Zetor nestelt zich bij premiummerken met 6-serie
De Tsjechische trekkerfabrikant Zetor is bezig met een fikse vernieuwingsslag. Nieuwste Zetor-telg is de volledig nieuwe 6-serie van 130 tot en met 170 pk. Met de Zetor 6170 dingt de fabrikant ook mee naar de titel Tractor of the Year 2026 in de categorie Midpower. TREKKER maakt een proefrit.
Zetor is op de vernieuwingstoer. De Zetor Major (80 pk) wordt volgend jaar vervangen door een nieuwe 4-serie. Eind dit jaar maken de Proxima-modellen (80-120 pk) plaats voor de nieuwe 5-serie. Deze zal in de basis gelijk zijn aan de twee jaar geüpdatete Proxima, maar dan uitgerust met een Fase V Deutz-motor. Zetor stapt voor de West-Europese markt over op Deutz-motoren omdat het te duur is om hun eigen Zetor-motoren Fase V-fähig te krijgen.
De Forterra-serie (100-150 pk) en de zescilinder Crystal (170 pk) worden vervangen door een compleet nieuw ontworpen 6-serie van 130 tot en met 170 pk. De serieproductie start binnenkort. Tot slot is het bedrijf ook van plan een nieuwe zescilinder 7-serie te ontwerpen. Deze moet de 200 pk-grens gaan slechten.
Rijden met Zetor 6170
De nieuwe 6-serie is volledig nieuw ontworpen, dus geen update van de oude Forterra. De 6-serie bestaat uit vier modellen: de 6130, 6140, 6150 en 6170. De 6130 en 6140 zijn er in twee varianten, namelijk Basic en Highliner. De Basic heeft een lichtere geveerde vooras en geen elektronisch instelbare hydrauliekventielen. De onafhankelijk geveerde vooras is afkomstig van de Italiaanse fabrikant Carraro. Afhankelijk van het model, Basic of Highliner, bedraagt de maximale draaglast respectievelijk 4.700 kilo en 5.300 kilo.
De oude Forterra-reeks had naast de luxe HSX- en de nog iets luxere HD-uitvoering ook nog de volledig mechanische CL-uitvoering. Maar deze is zo weinig verkocht dat Zetor besloot die uitgeklede variant bij de 6-serie te schrappen. Er is dus alleen een luxe (Basic) en een extra luxe uitvoering (Highliner).
Begin augustus stond er kort een Zetor 6170 bij de Nederlandse importeur Zetrac in Goor (Ov.). Een ultieme kans voor een vroege proefrit. Zetrac had de trekker tijdelijk in bruikleen van de fabrikant om deze te kunnen showen op de Belgische buitenbeurs Libramont. Het betrof wel een prototype, bestemd voor een rondgang langs beurzen in Europa.
Vooraf was bekend dat bij dit prototype eco-versnelling 5 nog was geblokkeerd. Niet alle knoppen op de versnellingshendel waren aangesloten en het gaspedaal en de elektrohydraulische omkeer waren nog niet gekalibreerd. Daarover dus geen oordeel.
Italiaanse grandeur
Een eerste indruk is dat de nieuwe 6170 gewoonweg een mooie trekker is geworden. De verhoudingen kloppen, het Zetor-rood met rode velgen sprankelt en het design van het Italiaanse ontwerpbureau Pininifarina geeft het model haast Italiaanse grandeur. Met de 6-serie heeft Zetor qua technische uitrusting een flinke inhaalslag gemaakt. Zo is de trekker gps-voorbereid en heeft hij loadsensing.
Onder de motorkap ligt een viercilinder Deutz-motor met een cilinderinhoud van 4,1 liter. Deze Deutz-motor voldoet aan de Fase V-emissienorm met SCR, een dieselpartikelfilter (DPF) en een extern uitlaatgasrecirculatiesysteem. Notoire Zetor-rijders gaan wellicht wel het oude Zetor-geluid wat missen. Zetor-motoren hadden een kenmerkend rauw motorgeluid, waar de moderne Deutz-motor een ietwat ‘blazend’ geluid voortbrengt. Bekend is dat de Deutz-motoren, mede door de emissie-eisen, iets minder zuinig zijn dan de oude Zetor-motoren. Wil je zuinig rijden, dan zul je je rechtervoet iets meer in bedwang moeten houden dan voorheen.

