fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TREKKER test Fendt 620 Vario; dit zeggen gebruikers

De Fendt 620 Vario levert ruim 200 pk uit een viercilindermotor. Volgens TREKKER heeft de nieuwe Fendt 600-serie alles in zich om een nieuw succesnummer te worden. Maar wat vinden gebruikers Jan en Gerrit van deze trekker? Foto: Bob Karsten

De nieuwe 600-serie van Fendt heeft alles in zich om een nieuw succesnummer te worden. Niet eerder troffen we zo veel motorvermogen in een viercilinder. En op het gebied van comfort en bediening stijgt deze Fendt 620 Vario naar een nieuw niveau. Maar ook de nieuwprijs van deze trekker, in een luxe uitvoering, is er een die z’n weerga niet kent. Tijd voor een trekkertest en navraag bij gebruikers Jan en Gerrit.

Wat maakt dan dat deze Fendt 620 Vario de juiste kaarten heeft om een succesnummer te worden, vraag je je af. Nou, bijvoorbeeld de wielbasis. Die is 2,72 meter, en dat is exact even lang als de o zo populaire Fendt 818 en 820 TMS van bijna twintig jaar geleden.

Ruim 200 pk onder de kap

In tegenstelling tot die bekende zescilinder, bestaat deze 600-serie uit vier modellen met de nieuwe Core 50-motor met 5 liter inhoud en vier cilinders. Het topmodel, deze 620 Vario, heeft daarmee een nominaal vermogen van 154 kW/209 pk. Daar komt nog Dynamic Performance bij, zoals Fendt de geavanceerde boost noemt. Het betekent dat er nog 11 kW/15 pk bijkomt als een energieverbruiker als de aircopomp of koelventilator aanslaat – ook bij stilstand, en onafhankelijk van of de aftakas aan is. Dus ook qua motorvermogen schurkt de 620 Vario aan tegen de 818’s en 820’s van toen.

Lees verder onder de foto’s en kaders

Met ruim 200 pk onder de kap, ruim 8,5 ton hefvermogen en (optioneel) een hydrauliekpomp die 205 l/min levert, kan de viercilinder goed meekomen met menige zescilinder en die soms zelfs overtreffen. Omdat de voorwielen een fractie sneller draaien als je een bocht maakt, wordt de trekker als het ware door de bocht getrokken – hij draait krap. Foto: Michel Velderman
Met ruim 200 pk onder de kap, ruim 8,5 ton hefvermogen en (optioneel) een hydrauliekpomp die 205 l/min levert, kan de viercilinder goed meekomen met menige zescilinder en die soms zelfs overtreffen. Omdat de voorwielen een fractie sneller draaien als je een bocht maakt, wordt de trekker als het ware door de bocht getrokken – hij draait krap. Foto: Michel Velderman
De 620 Vario ligt heerlijk stabiel en comfortabel op de weg. En het dieselverbruik bij transport blijkt recordwaardig. De trekker rijdt 50 km/u met 1.350 motortoeren. Foto: Michel Velderman
De 620 Vario ligt heerlijk stabiel en comfortabel op de weg. En het dieselverbruik bij transport blijkt recordwaardig. De trekker rijdt 50 km/u met 1.350 motortoeren. Foto: Michel Velderman

Zwevend over de weg

Op de weg lijkt de Fendt 620 Vario te zweven. Niet alleen dankzij de perfect uitgebalanceerde voorasvering. Ook de driepunt-geveerde cabine met luchtbalgen doet z’n naam eer aan. In deze vermogensklasse staat de 620 Vario vooraan als het gaat om laadvermogen. In totaal is 13,5 ton toegestaan, dan kun je 5,6 ton bijladen.

Even los van alle enthousiasme en records – de compacte, comfortabele Fendt 620 Vario kost in de basisuitvoering al ruim €270.000. Als je dezelfde opties aanvinkt als bij de testtrekker, dan stijgt die prijs naar €395.000. Afijn, alle waar is naar z’n geld, zullen sommigen zeggen.

De elektrisch verstelbare stoel van Isringhausen neemt automatisch de juiste positie aan als je een ander bestuurdersprofiel kiest. De stoel is heel comfortabel. Wat je zeker moet kiezen: de automatische parkeerrem. Dan heb je die hendel, die ver linksonder zit, ook niet meer nodig. Foto: Michel Velderman
De elektrisch verstelbare stoel van Isringhausen neemt automatisch de juiste positie aan als je een ander bestuurdersprofiel kiest. De stoel is heel comfortabel. Wat je zeker moet kiezen: de automatische parkeerrem. Dan heb je die hendel, die ver linksonder zit, ook niet meer nodig. Foto: Michel Velderman

Auteurs: Tobias Bensing en Bob Karsten

Lees ook: Fendt komt met nieuwe Vario 500- en 800-serie

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Welke trekker wordt jouw poster?

Jij kiest welke trekker op de poster komt die we meesturen met een volgende editie van TREKKER magazine. Maak hier je...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.