fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Case IH breidt Optum-serie uit tot 435 pk

De Optum-serie van Case IH krijgt er 3 modellen bij. Het nieuwe topmodel is de Optum 440 met 435 pk. Op de Agritechnica in Hannover presenteert CNH Industrial ook de New Holland- en Steyr-varianten. – Foto’s: Bob Karsten

Trekkerfabrikant Case IH breidt de Optum-serie naar boven toe uit met 3 compleet nieuwe modellen. Het nieuwe topmodel, de Optum 440, haalt 435 pk uit een 8,7 liter FPT-motor.

Case IH ontwikkelde een compleet nieuwe trekker en breidt daarmee de Optum-serie naar boven toe uit. Het gaat om 3 nieuwe modellen: de Optum 360, 390 en 440, met motorvermogens van 360 tot 435 pk. De nieuwe Optum-trekkers zitten daarmee in dezelfde vermogensklasse als de in Amerika gebouwde Magnum-serie. Case IH blijft die Magnum ook verkopen in Europa en ziet de nieuwe Optum, die gebouwd wordt in het Oostenrijkse St. Valentin, als veelzijdiger alternatief. Case IH ziet het zo: als je zo’n trekker voor meer dan 70% inzet voor puur sleepwerk, dan zou je een Magnum moeten kiezen. Als je de trekker breder inzet, dan is de nieuwe Optum een betere keus.

Lees verder onder de foto‘s

De nieuwe Optum heeft een onafhankelijke voorasvering en is gebouwd door CNH Industrial in de fabriek in Modena (Italië).
De nieuwe Optum heeft een onafhankelijke voorasvering en is gebouwd door CNH Industrial in de fabriek in Modena (Italië).

Onafhankelijke voorasvering

Volgens Case IH is de nieuwe Optum geschikter voor transportwerk dan de zwaardere Magnum. Zo rijdt de nieuwe Optum optioneel ruim 60 km/u, terwijl de Magnum beperkt is tot 50 km/u. Ook ziet CNH Industrial af van de voorasvering volgens het ‘saddle-suspension’-principe, waarbij de voorasdrager aan het transmissiehuis is gemonteerd. In de plaats daarvan heeft het concern in de Modena-fabriek (Italië) een nieuwe, onafhankelijk geveerde vooras ontwikkeld.

Bandenspanningswisselsysteem

Die vooras heeft in het midden een soort transmissiehuis, met daarin een differentieel en 4 schijfremmen. In bochten wordt als het ware afgestempeld op het buitenste wiel. Opvallend: deze as is leverbaar met een interne luchtdoorvoer, waardoor de trekker leverbaar is met een volledig geïntegreerd bandenspanningswisselsysteem dat CNH Industrial zelf ontwikkelde. Er is een externe twee-cilinder-compressor die met tandwielen wordt aangedreven en daarmee zijn de banden in 5 minuten met 1 bar op te pompen. Achter staat de trekker op 750/70 R44-banden.

Geen luchtleidingen meer buitenom; de Optum heeft zowel voor als achter een geïntegreerde overbrenging voor een bandenspanningswisselsysteem. Er komt nog een afschermkap voor de luchtleidingen.
Geen luchtleidingen meer buitenom; de Optum heeft zowel voor als achter een geïntegreerde overbrenging voor een bandenspanningswisselsysteem. Er komt nog een afschermkap voor de luchtleidingen.

Schuivende nokkenas

De motor is een FPT Cursor 9, met 8,7 liter inhoud. In grote lijnen komt die overeen met de motor van de Magnum. De Magnum is echter een frametrekker en de nieuwe Optum niet. Daartoe is het onderblok aangepast. Ook de kop is iets anders: bij het gebruik van de motorrem schuift de nokkenas nu, waardoor bij het remmen de uitlaatkleppen openen nadat de zuiger het bovenste punt heeft bereikt. Dit versterkt het effect van de motorrem, omdat anders de samengeperste lucht, ook als er geen diesel wordt ingespoten, toch de zuigers omlaagdrukt.

Het bandenspanningswisselsysteem is netjes geïntegreerd in het beeldscherm. Let ook op het menu voor de motorrem. Foto: Bob Karsten
Het bandenspanningswisselsysteem is netjes geïntegreerd in het beeldscherm. Let ook op het menu voor de motorrem. Foto: Bob Karsten

Dubbele pomp

De Optum is er alleen als CVXDrive (traploos). Hier ligt transmissie van CNH Industrial met 4 mechanische groepen vooruit en twee achteruit. De aftakas heeft achter 2 toerentallen, net als voor (1.000 en 1.000E). En als we het toch over getallen hebben: de hef tilt maximaal 11.600 kilo en je kunt kiezen uit een 220 l/min-hydrauliekpomp, of een dubbele pomp die samen 360 l/min leveren.

De nieuwe Optum weegt 12.450 kilo, en mag in totaal 19.000 kilo wegen. Opmerkelijk: de Optum heeft een langere wielbasis dan de Magnum (319 t.o.v. 315 cm). Wel is de nieuwe Optum korter, omdat deze geen overhangende motorkap heeft. Case IH heeft nog geen prijs bekendgemaakt.

Op de Agritechnica, die begint op 9 november in het Duitse Hannover, presenteert CNH Industrial ook de New Holland T7 HD- en Steyr Terrus-varianten.

TREKKER kon inmiddels in Oostenrijk proefrijden met de nieuwe Optum. Benieuwd naar een eerste proefrit, of naar meer details? Check dan het magazine, of houd www.trekkeronline.nl in de gaten.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.