fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TREKKER op pad met tractorpullingteam Hot Art

Dit is tractorpullingteam Hot Art met v.l.n.r. Kyra Kustermans, Ad Luijken, Carole Kustermans en Martin Kustermans. Hoe bereidt het team zich voor om een perfecte run te kunnen maken tijdens een wedstrijd? TREKKER loopt een dagje mee tijdens de wedstrijd in Putten. Foto: Michel Velderman

Als toeschouwer op een tractorpullingwedstrijd zie je de trekkers de baan op rijden, aanhaken en een run maken. Maar hoe bereiden de teams zich voor om die perfecte run te kunnen maken? TREKKER ging op onderzoek uit en volgde één van de teams uit de Light Modified-klasse tijdens de wedstrijd in Putten.

Als we het terrein oplopen is de sfeer ontspannen bij team Hot Art. Het is nog vroeg, maar de trekker is al uit de omgebouwde bus gehaald. Die dient als transportmiddel voor mens en machine. Thuis in het Brabantse Oud-Vossemeer is-ie al even volgetankt. Onder de tent zit het team ontspannen te wachten.

De techneuten hebben een lange historie die begint in 1984. Martin Kustermans, toen 16 jaar, begint dan met Super Spetter. Begin 1990 kwam de huidige motor, een Continental V12. Dat was helemaal geweldig. Deze zware jongen is degelijk gebouwd en gebruikt in tanks. Standaard levert-ie zo’n 750 pk. De huidige motor levert ruim 3.500 pk!

Kyra rijdt wedstrijden

In 2017, op een Duitse tractorpullingwedstrijd, kwam het voorstel dat dochter Kyra eens moest gaan rijden. “Dat ging eigenlijk gelijk goed”, klinkt het enthousiast. Ze ging als kind vaak mee en kreeg het met de spreekwoordelijke paplepel ingegeven.

Bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

Na het warmdraaien sluit Kyra de laptop aan op de datalogger. Ze checkt of de gegevens van alle sensoren binnenkomen en maakt opslagruimte vrij. Foto: Anne Rozendaal
Na het warmdraaien sluit Kyra de laptop aan op de datalogger. Ze checkt of de gegevens van alle sensoren binnenkomen en maakt opslagruimte vrij. Foto: Anne Rozendaal

Motor flink aangepast

De motor is flink aangepast. Zo verwijderden de techneuten de koelribben, die door het draaien op methanol overbodig zijn. Ook kwamen er twee turbo’s. Aan elke kant een. In het donker zijn de uitlaatpijpen vuurrood. En dat maakt de naam toepasselijk.

Eerder dit jaar kampte de trekker met problemen in de ontsteking. “Dat hebben we hopelijk nu verholpen.” De afstelling van brandstof is nu op gevoel, legt het team uit. Maar staat wel ‘aan de veilige kant’ zoals dat heet. Dat houdt in dat de motor relatief veel brandstof krijgt. Het zorgt voor veel koeling en spaart de motor. Tegelijkertijd geeft het iets minder vermogen. Het doel van vandaag is om een stabiele run te maken, zo klinkt het vastbesloten.

Auteur: Marcel Klein Braskamp

Lees ook: Tractorpullingteam Red Attraction: prestatie door educatie

Voordat de trekker het Parc Ferme op mag, gaat hij op de weegbrug. In de Light Modified-klasse is het toegestane gewicht inclusief rijder 2.700 kilo. Foto: Anne Rozendaal

Op elke wedstrijd test pullingorganisatie NTTO de noodstop. Hiervoor komen medewerkers langs bij de teams. In geval van nood kan de bemanning van de sleepwagen de noodstop bedienen via een kabel. Voor de test start het team de trekker, en na het bedienen moet de motor stilvallen. Dat is het geval, waarna een zegel laat zien dat de test is doorstaan. Foto: Michel Velderman

Een kwartier voor de run start het team de motor om warm te draaien. Hiervoor plaatsen de mannen een startmotor op de motor. De cilinderkop moet een temperatuur krijgen van zo’n 80 graden. Om dit te meten heeft elke zuiger een sensor. Een klein afleesvenster op de trekker toont vier meetpunten. De datalogger laat alle metingen zien. Foto: Anne Rozendaal

Net voor de run past Martin nog even de bandenspanning aan. Deze stond op 0,28 bar. Hij schat in dat dit nu iets te hard is op de baan, die zeker bij de start een zachtere plek bevat. Hij laat de druk zakken naar 0,27 bar. Op een harde baan wil je juist een hardere band, die wordt ronder en geeft dus meer druk per vierkante centimeter. Foto: Anne Rozendaal

De run van Hot Art ziet er veelbelovend uit. Het probleem in de ontsteking lijkt nu verholpen, maar de motor staat nog wel aan de ‘rijke’ kant. Dit houdt in dat de motor te veel brandstof krijgt en daardoor niet het maximale vermogen levert. Desalniettemin komt de run van Kyra tot ruim 84 meter en daar is het team heel blij mee. Foto: Anne Rozendaal

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Studenten tractorpullingteam Rattle ‘n Hum zetten flinke stap in techniek

Tractorpullingteam Rattle 'n Hum investeerde flink in techniek, waaronder een krachtige hemi-motor. Succes én nieuwe uitdagingen volgden.
Afbeelding artikel

Gevecht om de grammen tijdens wedstrijd micropulling

Micropulling is tractorpulling op schaal, radiografisch bestuurd. De lichte krachtpatsers zijn technisch net zo uitdagend als de grote pullers.
Afbeelding artikel

EK Ysselsteyn: één groot grenzeloos tractorpullingfeest

EK tractorpulling blijft speciaal: de deelnemers geven extra gas voor hun land. In het Limburgse Ysselsteyn werd het één groot pullingfeest!