Getest: flexibele Horsch Joker 6 RT-schijveneg levert strak werk
Horsch levert de getrokken Joker RT-schijveneggen al geruime tijd. Waaronder de ruim 6 meter breed werkende 6 RT, die zich met die werkbreedte mooi tussen de smalste en breedste uitvoeringen van de Joker-schijveneggenfamilie nestelt. Hoe doet zo’n getrokken Joker het in de praktijk?
De Duitse machinefabrikant Horsch levert de Joker RT met werkbreedtes van 5, 6, 7, 8, 10 en 12 meter. Zowel de werkbreedtes als het getrokken concept zijn in Nederland wat minder gebruikelijk. Maar inmiddels dienen de eerste gebruikers zich aan, geeft importeur Zonna aan. We hebben het dan over het nieuwste model met een geveerd transportonderstel achter de nalooprol(len).
De fabrikant wijzigde ook de schijfophanging voor een verbeterde doorlaat. Standaard zijn de schijven 52 centimeter groot. Maar je kunt sinds afgelopen jaar ook kiezen voor 58 centimeter grote schijven (met bijpassende schijfophanging).
Minimaal 180 pk trekker nodig
De Joker 6 RT is in totaal 7,55 meter lang en tijdens transport 2,94 meter breed. De transporthoogte is 3,58 meter bij 18 centimeter bodemvrijheid. In het werk is de schijveneg in totaal 6,76 meter breed. De afstand tussen de buitenste schijven, en daarmee de effectieve werkbreedte, bedraagt 6,28 meter. Er moet minimaal een 180 pk trekker voor, maar wil je diep(er) werken, dan is 300 pk zeker niet gek.
Wij koppelen de Joker aan de trekstangen (naar keuze categorie III of IV) van de trekker. Je kunt ook kiezen voor bevestiging met een trekoog of een K80-kogelkoppeling. De brede, stabiele steunpoot met spindel beviel ons zeer goed. Deze is ook gemakkelijk te bedienen.
Lees verder onder de foto’s, kader en testoordeel
Aankoppelen werkt makkelijk
Qua hydrauliek heb je te maken met – afhankelijk van de gekozen (meer)uitvoering – maximaal vijf dubbelwerkende ventielen. En wel voor het transportonderstel, het in- en uitklappen, de cilinder op de knikdissel, de messenwals voor de schijven en de hydraulische werkdiepte-instelling. Vergezeld van een stekker voor de verlichting en de luchtaansluitingen voor de beremming. De hydrauliekkoppelingen staan onder een kleine hoek en dat vergemakkelijkt het aankoppelen écht. Ongeacht het merk en type trekker lukt dat altijd met één hand. Ook handig: een gelaserd pictogram op elke koppeling geeft de hydrauliekfunctie aan én de plus- en min-markering!
Minder handig is dat als je eenmaal bent aangekomen op het perceel, je handmatig vier aluminium clips rond de cilinders van het transportonderstel moet verwijderen en nog eens drie clips rond de cilinder op de knikdissel. Zo’n transportvergrendeling is niet meer van deze tijd en wordt vast niet altijd benut.
Messenwals of crossbar naar keuze
Kies je net als wij voor de messenwals, dan moet je € 11.420 extra uitgeven. Je kunt ook kiezen voor een crossbar, die € 6.000 kost op de Joker 6 RT. De diameter van de messenwals is 30 centimeter en hij is opgedeeld in twee segmenten. Elk segment heeft zes 55 centimeter brede en 6 millimeter dikke messen die je niet kunt omdraaien.
Vanuit de trekker kun je de messenwals hydraulisch voorspannen. De oliedruk daarvan zie je op een manometer vanuit de cabine. Is de gewenste voorspanning en druk bereikt, dan neem je de oliedruk weg, waarna een accumulator de druk vasthoudt. Bij obstakels, zoals stenen tijdens een stoppelbewerking of bij het onderwerken van een groenbemester, wijkt de messenwals naar boven uit om beschadiging te voorkomen. Van eventueel vollopen met grond was tijdens onze werktuigtest geen sprake.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de messenwals uit te heffen als je ‘m niet nodig acht. Dat doen wij in de graanstoppel. We merken dat de toegevoegde waarde in koolzaadstoppel ook beperkt is. Enig effect zien we wel in de snijmaisstoppel, terwijl de walsen in de korrelmaisstoppel vooral over de grote hoeveelheden maisstro heen rollen zonder enig snijdend effect.
