fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hakselen met hypermoderne John Deere F8 600

Niet alleen het nieuwe, strakke design van de John Deere F8 600 valt direct op, maar vooral de enorme cabine met de markante lampen in de dakrand. De ontwikkelingsafdeling in Zweibrücken (D.), waar John Deere de hakselaars bouwt, shopte bij andere afdelingen. De luxe cabine van de X9-maaidorser past ook prima op de hakselaar. Foto's: Tobias Bensing

De 8000-serie hakselaars van John Deere is plusminus tien jaar oud – tijd voor vernieuwing! Daarom rolt straks de nieuwe F8-serie van de fabricagelijn in het Duitse Zweibrücken, met een nieuwe cabine, een nieuwe rijhendel en vele nieuwe details. We maken een proefrit met de John Deere F8 600.

John Deere stapt over naar een nieuwe generatie hakselaars. Net als voorheen heb je een ‘kleine’ en een grote serie, de F8 en de F9. Net als bij de 8000- en 9000-series zit het onderscheid ‘m vooral in de breedte van de invoer. Die is 660 mm in de F8 en 830 mm in de F9.

Achter in de F8-hakselaar ligt de John Deere 13,6 liter zescilinder motor die ook in de grote X9-maaidorser en 9RX-kniktrekker ligt. De F8 600 is het topmodel. Hier is het blok voorzien van een dubbele turbo en het levert 645 pk – 20 pk meer dan het vorige topmodel, de 8600. En een zijstapje naar de F9-serie: het topmodel daar (de F9 1000) doorbreekt met een 24 liter Liebherr-motor de 1.000 pk-grens.

Lees verder onder de foto’s

De hakselaar kreeg meteen een nieuw uiterlijk dat meer in lijn ligt met de nieuwe generatie maaidorsers. De motor ligt meer naar achteren om ruimte te maken voor het 40% grotere koelerpakket.
De hakselaar kreeg meteen een nieuw uiterlijk dat meer in lijn ligt met de nieuwe generatie maaidorsers. De motor ligt meer naar achteren om ruimte te maken voor het 40% grotere koelerpakket.

Luxe cabine

Niet alleen het nieuwe, strakke design valt direct op, maar vooral de enorme cabine met de markante lampen in de dakrand. De ontwikkelingsafdeling in Zweibrücken, waar John Deere de hakselaars bouwt, shopte natuurlijk bij andere afdelingen: de luxe cabine van de X9-maaidorser past ook prima op de hakselaar.

De cabine is heerlijk ruim, te meer omdat deze niet alleen breed is maar ook lekker diep. De stoel – mét massagefunctie en ventilatie – veert actief en kan 16 graden draaien naar beide kanten. Met name dat laatste is echt een genot in de hakselaar. De bijrijder zit nu ook op een grote, lederen stoel en hoeft niet meer de deur hard dicht te trekken. Want er zit een elektronische deursluiting op; je zet de deur op een kiertje en dan sluit-ie volautomatisch.

Naast het 10,1 inch G5-beeldscherm (optioneel 12,8 inch) zijn er ook een infotainmentsysteem in het plafond en een klein scherm in de A-stijl met daarop belangrijke motorgegevens, brandstofniveau en toerentallen. De afwerking is dus top!

Een blik in de luxe cabine. De cabine is breder en dieper dan bij de voorgaande generatie. De stoel kan draaien en is voorzien van massagefunctie en ventilatie. Uiteraard is er ook een G5-beeldscherm en een infotainmentscherm, zoals we die kennen van de trekkers.
Een blik in de luxe cabine. De cabine is breder en dieper dan bij de voorgaande generatie. De stoel kan draaien en is voorzien van massagefunctie en ventilatie. Uiteraard is er ook een G5-beeldscherm en een infotainmentscherm, zoals we die kennen van de trekkers.

Voorzien van ‘topping-modus’

Maar ervaren hakselpiloten zullen één ding meer waarderen: de nieuwe joystick! Eindelijk is er de CommandPro-hendel. Deze is iets complexer, met name omdat je elf vrij toewijsbare knoppen hebt.

De nieuwe software heeft nu kopakkermanagement. En het snelheidsbereik van de schuifhendel laat zich nu vrij instellen. Er is dus niet een echte cruisecontrol, maar het is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de voorganger. Dat geldt ook voor de automatische parkeerpositie van de pijp en het gelijktijdig inklappen van de loopwielen van de pick-up, met één drukknop.