Nieuwe ZF-powershifttransmissie
De achterbrug en transmissie koopt Zetor in bij ZF. De oude Forterra had een eigen Zetor-schakelbak met drietraps powershift, maar een drietraps is volgens de huidige standaarden in dit vermogenssegment te karig. De ZF-bak heeft vijf versnellingen, zes powershifttrappen en een elektrohydraulische omkeer. Dit brengt het aantal versnellingen vooruit op 30. Achteruit zijn 15 versnellingen beschikbaar. Optioneel is de transmissie uit te breiden met een kruipversnelling met 54 vooruit en 27 achteruit.
Op de zijconsole prijkt een kort pookje dat met bowdenkabels aan de bak verbonden is. Zoals gebruikelijk met bowdenkabels schakelt dat wat harkerig. Erg veel schakelen is trouwens niet nodig vanwege het bereik van de zestraps powershift. Deze schakelt soepel op en terug, ook automatisch schakelen kan. De maximale snelheid bedraagt 40 km/uur. Versnelling 5 was nog geblokkeerd. Met deze versnelling blijft de max 40 kilometer per uur, maar dan met gereduceerd toerental. Er komt geen 50 km-variant.

Moderne cabine
De cabine heeft nog steeds zes stijlen, maar beide B-stijlen zijn meer naar achteren geplaatst. De deuren zijn daardoor wijder en de twee zijruitjes smaller. De trekker is wat forser dan de oude Forterra. In plaats van drie tredes telt de opstap er nu vier. De tredes staan vrij steil maar voorwaarts uitstappen kan wel, mits behoedzaam. De achterzijde van de trekker oogt wat rommelig vanwege diverse zichtbare leidingen en slangen en de verhoudingsgewijs ver naar achteren geplaatste hefarmen.
Het zitgedeelte van het bijrijderszitje klapt automatisch in, zodat dit nooit de doorgang verspert. De rugleuning van dit zitje zit wel precies voor de deurstang, wat hindert bij het dichttrekken van de deur. De rechterdeur kan open, maar is meer een nooduitgang. Het stuur en de zijconsole versperren deze doorgang enigszins en de tredes rechts staan verticaal.
Het zicht rondom is prima. Het dashboard en het stuur zijn kantelbaar. Het stuur zit wel kort op het dasboard. Klein minpuntje: het bereik van de ruitenwisser is iets te laag. De zithouding is prima en de luchtgeveerde stoel zit comfortabel.

Armleuningbediening op zijconsole
De trekker heeft geen armleuningbediening aan de stoel, maar een soort van armleuningbediening op de zijconsole. Op zich volstaat dat prima, het enige jammere is dat deze niet meeveert op hobbelig land. De zijconsole herbergt de korte versnellingspook, een klein kruishendeltje voor de voorlader/fronthef en diverse druk- en draaiknoppen voor onder andere aftakas, hef, 4wd, differentieel en automatiek. De knopjes zijn verschillend van kleur, maar wel alle gelijkvormig rond. Uit de zijconsole prijken verder vier blauwe hendels. Voorheen pompte een tandwielpomp continu olie rond, nu heeft de trekker loadsensing. De geïntegreerde gps-besturing is van Topcon. Het Topcon-scherm zit rechts en kan ook overweg met Isobus.
De Zetor-serie 6 is voorzien van een zogenoemd smart-brakingsysteem. Dat betekent starten en stoppen door eenvoudigweg het rempedaal in te drukken. Ook beschikt de trekker over smartsteer: met minder stuuromwentelingen een volledige stuuruitslag. De aftakas biedt vier toerentallen: 540, 540 E, 1000 en 1000 E. De fronthef heeft nu ook buitenbediening, een lang gekoesterde wens van Zetor-rijders.

Flinke inhaalslag gemaakt
Conclusie: Zetor heeft met de 6-serie een flinke inhaalslag gemaakt en haakt hiermee aan bij de gevestigde orde. De oude Forterra was eigenlijk vooral een trekker voor de koeienboer, maar de nieuwe 6-serie met meer hightech kan ook interessant zijn voor een akkerbouwer en loonwerker.
Auteur: Martijn Knuivers