Massey Ferguson-verreiker: weg schakelen, welkom automatiek
De tijd dat je met een Massey Ferguson-verreiker moet schakelen tussen de hoge en lage groep is voorbij. Althans, als je voor de nieuwe optionele transmissie van Linde kiest. Ook heb je nu allerlei handige functies, zoals een hefhoogtebeperking. Onderhuids staat hier natuurlijk een Bobcat-verreiker.
Massey Ferguson-verreikers hadden altijd al een hydrostatische transmissie, maar deze had een hoge en lage versnelling. Voor duw- en trekwerk moest je de lage hebben. Om te versnellen naar de 40 km/u topsnelheid moest je even stilstaan en een knopje indrukken om te schakelen. Maar nu krijgt de verreikerserie een update. Voortaan is er een tweede transmissieoptie, die Massey Ferguson inkoopt bij Linde. Daarmee hoef je niet meer te schakelen. Plus: de bak produceert weinig geluid.
Massey Ferguson maakt er geen geheim van dat het zijn verreikers inkoopt bij Bobcat. Het grootste onderscheid tussen de twee is dat Massey Ferguson een aantal bedieningselementen van de trekkers monteert, zoals de F/R-shuttle links onder het stuur waarmee je van rijrichting wisselt. De meesten zullen die overigens links laten liggen en de F/R-knoppen aan de achterkant van de joystick gebruiken.
Een pomp, twee motoren
Nog even terug naar die nieuwe transmissie van Linde. Deze bestaat uit één hydrauliekpomp en twee hydromotoren. Die hydromotoren drijven beide een as aan. De voor- en achteras zijn vervolgens gekoppeld. Rijden van 0 tot 40 kilometer per uur gaat traploos. Er wordt niets geschakeld: op topsnelheid zijn de hydromotoren volledig gedraaid – er worden geen pomp of plunjers gedeactiveerd.
Linde kiest voor twee motoren in plaats van één grote, vanwege de inbouwruimte. De transmissie produceert weinig geluid. Wel voel je ‘m aan het werk onder de cabinevloer (kloppend). Dat is normaal, volgens Massey Ferguson. Het zal een resonantie zijn. Je hebt alsnog wel een hoge en lage groep, maar dit is niets meer dan een virtueel rijbereik waarmee je de pedaalslag kleiner maakt. En je hebt een dynamic mode, waarmee de verreiker wat agressiever reageert.
Verreiker TH.7038 werkt lekker vlot. Op detailniveau is de aansturing van de acceleratie en de afremming op de bak nog te finetunen. Desgevraagd laat de fabrikant weten dat in het najaar een software-update volgt. Dan zou de nieuwe verreiker net zo vloeiend reageren als de vorige versie. Claas (Liebherr) gebruikt overigens dezelfde Linde-transmissie in de Scorpion-verreikers en noemt die Varipower2.
De ‘oude’ transmissie met versnelling blijft overigens leverbaar. Massey Ferguson zet ‘m in de markt als goedkopere optie. Wie veelal hetzelfde werk doet, zoals alleen rondom de stal, merkt weinig hinder van het moeten opschakelen voor een langere afstand. Wel mis je dan het start-stopsysteem, en die bak produceert meer geluid.
Lees verder onder de foto’s
Elektronisch hefhoogte begrenzen
De giek is voorzien van een heel aantal positie- en hoeksensoren. In combinatie met handige software biedt dat een aantal extra opties. Zo kun je elektronisch de hefhoogte begrenzen. Dat doe je simpelweg door de giek op de hoogte te zetten dat je nét de deur niet raakt, en dan het juiste knopje kort ingedrukt houden om die positie op te slaan. Daarna zal de giek nooit hoger gaan dan de ingestelde positie, totdat je het knopje (met lichtindicatie) uitzet.
Ook kun je voor iedere beweging apart de oliestroom smoren. En je kunt een timer instellen voor de derde functie. Door 2,5 seconden druk te laten geven, kun je met een klikje op de joystick een baal vastgrijpen of loslaten.
De Massey Ferguson-verreiker laat zich fijn bedienen en is voorzien van een grote hydrauliekpomp. Dat laatste merk je als je de joystick naar achteren trekt – de giek ‘vliegt’ omhoog. Er is olie genoeg om vlot te werken. Het gebogen rechter achterraam is een goede vinding. Daarmee heb je vrij zicht naar rechtsachter.
Voorzien van telefoonhouder
Bijzonder is dat de verreiker is voorzien van een telefoonhouder en zelfs een touchscreen waarmee je je telefoon kunt koppelen. En je beschikt nu over een zogenoemde Autostop. Als je even niets doet klinkt een piepje, waarna een timer 30 seconden aftelt. Gebruik je de verreiker niet, dan slaat de motor af – tot je de joystick een tikje geeft.
Software houdt de nodige parameters in de gaten, zoals accuspanning en motortemperatuur. Daarmee is de verreiker behoorlijk modern. Goed, er ontbreekt een knopje bij de giek om de druk van het oliesysteem te halen bij het aan- en afkoppelen van bijvoorbeeld een balenklem, maar verder is deze Massey Ferguson behoorlijk modern.
Auteur: Bob Karsten
Lees ook: Gebruikers over Massey Ferguson 6700 S: comfortabel maar ook complex
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Verreikers