fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Raamblindering niet alleen voor de show

Raamblindering heeft naast een stoere uitstraling ook technische voordelen. Welke? TREKKER zocht het uit. En hoe gaat raamfolie plakken in de praktijk? Niels Buitenhuis heeft ervaring in het plakken van blinderingsfolie op trekkers, shovels, kranen en andere zelfrijders. Foto's: Michel Velderman

Raamblindering heeft – behalve een stoere uitstraling – ook technische voordelen. De blindering beschermt de chauffeur en maakt het voor de airco makkelijker om zijn werk te doen op warme dagen. TREKKER zocht uit welke voordelen blinderen heeft en hoe het plakken van de raamfolie in de praktijk gaat.

Vaak wordt gedacht dat ramen blinderen puur dient voor de show, omdat het er stoer uitziet. Maar in sommige gevallen heeft dat stukje plastic op de ramen zeker een functie. De blindering houdt warmte tegen en beschermt de chauffeur tegen uv-straling.

Ook is het bij landbouwmachines niet meer even simpel een raampje plakken. Bolling in de voor- en achterruit, ruitenwissers, steunen en beugels maken het een klus waar kundigheid voor nodig is.

Lees verder onder alle foto’s

Naast de stoere donkere tint (volledig legaal) op de ramen zorgt de blindering ook voor meer comfort voor de chauffeur. De raamfolie beschermt de chauffeur tegen uv-straling en warmtestraling. De cabine blijft koeler en de airco hoeft minder hard te werken, wat brandstof bespaart.
Naast de stoere donkere tint (volledig legaal) op de ramen zorgt de blindering ook voor meer comfort voor de chauffeur. De raamfolie beschermt de chauffeur tegen uv-straling en warmtestraling. De cabine blijft koeler en de airco hoeft minder hard te werken, wat brandstof bespaart.

Schadelijke straling en vermoeiend

Door zonnestraling raak je als machinist eerder vermoeid. De airco die volop draait zorgt dan wel voor een aangename temperatuur, maar voorkomt niet dat je zelfs achter het glas nog verbrandt. De professionele blinderingsfolie voor landbouwmachines weert tot 98% van de warmtestraling. Dit zorgt voor meer comfort voor de machinist. Ook hoeft de airco minder te werken, dat spaart weer brandstof.

Behalve de warmtestraling weert de folie tevens 99% van de uv-straling. Ook voor mensen die last hebben van zonneallergie (polymorfe lichteruptie, PMLE), biedt raamfolie dus uitkomst. Naast een beschermende functie voor de huid, beschermt de folie ook het interieur tegen verkleuren en uitdrogen, wat anders uiteindelijk leidt tot barsten van de onderdelen en panelen.

De voorruit is vaak het meeste werk. In geval van rondingen in de ramen is opmeten met een rolmaat geen optie, zoals bij deze Fendt 700-serie. Niels neemt de afmetingen van de folie op door deze op de buitenkant tegen het raam aan te houden. Door het reinigingsmiddel dat hij gebruikt, is de folie na het plakken nog wel te verschuiven over het raam om oneffenheden eruit te halen.
De voorruit is vaak het meeste werk. In geval van rondingen in de ramen is opmeten met een rolmaat geen optie, zoals bij deze Fendt 700-serie. Niels neemt de afmetingen van de folie op door deze op de buitenkant tegen het raam aan te houden. Door het reinigingsmiddel dat hij gebruikt, is de folie na het plakken nog wel te verschuiven over het raam om oneffenheden eruit te halen.

Vroeger kraanmachinist geweest

Niels Buitenhuis van Buitenhuis Blindering heeft ervaring in het plakken van blinderingsfolie op trekkers, shovels, kranen en andere zelfrijders. Voor dit blinderen zijn tal van verschillende folies verkrijgbaar, vertelt hij. Denk aan spiegelfolie op gebouwen, die gebruikt wordt om meer privacy te bieden aan medewerkers. Naast het privacy-aspect wijst hij op het beperken van de warmtestraling.

