Gebruikers over New Holland T6: gemak, comfort en sensorkwaaltjes
TREKKER vroeg boeren en loonwerkers voor een omvangrijk gebruikersonderzoek naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. Net als de Case IH-rijders waarderen New Holland-gebruikers vooral de eenvoud van de transmissiebediening, de comfortabele cabine en de kleine draaicirkel. Kritiek: krachtverlies in de cvt, en soms sensorstoringen.
De T6-serie van New Holland was hagelnieuw toen we hem testten in de groepstest in 2016. De hardware van deze New Holland is in de basis gelijk aan die van de Case IH. De grootste verschillen vind je in de cabine, want het interieur en de bedieningselementen zijn anders. Maar Case IH- en New Holland-gebruikers zijn behoorlijk eensgezind over de trekkers.
Lees verder onder de foto’s

Eenvoudige cvt, comfortabele cabine
Case IH- en New Holland-gebruikers zijn vooral vol lof over de eenvoud waarmee je de cvt bedient. Ze noemen specifiek de werkwijze waarbij je drie vrij configureerbare rijbereiken hebt – zo makkelijk hoort een cvt te zijn. Ook de bedieningselementen in z’n geheel worden eenvoudig genoemd, zoals de hydrauliekventielen en -instellingen.
New Holland-gebruikers zijn daarnaast positief over de cabine, die ze vooral comfortabel noemen. Anderen waarderen het goede zicht rondom, de krappe draaicirkel, het lage dieselverbruik of het rijcomfort in het algemeen.

Krachtverlies in cvt
Het meest genoemde kritiekpunt op de New Holland T6 is de transmissie. Gebruikers met een traploze AutoCommand-transmissie valt de inefficiëntie op, wat zij merken als ze trekkracht vragen. Gebruikers met een powershifttransmissie zeggen dat de schakelkwaliteit beter kan. Ook op het gebied van vering zou ruimte zijn voor verbetering; zowel de vooras- als cabinevering worden genoemd.
Verder vinden gebruikers dat de trap smal is. Ook zijn er wel eens technische storingen, is de hefweg (op en neer) beperkt, en kan de lakkwaliteit beter. Volgens New Holland is de kwaliteit van de lak en die van toeleveranciers verbeterd bij latere modellen. Ook zouden er verschillende software-updates zijn geweest om het gedrag van de transmissie te verbeteren.

Sensorstoringen emissietechniek en transmissie
23% van de gemelde storingen voor de New Holland T6 hebben te maken met de emissietechniek. En op plek twee, met 21%, is dat de transmissie. Deze generatie T6 heeft het meer geïntegreerde 12-volts AdBlue-systeem, ten opzichte van z’n voorganger met een 24-volts systeem uit de vrachtwagenwereld. Toch melden gebruikers wel eens storing te hebben. Meestal gaat het dan om NH3– of NOx-sensoren, of sensoren die de AdBlue-circulatie meten. Vooral in het begin gingen die wel eens kapot, met de motor in noodloop tot gevolg. Volgens experts is de kwaliteit van de sensoren later verbeterd, waardoor dit minder vaak voorkomt.
Ook bij de transmissie zeggen gebruikers wel eens een sensorstoring te hebben gehad. Om de staat van de transmissie te bepalen kun je een transmissiesensor loshalen en checken of er metaaldeeltjes aan het magnetische deel zitten. Dit kan duiden op slijtage van de remmen, of slijtage elders in de bak. Wat je ook kunt doen, volgens experts, is de trekker op een helling zetten en ‘m stilzetten met het rijpedaal. Als je dan het handgas omhoog en omlaag doet, zou de trekker niet mogen bewegen. Gebeurt dit wel, dan duidt dit op plakkerige kleppen of een slecht functionerend transmissiemanagement.
Opvallende reparaties
Nog noemenswaardig is dat sommigen melden de multifunctionele rijhendel en/of de F/R-shuttle onder het stuur te hebben vervangen, omdat die niet meer werkte. En net als in de Case IH: sommigen ervaarden dat de elektronische parkeerrem (bij een cvt) niet meer losliet door slijtage van de remplaten. Advies: zorg dat de transmissieolie op peil blijft, dat vermindert de slijtage aan die remplaten.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum
Gerelateerde tags: Gebruikt, New Holland, Trekkertest, tweedehands