Dit is tractorpullingteam Hot Art met v.l.n.r. Kyra Kustermans, Ad Luijken, Carole Kustermans en Martin Kustermans. Hoe bereidt het team zich voor om een perfecte run te kunnen maken tijdens een wedstrijd? TREKKER loopt een dagje mee tijdens de wedstrijd in Putten. Foto: Michel Velderman
Als toeschouwer op een tractorpullingwedstrijd zie je de trekkers de baan op rijden, aanhaken en een run maken. Maar hoe bereiden de teams zich voor om die perfecte run te kunnen maken? TREKKER ging op onderzoek uit en volgde één van de teams uit de Light Modified-klasse tijdens de wedstrijd in Putten.
Als we het terrein oplopen is de sfeer ontspannen bij team Hot Art. Het is nog vroeg, maar de trekker is al uit de omgebouwde bus gehaald. Die dient als transportmiddel voor mens en machine. Thuis in het Brabantse Oud-Vossemeer is-ie al even volgetankt. Onder de tent zit het team ontspannen te wachten.
De techneuten hebben een lange historie die begint in 1984. Martin Kustermans, toen 16 jaar, begint dan met Super Spetter. Begin 1990 kwam de huidige motor, een Continental V12. Dat was helemaal geweldig. Deze zware jongen is degelijk gebouwd en gebruikt in tanks. Standaard levert-ie zo’n 750 pk. De huidige motor levert ruim 3.500 pk!
Kyra rijdt wedstrijden
In 2017, op een Duitse tractorpullingwedstrijd, kwam het voorstel dat dochter Kyra eens moest gaan rijden. “Dat ging eigenlijk gelijk goed”, klinkt het enthousiast. Ze ging als kind vaak mee en kreeg het met de spreekwoordelijke paplepel ingegeven.
Bekijk alle foto’s onderaan dit artikel
Na het warmdraaien sluit Kyra de laptop aan op de datalogger. Ze checkt of de gegevens van alle sensoren binnenkomen en maakt opslagruimte vrij. Foto: Anne Rozendaal
Motor flink aangepast
De motor is flink aangepast. Zo verwijderden de techneuten de koelribben, die door het draaien op methanol overbodig zijn. Ook kwamen er twee turbo’s. Aan elke kant een. In het donker zijn de uitlaatpijpen vuurrood. En dat maakt de naam toepasselijk.
Eerder dit jaar kampte de trekker met problemen in de ontsteking. “Dat hebben we hopelijk nu verholpen.” De afstelling van brandstof is nu op gevoel, legt het team uit. Maar staat wel ‘aan de veilige kant’ zoals dat heet. Dat houdt in dat de motor relatief veel brandstof krijgt. Het zorgt voor veel koeling en spaart de motor. Tegelijkertijd geeft het iets minder vermogen. Het doel van vandaag is om een stabiele run te maken, zo klinkt het vastbesloten.
Voordat de trekker het Parc Ferme op mag, gaat hij op de weegbrug. In de Light Modified-klasse is het toegestane gewicht inclusief rijder 2.700 kilo. Foto: Anne Rozendaal
Op elke wedstrijd test pullingorganisatie NTTO de noodstop. Hiervoor komen medewerkers langs bij de teams. In geval van nood kan de bemanning van de sleepwagen de noodstop bedienen via een kabel. Voor de test start het team de trekker, en na het bedienen moet de motor stilvallen. Dat is het geval, waarna een zegel laat zien dat de test is doorstaan. Foto: Michel Velderman
Een kwartier voor de run start het team de motor om warm te draaien. Hiervoor plaatsen de mannen een startmotor op de motor. De cilinderkop moet een temperatuur krijgen van zo’n 80 graden. Om dit te meten heeft elke zuiger een sensor. Een klein afleesvenster op de trekker toont vier meetpunten. De datalogger laat alle metingen zien. Foto: Anne Rozendaal
Net voor de run past Martin nog even de bandenspanning aan. Deze stond op 0,28 bar. Hij schat in dat dit nu iets te hard is op de baan, die zeker bij de start een zachtere plek bevat. Hij laat de druk zakken naar 0,27 bar. Op een harde baan wil je juist een hardere band, die wordt ronder en geeft dus meer druk per vierkante centimeter. Foto: Anne Rozendaal
De run van Hot Art ziet er veelbelovend uit. Het probleem in de ontsteking lijkt nu verholpen, maar de motor staat nog wel aan de ‘rijke’ kant. Dit houdt in dat de motor te veel brandstof krijgt en daardoor niet het maximale vermogen levert. Desalniettemin komt de run van Kyra tot ruim 84 meter en daar is het team heel blij mee. Foto: Anne Rozendaal