Buitenhuis is vroeger zelf machinist geweest en weet hoe krachtig de zon is. En hij weet ook dat landbouwvoertuigen niet de makkelijkste zijn om te beplakken. “Elk voertuig is een uitdaging. Ik bekijk het vaak op de foto’s op internet. Bepaalde merken zijn lastig om te beplakken. Dat komt meestal door een erg bolle ruit. Het liefst haal ik de deuren er zoveel mogelijk uit en verwijder ik de handgrepen en scharnieren. Door op deze manier te werk te gaan ,zie je nagenoeg geen plaklijnen en niet-beplakte delen.”

Losse onderdelen als deuren worden zoveel mogelijk gedemonteerd. Bij zware deuren van een vierstijlencabine is soms wat extra hulp nodig, aldus Niels Buitenhuis. Na het demonteren van de deuren verwijdert hij de handgrepen en sloten.
Losse onderdelen als deuren worden zoveel mogelijk gedemonteerd. Bij zware deuren van een vierstijlencabine is soms wat extra hulp nodig, aldus Niels Buitenhuis. Na het demonteren van de deuren verwijdert hij de handgrepen en sloten.
De gedemonteerde onderdelen zijn vervolgens makkelijker te reinigen en ontvetten. Vaak zit het meeste vuil op de plekken waar lastig bij te komen is, denk aan de randen langs de handgrepen. Dit zijn ook zichtplekken, hier moet de folie naadloos aansluiten. Bij instappen valt het oog telkens op deze plek.
De gedemonteerde onderdelen zijn vervolgens makkelijker te reinigen en ontvetten. Vaak zit het meeste vuil op de plekken waar lastig bij te komen is, denk aan de randen langs de handgrepen. Dit zijn ook zichtplekken, hier moet de folie naadloos aansluiten. Bij instappen valt het oog telkens op deze plek.

Verschillende tinten

Naast de uv- en warmtewerende werking blijft veiligheid belangrijk. Meestal wordt voor landbouwmachines raamfolie gebruikt met een doorlatendheid van 70%. Dit is een legale tint voor de voor- en zijramen. Met deze tint is non-verbale communicatie door weggebruikers, erfbetreders en werklui op de locatie nog goed waar te nemen. Ook kunnen collega’s en medeweggebruikers nog prima in de cabine kijken.

Er zijn donkerdere tinten folie. Deze hebben dezelfde werking, maar worden vaak meer gebruikt voor de show en niet zozeer voor praktische oplossingen.

De lijn van de folie gaat tot net over de zogenoemde dot-matrixlijn (zwarte puntjes) heen. Deze sluit straks na de montage weer naadloos aan op de steunen en scharnieren. Ook vanaf de buitenkant zie je nu geen lijnen tot waar de folie is geplakt.
De lijn van de folie gaat tot net over de zogenoemde dot-matrixlijn (zwarte puntjes) heen. Deze sluit straks na de montage weer naadloos aan op de steunen en scharnieren. Ook vanaf de buitenkant zie je nu geen lijnen tot waar de folie is geplakt.

Beplakken vanaf €800, inclusief folie

Het beplakken of laten beplakken van de trekker met raamfolie begint bij €800, inclusief folie. Maar de prijs is mede afhankelijk van de soort ruit en de voorbereiding die nodig is. Zelf plakken bij landbouwmachines wordt afgeraden, de folie is simpelweg te gevoelig voor oneffenheden, vuil en verkeerd plakken.

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Zo poets je de trekkercabine brandschoon in tien stappen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zo werkt de elektrische VP-brandstofpomp van Bosch

De elektrisch geregelde Bosch VP-brandstofpomp lijkt op de mechanische, maar biedt meer mogelijkheden voor aansturing en regeling.
Afbeelding artikel

Studenten hacken trekkers in de VS

Tijdens de CyberTractor Challenge in de Amerikaanse deelstaat Iowa proberen studenten Canbus- en datasystemen van trekkers te hacken.
Afbeelding artikel

Smits & de Kleijn stopt nodeloze draaiuren met zelfgebouwd motorstopsysteem

Onnodig stationair draaien kost brandstof en tikt draaiuren aan. Loon- en aannemingsbedrijf Smits & de Kleijn bedacht een slimme oplossing.