Er is een nieuwe stereocamera voor het automatisch vullen van naastrijdende wagens. Je kunt die ook gebruiken bij het openen van een maisperceel (wagen áchter de hakselaar), en je hebt een ‘topping-modus’. Deze laadt de wagen vol als een vakkundige hakselaarchauffeur door de pijp heen en weer te bewegen.

Eindelijk is er de nieuwe rijhendel op de hakselaar. Deze heeft elf vrij toewijsbare knoppen. Je kunt nu ook het snelheidsbereik van de hendel instellen.
Eindelijk is er de nieuwe rijhendel op de hakselaar. Deze heeft elf vrij toewijsbare knoppen. Je kunt nu ook het snelheidsbereik van de hendel instellen.

Laag toerental

Onze collega’s van het Duitse vakmedium Profi kregen al een eerste indruk van de F8 600 tijdens de grasoogst in het noordwesten van Engeland (zie video). Daar blijkt de nieuwe motor een enorme turbodruk op te bouwen. Hij is dan onder belasting niet klein te krijgen. De radiatoren zijn ook vergroot om het toegenomen motorvermogen te kunnen verwerken. Er is 40% meer koeloppervlak. Samen met een lager toerental van de waaier zorgt dat voor meer efficiëntie. De motor is iets verder naar achteren geplaatst om ruimte te maken voor dit grotere koelpakket. De F8 is nu ook met het HarvestMotion-concept uitgerust: bij lage motortoerentallen heeft de motor een sterke koppelstijging om de gewasdoorstroom te garanderen.

Op de kopakker valt pas het nieuwe frame op. De nieuwe hakselaar is 20% wendbaarder dan z’n voorganger. Aangezien deze machine nog een prototype was, is de verwachting dat het geluidsniveau nog wat zakt als deze in productie gaat.

John Deere heeft ook het doseersysteem voor additieven aangepast. De geïsoleerde tank met 50 liter inhoud zit nu achter een paneel, en er is nog maar één spuitdop. Een extra schoonwater tank met 35 liter inhoud maakt het mogelijk om leidingen en pomp door te spoelen. Ook is een 325 liter grote tank leverbaar aan de achterkant, voor als je iets toevoegt met een lage concentratie of als je water toevoegt blij plakkerig gras.

Nieuw railsysteem korrelkneuzer

Het hakselconcept en de gewasstroom zijn ruwweg gelijk gebleven. Vier voorperswalsen met versterkte lagers en een grotere asdiameter verdichten het gewas voordat het door de messentrommel gaat. Nieuw echter is het railsysteem voor de korrelkneuzer. Als je een verstopping hebt, hoef je niet langer onder de machine te klimmen. Je kunt van achteren bij de schacht. Omdat de F8 leverbaar is met een XStream-korrelkneuzer met walsen tot 305 mm doorsnede, zijn de bevestiging en lagering versterkt. Je kunt ook kiezen voor de Ultimate 250 KP-kneuzer met lagertemperatuurmonitoring en elektrische spelingsregeling, zonder druksmering. De kraan voor het verwijderen van de korrelkneuzer is nu versterkt.

Je kunt de F8 optioneel krijgen op 710/70 R42- en 620/70 R30-banden. Hij blijft dan binnen de 3 meter breedte door middel van een aangepaste voorwielaandrijving en een andere achteras. Optioneel is er ook een bandenspanningswisselsysteem van PTG, met Isobus-bediening, dat de 2,15 meter hogere voorwielen in iets meer dan 4 minuten oppompt.

Auteurs: Tobias Bensing, Bob Karsten

Lees ook: Proefrit met John Deere 9RX 830; de sterkste trekker ooit in serieproductie

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Winst John Deere daalt in 2025 met 29%

De jaaromzet en nettowinst van machinefabrikant John Deere zijn in 2025 gedaald. De verwachting is dat deze verder dalen in 2026.
Afbeelding artikel

Gespot: prototype John Deere 8R

Kort na de Agritechnica duiken spionagefoto’s op van een vermoedelijke nieuwe John Deere 8R-trekker, mogelijk met meer dan 500 pk.
Afbeelding artikel

Bouwe van Wijk, CEO Kraakman: ‘Op naar 30% marktaandeel’

Bouwe van Wijk wil Kraakman tot beste John Deere-dealer van Europa maken, gesteund door John Deere. En: wat ging er mis...