruidbestrijding en bodembewerking in wijngaarden.
De Naïo Ted is gespecialiseerd in mechanische onkruidbestrijding en bodembewerking in wijngaarden.

Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2028 operationeel break-even te draaien, jaarlijks 100 robots te produceren en tegen 2030 een jaaromzet van €11 miljoen te behalen. Het plan voorziet tevens in het behoud van 21 banen en de creatie van 10 nieuwe functies in dezelfde periode.

Pionier

Naïo staat al lange tijd bekend als een pionier in landbouwrobotica en vormt een referentiepunt voor andere spelers in de sector. Carriere zegt dat het bedrijf zijn reputatie opnieuw wil opbouwen en bestaande klanten blijft ondersteunen door een groot deel van het ondersteunings- en serviceteam te behouden.

“Klanten zijn voor ons cruciaal. We zullen ook samenwerken met sterke industriële partners om het vertrouwen van boeren terug te winnen. En we krijgen sterke steun van onze bestaande investeerders, die in Naïo geloven. Ons doel is om stap voor stap vertrouwen op te bouwen met een strategie die past bij de omvang en het team van het nieuwe bedrijf.”

Financieringspakket

De herstart wordt gesteund door aandeelhouders en publieke instellingen, waaronder Mirova, Bpifrance en de Regio Occitanie (via het ARIS-fonds). Samen hebben zij een financieringspakket van €6,4 miljoen samengesteld om Naïo’s industriële basis te versterken, de productie te verhogen en de commerciële reikwijdte in Frankrijk en daarbuiten uit te breiden.

Naïo merkt op dat de Franse markt voor landbouwrobotica naar verwachting zal groeien tot €3 miljard in 2030, terwijl de wereldwijde markt zou kunnen toenemen tot €98 miljard in 2033.

“De landbouw verkeert momenteel duidelijk in een crisis. Boeren zullen innovatie nodig hebben om efficiënter, kosteneffectiever en minder afhankelijk van arbeid te worden. De markt zal er dus zijn, ook al duurt het misschien langer dan verwacht. Je kunt de situatie vergelijken met die van melkrobots. De belangrijkste uitdaging is om boeren met robots meer waarde te bieden: echte autonomie en meer veelzijdigheid,” zegt Carriere.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas integreert 365FarmNet in Claas Connect-programma

Claas bundelt 365FarmNet met Claas Connect. Gebruikers van 365FarmNet maken vanaf november 2026 de overstap naar Claas Connect.
Afbeelding artikel

Vanhoucke toont op Agribex een in-de-rij-schoffel

De Belgische machinefabrikant Vanhoucke Machine Engineering toont een prototype van zijn in-de-rij-schoffel op vakbeurs Agribex in Brussel.
Afbeelding artikel

Kamps de Wild Veghel verhuist naar Beek en Donk

Kamps de Wild Veghel, een dealervestiging van Claas-importeur Kamps de Wild, verhuist naar een nieuwe locatie in Beek en Donk (N.-Br.).