fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Elektrische trekker van John Deere krijgt meer vorm

John Deere heeft zijn elektrische trekker afgelopen jaar in de Verenigde Staten al getest in de boomgaard-uitvoering. Komend jaar gaat de machinefabrikant de elektrische trekker testen in Europa. Foto's: Mark Pasveer.

De elektrische trekker van John Deere komt dichterbij. De fabrikant toont op Agritechnica een prototype dat in 2026 getest wordt in Europa. Het doel is om ‘m vóór 2030 in productie te nemen.

John Deere presenteert op de Agritechnica een 130 pk sterke elektrische trekker. Het gaat nog om een prototype. De trekker is afgelopen jaar als smalspoortrekkker getest in de Verenigde Staten.

Na de Agritechnica blijft de trekker in Europa voor praktijktests. Wanneer de trekker in de prijslijst staat is nog niet exact bekend, maar dat zou vóór 2030 moeten zijn.

Lees verder onder de foto

De trekker heeft de cabine en wielbasis van de John Deere 5M. Bijzonder aan deze elektrische trekker is dat er geen traditionele transmissie meer is. Eén 100 pk elektromotor drijft de wielen aan.
De trekker heeft de cabine en wielbasis van de John Deere 5M. Bijzonder aan deze elektrische trekker is dat er geen traditionele transmissie meer is. Eén 100 pk elektromotor drijft de wielen aan.

Een gelijke basis

John Deere wil één elektrisch concept ontwikkelen dat je als koper vervolgens zelf configureert. Je kiest hoeveel batterijen je wilt (maximaal vijf, dat is 195 kWh), je kiest de assen (smalspoor of breed) en de cabine (een boomgaardcabine of bekende 5M-cabine). In feite kies je als koper welke accucapaciteit je wilt. Met de grootste accu (195 kWh) kun je acht uur werken. Het doel is dat de trekker straks in 30 minuten tot 80% op te laden is met een snellader.

In de basis zijn de trekkers gelijk. Dat wil zeggen: net zoals bij elektrische auto’s ligt er één batterij onderop; de stapel ligt onder de ‘motorkap’. Er is geen traditionele transmissie meer. In plaats daarvan zijn er drie elektromotoren. Daarvan drijft er één (100 pk) de wielen aan, één de aftakas (130 pk) en tot slot is er één voor de hydrauliekpomp.

Auteur: Bob Karsten

Lees meer nieuws over Agritechnica op Trekkeronline

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
JJJJ dash MM dash DD
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

New Holland werkt aan prototype hybride verreiker

New Holland werkt aan een hybride verreiker die een methaangasmotor combineert met een elektrische rijaandrijving.