Op een klassieke Renault 421M kun je trekker leren rijden
Op de Salon International de la Machine Agricole (Sima) van 1973 introduceerde Renault tien nieuwe modellen, waaronder ook de 421. Student Bart Martens schafte voor de trekkertrek een Renault 421M aan, die mooi mee kan in de Standaard-klasse 2,5 ton.
Renault was als relatief kleine speler in de trekkerwereld een fabrikant die toch een opvallend groot aantal modellen en uitvoeringen in zijn programma had. En ook een fabrikant die al vanaf eind jaren zestig vrij veel samenwerkingen had met andere trekkerfabrikanten. Zo produceerde het onder andere trekkers voor Allis Chalmers (de AC One-Sixty) en stond er in 1973 – hetzelfde jaar dat de 421 als een van de tien nieuwe Renault-trekkers op vakbeurs Sima stond – een 145 pk Allis Chalmers als Renault 1451 in Parijs tentoongesteld. Van de One-Sixty werden naar verluidt 5.597 stuks geleverd. De productie liep globaal van 1969 tot 1973.
Lees verder onder kaders en foto’s

Type 461 zelfde als 421, maar 4 pk meer
In de periode 1973-1974 leverde Renault nog 501 stuks als type 6040 aan Allis Chalmers. Met een 40 pk Perkins-dieselmotor was dat bijna dezelfde trekker als de 421 met zijn 42 pk luchtgekoelde MWM-motor. De 1451 is overigens nooit geleverd, hoewel de folders al klaar waren. Op dezelfde Sima, in hetzelfde rijtje, stond ook de 461 als nieuw model. Feitelijk dezelfde trekker als de 421, maar met 4 pk meer motorvermogen en onder andere hydraulisch in plaats van mechanisch bediende schijfremmen en een volledig onafhankelijke aftakas.
Aanvankelijk had Renault eigen motoren, maar in de jaren 60 stapte het over naar motoren van MWM en Perkins. Pas veel later werden steeds meer John Deere- en ook wel Iveco-motoren toegepast.
Meer dan 80 typenummers
Op vakbeurs Sima van 1973 stonden tien nieuwe trekkers, maar uiteindelijk zou de serie uitgroeien tot in totaal meer dan tachtig varianten. Op het typeplaatje van een trekker werkte Renault met een R-nummer. Dat is meer een interne codering voor de productie en administratie in de fabriek, en deze verwijst naar de technische basis van de trekker zoals motor en transmissie. Zo had de 421 de codering R7431, maar vanaf 1977 was dat de codering voor de 461M. In totaal werkte Renault in die periode met meer dan dertig R-nummers. Dat geeft aan hoe groot de verscheidenheid in details is van het hele programma. De type-aanduiding op de motorkap was voor de hele serie wel logisch opgebouwd. Tot 100 pk staan de eerste twee cijfers voor het motorvermogen, boven 100 pk de eerste drie. Trekkers met vierwielaandrijving kregen een 4 op het eind en de industrietypen een 2.
De 421 was in productie van december 1972 tot december 1980. De teller stond toen op 12.056 geproduceerde exemplaren. Van 1977 tot 1984 wordt de 421 als 421M geleverd. Daar zijn er 3.196 stuks van geleverd. Van de 4 pk zwaardere 461M in dezelfde periode 2.402 stuks. Merkwaardig genoeg haalde de 421M zijn vermogen uit de 2,55 liter D325-3 MWM, en eerder uit de 2,8 liter D327-3 MWM. In de periode 1973 tot 1986 wordt de 421 ook als industriemodel geleverd. Die heeft dan de aanduiding 462, en ook daar produceert Renault er nog 2.336 van.

Productieaantallen en uitvoeringen
Productieaantallen en uitvoeringen is een lastige bij Renault. Van de 421 was er ook een S-variant, als semi-smalspooruitvoering. En er zijn foto’s van exemplaren – wellicht destijds nog voor export naar voormalige Franse koloniën – van een 421 met enkel voorwiel. Hoewel de trekkers van dit formaat toen nog veelal zonder cabine werden verkocht, was van 1973 tot 1975 een cabine van het Franse Timmerman leverbaar. Dezelfde fabrikant die in die periode onder andere ook de kenmerkende witte cabines leverde aan International Harvester.
Vanaf 1976 was een echte veiligheidscabine leverbaar. Uiterlijk vrijwel gelijk, maar nu ook met zijramen die open kunnen. Vanaf 1979 werd de Super-luxe cabine ook leverbaar op de 461.

Spectaculaire TX-serie op Sima 1981
Groot nieuws op de Sima van maart 1981: Renault presenteert de voor die tijd spectaculaire TX-serie. Tegelijk veranderde ook de kleurstelling van oranje naar een combinatie van licht oranje (zo je wilt eerder wat lichtbruin of geel) met antraciet. Die kleurstelling wordt bij de hele serie doorgevoerd. De type-aanduiding wordt gevolgd door een S, behalve de 351M, 421M en de 461M.
Vanaf die tijd dunde het aantal modellen bij Renault flink uit. De 421M kwam te vervallen. De 461 – de 461M was in 1984 vervallen, maar kwam in 1985 als 461 weer terug, ter onderscheid van de 461S – werd de basis van de driecilinder-trekkerserie.
Auteur: Martin Smits
Bekijk filmpjes van oldtimers en klassiekers op TREKKER YouTube
Gerelateerde tags: Klassiekers, oldtimers, Renault