fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

AVR perst maximale uit zelfrijdende rooier met nieuwe Puma 5.0

Kenners zullen de nieuwe AVR Puma 5.0 zelfrijdende rooier herkennen aan een nieuwe, meer gestroomlijnde vormgeving. Maar ook qua technische specificaties zet deze Puma 5.0 op een tiental punten flinke stappen vooruit. Foto's: Martin Smits

De Belgische machinefabrikant AVR Machinery biedt met zijn nieuwe zelfrijdende rooier Puma 5.0 meer capaciteit en nog meer product- én gebruikersvriendelijkheid. Alle Puma-wensen lijken te zijn vervuld met de vijfde versie van de vierrijer, die voor het eerst in 2006 op de markt kwam.

De AVR Puma viert volgend jaar zijn twintigste verjaardag. De machine kreeg sinds 2006 vier keer een flinke update. Volgend jaar levert AVR de eerste exemplaren van de vijfde generatie. TREKKER zag de nieuwe zelfrijdende rooier onlangs aan het werk in de Vlaamse Ardennen, nabij Oudenaarde.

Het concept van de zelfrijdende rooier is ongewijzigd, maar op een tiental punten maakt de Puma 5.0 een flinke stap vooruit. Met 23,5 ton eigen gewicht (afhankelijk van de specificaties vaak nog wat zwaarder) is de huidige Puma 4.0 de lichtste machine in zijn klasse. Deze nieuwe heeft een 2 ton grotere bunker, meer zeefoppervlak en meer hydraulisch vermogen, wat zich vertaalt in 28,5 ton leeg gewicht. Met maximaal 10 ton bunkerinhoud en aanhangende grond kan dat de weegschaal richting 40 ton drukken.

Meer capaciteit

Vorig jaar draaide het eerste prototype, dit jaar ook een tweede machine. De Puma heeft dus al wat meters gemaakt, maar in de basis is het vertrouwde techniek waar AVR al twintig jaar ervaring mee heeft. De nieuwe Puma heeft 18% meer zeefoppervlak: 41,5 vierkante meter totaal. De rooier heeft daarom ook 15 centimeter meer tussen voor- en achteras.

Omdat de matten langer zijn, verbeterde de productstroom in de machine. AVR introduceerde twintig jaar geleden het concept van een rooier met centrale chassisbalk, waardoor er na de graafmat een splitsing en een kleine versmalling in de productstroom is. Met aangedreven keerrollen is die stroomlijn verbeterd, en door een langere derde mat is de overgang naar de vierde mat beter gestroomlijnd.

Iedere mat kan individueel terugdraaien om een verstopping op te lossen. De egelband achterop is 15% langer, kan 25% sneller draaien en de keerrol in de mat van het Varioweb-systeem is vergroot. Zo is de machine nog meer op zware omstandigheden voorbereid. De hellingshoek van de egelband was altijd al verstelbaar; bij de nieuwe Puma geldt dat ook voor de helling van het axiaalbed, tussen plus 7,5 en min 2,5 graden. Op hellend terrein wordt dat ook automatisch gecorrigeerd.

Lees verder onder de foto’s

De afstand tussen de voor- en achterwielen is 15 centimeter groter, ook de maximale stuuruitslag van de wielen is vergroot. De loofklapper kan nu tweezijdig afvoeren en heeft een verbeterde diepteregeling.
De afstand tussen de voor- en achterwielen is 15 centimeter groter, ook de maximale stuuruitslag van de wielen is vergroot. De loofklapper kan nu tweezijdig afvoeren en heeft een verbeterde diepteregeling.

Bunker 10 ton

De bunker groeide van 8 naar maximaal 10 ton inhoud. Dat was niet alleen een kwestie van een hogere rand erop zetten. Anders dan tot nu toe kan de bunker bij het lossen 40 centimeter heffen, en komt hij door een parallellogramconstructie ook 15 centimeter opzij. Het gevolg is dat de bunker makkelijker met vier rijen (3 meter) tussen rooier en kipper kan lossen. Dat kon eerder ook, maar het was wat krap. Belangrijker: door het heffen van de bunker blijft de bodem meer in een rechte lijn. Volgens AVR resulteert dat in een 50% hogere lossnelheid.

Tegelijk is ook de werking van de reinigingsrol tussen bodembunker en elevator verbeterd. De rooier is met de grotere bunker wezenlijk zwaarder, maar volgens AVR is de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras verbeterd ten opzichte van de voorgangers. Vanwege het extra gewicht heeft de Puma nu een extra wielstel tussen de achterwielen. Op het land neemt dat 5 ton over. Op de weg rolt nog een extra wielstel mee om de aslast onder 10 ton te krijgen.

