fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Claas maakt grote inhaalslag met Axion 9-serie

Claas komt met de Axion 9-serie als opvolger van de Axion 900. Op de foto zie je het nieuwe topmodel: de Axion 9.450. De 9-serie heeft een nieuwe cabine, een nieuw uiterlijk en is ook technisch weer bij de tijd. Foto's: Bob Karsten

Claas werd in het 400 pk-segment voorbijgelopen door vooral John Deere en Fendt. Oorzaak: de cabine en het uiterlijk van de Axion 900-serie raakten gedateerd. Daar rekent Claas nu mee af. De Duitse trekkerfabrikant presenteert de nieuwe Axion 9-serie, en is daarmee is klaar voor een inhaalslag in het grote segment.

Het was hoog tijd voor een opfrisbeurt voor de grote Axions; het uiterlijk van de Axion 900-serie was sinds de introductie in Parijs (bijna vijftien jaar geleden) praktisch niet veranderd. Claas merkte dat ook. Want bij steeds meer potentiële kopers – met name als een vaste chauffeur ook inspraak heeft op de beslissing – stond de Axion met 1-0 achter. Want de concurrentie in het 400 pk-segment, vooral John Deere en Fendt, had een moderner uiterlijk en een chiquere cabine. Nu is het dus tijd voor een grote inhaalslag.

De nieuwe Axion-generatie heeft vooral een fris uiterlijk en een nieuwe cabine. Ook technisch ging veel op de schop. Er is een nieuwe typeaanduiding: Axion 9, gevolgd door het maximale motorvermogen. Nog steeds is de Axion leverbaar als wieltrekker en als halfrups (TerraTrac).

Lees verder onder de foto’s en kader

Hier staat de Axion 9.450 op 750/70 R44-banden achter. Af fabriek is een bandenspanningswisselsysteem leverbaar (leidingen buitenom). Een TerraTrac-halfrupsversie blijft leverbaar.
Hier staat de Axion 9.450 op 750/70 R44-banden achter. Af fabriek is een bandenspanningswisselsysteem leverbaar (leidingen buitenom). Een TerraTrac-halfrupsversie blijft leverbaar.

Motorkap oogt agressiever

De Axion 9.450, het nieuwe topmodel, heeft een frisse verschijning. De nieuwe motorkap oogt een stuk agressiever en moderner. Uiteraard is er led-dagrijverlichting. Claas-kenners zien meteen dat het uiterlijk een afgeleide is van de in 2023 gepresenteerde Xerion 12-serie, en weten dat het tegelijk een voorbode is van hoe de andere Claas-series er op termijn gaan uitzien.

Dat er een geheel nieuwe cabine op de Axion staat, valt in eerste instantie niet eens zozeer op. De nieuwe dakrand geeft de trekker een fraai afgewerkt uiterlijk. Maar dat-ie ook echt groter is (5 cm langer, 9 cm breder), zal alleen een kenner opmerken.

Fraaie cabine met verbeterde vering

Je neemt vijf aluminium treden, plus een opstap naar de cabinevloer. Bij het binnenstappen merk je dat Claas de cabine echt heeft vernieuwd. Waar de huidige versie meteen vol en enigszins donker aanvoelt, maakt de nieuwe cabine een fraaie, frisse en vooral lichtere indruk. De cabine is een slag groter (17%) en is een stuk stiller (66 dB, volgens Claas).

Ook is de cabinevering sterk verbeterd. De huidige Axion 900-serie – met de vierpunts cabinevering uit het Renault-DNA – veert super op het land, maar op de weg kun je wel eens last hebben van zijdelingse deining. Dat zou nu opgelost zijn. Nog steeds is-ie op vier punten geveerd, maar nu zijn er twee panhardstangen en minder scharnierpunten. Wij konden de nieuwe Axion alleen proberen met een grote schijveneg en cultivator. En ja, daarmee veert het super. Er was geen mogelijkheid om de trekker op de weg te testen.

Claas ontwikkelde een nieuwe cabine voor de Axion. Die is duidelijk lichter en stiller dan de huidige cabine. Ook is-ie 17% ruimer. Die extra ruimte komt uit de breedte (9 centimeter) en lengte (5 centimeter).
Claas ontwikkelde een nieuwe cabine voor de Axion. Die is duidelijk lichter en stiller dan de huidige cabine. Ook is-ie 17% ruimer. Die extra ruimte komt uit de breedte (9 centimeter) en lengte (5 centimeter).

Beeldscherm in plaats van dashboard

Claas volgt de algemene trends. Zo is het traditionele dashboard weg. In plaats daarvan is er een beeldscherm in de A-stijl. Dat biedt veel informatie, van hydrauliek en aftakas tot hefinrichting. Gelukkig zijn het motortoerental en de rijsnelheid in een groter letterformaat weergegeven dan de rest. Ook heb je nu optioneel een tweede beeldscherm. Dat hangt dan aan het plafond. Je kunt de menu’s gemakkelijk switchen tussen beide. Bovendien kun je het tweede scherm ook gebruiken om instellingen te doen – het is dus niet alleen een extra monitor.

Ook is er een nieuwe joystick voor de hydrauliek. Deze is uitgerust met een duimjoystick. Je hebt drie niveaus met instellingen. Dat betekent dat je hier ontzettend veel functies op kunt programmeren.