Drie typen schijven mogelijk
Zoomen we in op de 52 centimeter grote, holle, gekartelde schijven van 6 millimeter breed staal, dan zien we de eerste rij schijven onder een hoek van 17 graden naar rechts staan. De tweede rij staat onder dezelfde hoek naar links, en alle schijven staan verticaal ook onder een licht stekende hoek van 6 graden. Zo gaan ze makkelijker de grond in. Je kunt als alternatief ook kiezen voor getande holle schijven of gegolfde schijven. Elk arm heeft twee schijven op 25 centimeter afstand, en de afstand tussen beide balken is 75 centimeter. Gecombineerd is de onderlinge schijfafstand 12,50 centimeter.
De schijfophanging is met 39 centimeter brede klemmen en zes bouten aan het frame bevestigd. Daartussen de bekende rubberen dempingstrips. Aan weerszijden vind je een gegolfde kantschijf. Ingeklapt resteren per balk zes schijven onder het middengedeelte. Elke schijf heeft een gesloten lagerhuis met levenslang gesmeerde kegelrollagers en een vijfvoudige cassette-afdichting.
Eenvoudige dubbele naloopwals
Zo’n 30 centimeter achter de tweede rij schijven loopt de pakkerwals. Horsch levert geen eggetanden of dergelijke voor tussen de schijven en de naloopwals. Onze testmachine heeft een dubbele naloopwals die bij Horsch Ringflex-wals heet. Deze is gebaseerd op 7 centimeter breed vlakstaal, gebogen tot halve cirkels en bevestigd aan een 140 millimeter dikke vierkante buis. In doorsnee zijn de Ringflex-walsen 59 centimeter groot en de onderlinge afstand tussen beide walsen is 80 centimeter. De ringen van de eerste en tweede wals zijn versprongen gemonteerd en reinigen zichzelf goed. De effectieve afstand is 12,7 centimeter.
De Ringflex-wals kan pendelen en volgt de bodem daarmee erg goed. Gezien de samenstelling en het gewicht, 200 kilo per meter werkbreedte, verwachten we de beste werking op lichte tot middelzware grond. Samen met de twee (optioneel dubbele) voorste 400/60 R15,5 grote loopwielen zorgt de pakkerwals voor de diepteregeling. Dat gaat hydraulisch als je € 2.260 bijlegt voor die variant van de werkdiepte-instelling, en dat zouden wij zeker doen.
Je kunt de schijveneg eventueel parallel stellen aan de ondergrond met clips rond de hydrauliekcilinders van de loopwielen. Wij doen dat eenmalig. Dat volstaat om telkens mooi vlak op 5 tot 12 centimeter diepte te werken. Een interessant detail is dat je beide rijen schijven volledig kunt uitheffen om zo alleen de messen- en pakkerwals te gebruiken. Je kunt kiezen uit in totaal zeven verschillende naloopwalsen.
Schijveneg mooi in balans
Draaien op de kopakker ziet de fabrikant het liefst op de pakkerwals of op het transportonderstel. Voor het eerste hef je met de cilinder op de dissel beide voorste loopwielen uit. Tijdens het werk staat deze cilinder in de zweefstand. Desgewenst til je de hef van de trekker op voor een grotere bodemvrijheid op de kopakker. Die is anders toch wel vrij beperkt.
Het transportonderstel staat op passende banden in de maat 520/50 R17. Tijdens het werk hef je ze volledig uit en zet je de hydrauliek ervan in de zweefstand. Een accumulator dempt de bewegingen van het transportonderstel, wat voor een merkbaar rustig lopende schijveneg zorgt. Horsch noemt dit niet voor niets SoftRide. Je moet een deel van de 21 vetnippels elke 25 uur langs met de vetspuit en een ander deel elke 50 uur. Dat is te doen.
De Joker 6RT-schijveneg levert mooi vlak werk en trekt zichzelf goed de grond in, waarbij hij grond en gewasresten goed mengt. De machine trekt niet scheef en met verstoppingen hadden we niet te maken. Wel hoopt zich centraal op het frame veel grond op.
Lees verder onder het testoordeel van de Horsch Joker 6 RT
Basisuitvoering vanaf €41.120
De basisuitvoering kost € 41.120. Dat is zonder onderaanspanning (€ 1.690) en zonder dubbele Ringflex-wals (€ 13.020). Hydraulische werkdiepte-instelling kost € 2.260 extra en voor de messenwals betaal je € 11.420. Samen met nog wat andere kleine opties komt de prijs van de geteste uitvoering in totaal op € 71.660. Dat is niet gek voor zo’n machine die zich comfortabel laat bedienen en die onder talrijke omstandigheden goed werk levert.
Auteurs: Lüder Görtmüller, Sönke Schulz, René Koerhuis
Gerelateerde tags: Eggen, Grondbewerking, Horsch, Schijveneggen