De productstroom is beter gestroomlijnd. Voor het versmallen van de graafmat op de tweede mat is een aangedreven rol gemonteerd. Eerder was dat een stilstaande plaat.
De productstroom is beter gestroomlijnd. Voor het versmallen van de graafmat op de tweede mat is een aangedreven rol gemonteerd. Eerder was dat een stilstaande plaat.

Meer vermogen

De motor is in essentie dezelfde 12,8 liter Fase V Volvo-motor als in de Puma 4.0. Maar deze versie levert met maximaal 405 kW (551 pk) 60 kW (82 pk) meer. Afhankelijk van de gebruikte componenten heeft de nieuwe rooier ook 10 tot 40% grotere hydromotoren. Dat vraagt meer pompcapaciteit. De rooier is onder de zwaarste omstandigheden meer mans, maar dat vergt ook extra vermogen.

AVR is vooral producent van aardappeltechniek, maar de Puma’s worden breder ingezet. Om snel te wisselen is de ACC-bek (zo noemt AVR zijn invoersysteem waarbij de chauffeur kan kiezen tussen diepteregeling op de diabolo’s of op de tasters, of een mix van die twee) nu snel afkoppelbaar. Omzetten naar uien rapen is nu in een uur gebeurd, waar dat eerder nog een aantal uren sleutelwerk vroeg.

Vernieuwde hydrauliek en aandrijving: de machine kreeg 10 tot 40% grotere hydromotoren voor meer capaciteit en betere prestaties onder zware omstandigheden.
Vernieuwde hydrauliek en aandrijving: de machine kreeg 10 tot 40% grotere hydromotoren voor meer capaciteit en betere prestaties onder zware omstandigheden.

Productvriendelijkheid

De valhoogte van de eerste loofrol is 19% kleiner, van de tweede loofrol 14%. Maar de grootste val maken de aardappelen nog steeds van het laatste reinigingsbed naar de ringelevator. Op de nieuwe Puma monteert AVR daarom fiberglas spijlen en meenemers in de ringelevator. Die zijn soepeler en bewezen tot nu toe in de praktijk op andere machines goed te werken. De loofrollen zijn gewijzigd: wegdrukken van de rollen gaat nu met behoud van valhoogte.

De ACC-bek is met een snelkoppelsysteem snel te wisselen, bijvoorbeeld voor een uien­set. De cilinder linksonder is om beitels te heffen voor tweerijig rooien.
De ACC-bek is met een snelkoppelsysteem snel te wisselen, bijvoorbeeld voor een uien­set. De cilinder linksonder is om beitels te heffen voor tweerijig rooien.

Vertrouwen op achttien camera’s

Het nadeel van alle bunkerrooiers, zeker de zelfrijders, is dat het tamelijk gesloten machines zijn. De chauffeur moet dus vertrouwen op camera’s. In de nieuwe Claas X11-cabine kan hij beelden van achttien camera’s op een 18,5 inch scherm beoordelen.

De achterwielen kunnen nu 4 graden meer stuuruitslag maken (24 graden maximaal). Bij de voorwielen werd dat met 55 graden 3 graden extra. Michelin VF 900/60 R38 achterop is de standaardband op de nieuwe Puma.

AVR heeft de machine onlangs gepresenteerd op vakbeurs Agritechnica 2025 in Hannover (D.). Volgend jaar levert AVR de eerste serie uit, maar de meerderheid van de machines zal nog de ‘oude’ Puma 4.0 zijn. Over de prijs doet de fabrikant nog geen mededelingen, maar het laat zich raden dat die omhoog gaat.

Auteur: Martin Smits

Bekijk ook: FOTO | Kijkje in de fabriek van 175-jarige AVR Machinery

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kemper 490 Pro klapt steunwiel op

Opvallendste vernieuwing van Kemper 400 Pro-serie is een geveerd neuswiel dat tijdens het hakselen omhoog klapt boven het invoerkanaal.
Afbeelding artikel

Straks 57 messen in New Holland-grootpakpers

New Holland werkt aan een nieuwe snijrotor voor grootpakpersen. Straks passen er 57 messen in de lade, goed voor een theoretische...
Afbeelding artikel

Holaras presenteert verbeterde bietenbak

Holaras toonde op Agritechnica 2025 een vernieuwde bietenbak met een nieuw snijprincipe met vingerwalsen. Voorheen had de bak een snijwals.