In de A-stijl hangt een scherm dat tevens dienstdoet als dashboard. Let ook op het optionele tweede beeldscherm aan het plafond, en de nieuwe joystick.
In de A-stijl hangt een scherm dat tevens dienstdoet als dashboard. Let ook op het optionele tweede beeldscherm aan het plafond, en de nieuwe joystick.

Stoel met koel- en massagefunctie

Alle hightech terzijde: de armleuning heeft een andere vorm en een inkeping voor je knie. Dat is iets wat chauffeurs die veel gedraaid zitten wellicht net zozeer waarderen. De stoel kan 40 graden draaien en is voorzien van een koel- en massagefunctie.

Uiteraard kun je je telefoon koppelen met het beeldscherm. Dan werkt de draaidrukknop ook voor je telefoonfuncties. Daarmee is Claas weer helemaal bij de tijd. Het achterraam is trouwens getint, om zoninstraling te beperken.

Het achterraam is licht getint. Dat beperkt zoninstraling. Een camera is in de dakrand geïntegreerd. De hef tilt 12 ton.
Het achterraam is licht getint. Dat beperkt zoninstraling. Een camera is in de dakrand geïntegreerd. De hef tilt 12 ton.

Eigen aansturing VDC werkt vloeiend

Puur kijkend naar de technische gegevens lijkt het alsof Claas de hardware van de Axion ongemoeid heeft gelaten. Maar dat is te kort door de bocht. Zo zijn er nog steeds een FPT-motor en een ZF-transmissie. Maar waar de aansturing voorheen uit huize ZF kwam, ontwikkelde Claas de zogenoemde VDC (vehicle drive controller) zelf. Daarmee heeft Claas meer invloed op hoe de trekker (of beter: de transmissie) reageert op het rijpedaal en de rijhendel. Tijdens een eerste proefrit met een Amazone-schijveneg erachter blijkt dat erg vloeiend en fijntjes te werken.

De aansturing heeft een aantal bijzondere functies. Bijvoorbeeld: de software herkent het als je elke paar minuten (op de kopakker) een ploeg laat zakken. Na een paar werkgangen anticipeert de trekker daarop met behulp van een algoritme. De software verhoogt automatisch op het juiste moment het motortoerental en past de overbrengingsverhouding aan van de transmissie. Dit voorkomt het ‘hikje’ dat je merkt als een werktuig de grond inzakt en de automatiek terugregelt. Maar ook de boost-functie is intelligenter geworden. Ook is er automatiek die de hydrauliekoliestroom aanpast op de behoefte.

Onder de kap ligt nog steeds de 8,7 liter FPT-zescilinder. De software is aangepast, er is een omkeerventilator en het koelpakket is groter. Bovendien is er een elektronische controle van het motoroliepeil.
Onder de kap ligt nog steeds de 8,7 liter FPT-zescilinder. De software is aangepast, er is een omkeerventilator en het koelpakket is groter. Bovendien is er een elektronische controle van het motoroliepeil.

8,7 liter FPT-zescilinder met omkeerventilator

De motor is nog steeds de 8,7 liter motor van FPT. Wel is-ie nu voorzien van een omkeerventilator en het koelpakket is groter. De motorsoftware is uiteraard ook aangepast. En praktisch: als je de sleutel omdraait, lees je op het scherm af of het motorolieniveau klopt. Om de transmissieolie te checken moet je nog even uitstappen en het peilglas bekijken.

Bijzonder: een automatisch smeersysteem is nu standaard op de vooras. Het bereikt alle nippels.

De vooras is standaard uitgerust met een automatisch smeersysteem. Dat bereikt alle nippels. Claas heeft de vierpunts cabinevering aangepast en met name de zijdelingse demping verbeterd.
De vooras is standaard uitgerust met een automatisch smeersysteem. Dat bereikt alle nippels. Claas heeft de vierpunts cabinevering aangepast en met name de zijdelingse demping verbeterd.

Rupsonderhoud

Op 89 centimeter brede rupsen is de Axion Terratrac nog net geen 3 meter breed. De constructie is aangepast, waardoor je – als het nodig is – de middelste looprollen zelf kunt vervangen zonder het hele rupsonderstel te moeten demonteren. De nylon rubberlagers zijn nu gesmeerd.

Het aandrijfwiel is voorzien van nokken die je snel (met twee bouten) kunt verwisselen. Het bestaat uit schuine lijnen waardoor eventuele stenen naar buiten worden gedrukt. De looprollen zijn voorzien van peilglaasjes.

Tot slot: het onderhoudsinterval van de rupsen is in lijn gebracht met onderhoudsintervallen van de trekker (om de 750 uur).

Auteur: Bob Karsten

Lees meer Agritechnica-nieuws op Trekkeronline

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Dieci introduceert grotere landbouwverreiker op Agribex

Op de Belgische beurs Agribex komt Dieci met meer info over zijn nieuwe grote landbouwverreiker Agri Max Power X2 50.8, met...
Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Claas integreert 365FarmNet in Claas Connect-programma

Claas bundelt 365FarmNet met Claas Connect. Gebruikers van 365FarmNet maken vanaf november 2026 de overstap naar Claas Connect.