fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Driver ontwikkelt frontgewicht met hogedrukspuit

De Belgische fabrikant DriVer heeft een frontgewicht gemaakt met hogedrukspuit, de hydrobumper. Het idee achter dit frontgewicht is om snel een trekker en machine schoon te maken voordat deze de weg op gaan of van perceel wisselen. - Foto: Driver

Het Belgische DriVer ontwikkelde een frontgewicht met hogedrukspuit. In het frontgewicht van 450 kilo zijn een watertank van 200 liter en een hogedrukspuit gemonteerd. Het bedrijf wil het frontgewicht, in België ‘dood gewicht’ genoemd, praktischer maken.

De Hydrobumper heeft een 200 liter watertank die in het midden van het gewicht is gemonteerd. De slang, spuit en compressor zitten verwerkt in de zijkant. Behalve dat de brede zijkanten opslagruimte bieden, functioneren deze ook als breedte-aanduiders, vergelijkbaar met de safetybumpers van andere fabrikanten. De Hydrobumper beschikt verder over 20 meter slang, heeft een druk van 150 bar en is hydraulisch aangedreven.

Veiligheid voorop

Het doel van het gewicht is om de verkeersveiligheid te vergroten en om te voorkomen dat ziektes en onkruid van het ene naar het andere perceel worden overgedragen. Omdat de machine nu snel schoongespoten kan worden op het land, komt er minder grond of klei op de weg terecht. Ook kan de verlichting schoongemaakt worden.

Kwartier schoonmaken

De fabrikant geeft aan dat de watertank in ongeveer een kwartier schoongemaakt kan worden. Het gewicht dat op Traktorpool staat, is een eerste prototype dat als demo- en testmachine dienst heeft gedaan. De uiteindelijke prijs van het productiemodel is nog niet bekend.

Tekst: Lucas van de Weijer

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

OC-Group toont prototype rijpadentrekker

De rijpadentrekker van OC-Group heeft een variabele spoorbreedte van 2,25 tot 3,25 m en is naar verwachting medio 2026 klaar voor...
Afbeelding artikel

Isobus en nieuw frame voor Aerts-ploegen

Aerts vernieuwde zijn ploegen: framebalken en aanbouw van de ploeglichamen zijn aangepast en vanaf 2026 is er de optie Isobus.
Afbeelding artikel

Saphir toont doorontwikkelde GrindStar en silagewals

Saphir verraste twee jaar terug met de GrindStar. Op Agritechnica was een doorontwikkeling te zien. De fabrikant stelde ook silagewals SiloRex...