fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gebruikers over Massey Ferguson 6700 S: comfortabel maar ook complex

Massey Ferguson-rijders zijn positief over de cabine, het comfort, de sterke motor en de goede transmissie. Kritiek is er op foutcodes en de bediening van de hefinrichting. Foto’s: Mark Pasveer / Video: Paulus Maessen

Voor een omvangrijk gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. Massey Ferguson-rijders zijn vooral goed te spreken over de cabine en het comfort van de 6700 S, en ze vinden dat de motor sterk aanvoelt. Ook de transmissie krijgt lof. Anderzijds melden sommigen wel eens een foutcode te hebben, en de bediening van de hefinrichting krijgt kritiek.

De basis van de Massey Ferguson 6700-serie is al vele jaren op de markt. Die bekende zesstijlencabine, de zogenoemde Dyna-transmissies en het traditionele interieur zien we ook weer terug op de 6700 S-serie, die in 2016 in productie ging en die we destijds in onze grote groepstest hadden.

Pre-productiemodel getest

Tijdens de test van toen was de trekker nog niet echt in productie, dus hadden we een pre-productiemodel. Massey Ferguson maakte namelijk de overstap naar een Fase IV-motor en een nieuw dashboard. Andere updates: semi-actieve cabinevering, betere voorasvering, en meer hydraulisch- en hefvermogen.

De ‘nieuwe’ trekker viel tijdens die test op met z’n gemakkelijke toegang tot de cabine en de fijne zitpositie. Het gebruiksgemak liet te wensen over, concludeerden we. Hoe bevalt de trekker in de praktijk, bijna tien jaar later?

Comfortabele cabine

Allereerst: wat gebruikers van een Massey Ferguson 6700 S het vaakst noemen als pluspunt, is de cabine. ‘Ruim’ is niet per se het woord, vooral het comfort van de zesstijlencabine bevalt. Als tweede noemen ze ook de motor vaak; velen ervaren die als sterk. En ten derde krijgt de transmissie veel lof. Het betreft zowel opmerkingen van gebruikers met een powershiftbak als met een traploze Dyna-VT.

Sommigen wijzen daarnaast nog naar de grote hefkracht, wat in lijn ligt met de update van de serie. Het zicht rondom wordt als goed ervaren, en ook de verhouding tussen het eigen gewicht en het motorvermogen klopt.

MF-rijders zijn vooral goed te spreken over het comfort van de zesstijlencabine, en ook het zicht rondom. Kritiek: het dak is vrij laag, en de klimaatregeling werkt niet altijd juist (is later gemodificeerd).
MF-rijders zijn vooral goed te spreken over het comfort van de zesstijlencabine, en ook het zicht rondom. Kritiek: het dak is vrij laag, en de klimaatregeling werkt niet altijd juist (is later gemodificeerd).

Kritisch over bediening hefinrichting

Als je de 6700 S-gebruikers vraagt naar kritiek, noemen de meesten al gauw de bediening van de hefinrichting (achter). Zoals we tijdens de groepstest in 2016 concludeerden, zitten er heel veel en fijne functies in de trekker, maar het is niet makkelijk om die allemaal te doorgronden. Je moet vaak net even weten hoe een functie werkt om deze te kunnen gebruiken.

Sommigen hebben ook kritiek op de cabinevering. Ook klinkt dat het dak aan de lage kant is voor langere chauffeurs. Andere zaken over de cabine: de klimaatregeling functioneert niet perfect – vaak is-ie of te warm, of te koud. Dit laatste is volgens Massey Ferguson op een later moment gemodificeerd.

De hefinrichting oogst enerzijds positieve reacties, want de hefkracht is in orde. Maar de bediening krijgt juist kritiek.
De hefinrichting oogst enerzijds positieve reacties, want de hefkracht is in orde. Maar de bediening krijgt juist kritiek.

Issues met remmen en sensors

Naast de plus- en minpunten, vroegen we alle gebruikers ook of en welke reparaties zich voordeden. Dan blijkt dat sommigen wat problemen hadden met de remmen. Er worden issues gemeld met lucht in de remmen, met de brake booster, en foutcodes die betrekking hebben op het remsysteem. Dat laatste is een bekend probleem. Het zijn, samen met storingen in het uitlaatgasbehandelingssysteem, de vaakst voorkomende klachten bij dit model, bevestigen monteurs.

Ook een voorbeeld van sensor-issues: sommigen schrijven over een kapotte stuurhoeksensor, of problemen met de vulniveau-sensor van de dieseltank. Bij één gebruiker is die niveausensor vijf keer vervangen (waarvan vier onder garantie). Ook krijgt het massaslot kritiek, omdat dat niet juist zou werken.

De modellen met traploze transmissie hebben een fijne multifunctionele rijhendel. De trekkers hebben veel fijne functies, maar het werkt soms relatief complex.
De modellen met traploze transmissie hebben een fijne multifunctionele rijhendel. De trekkers hebben veel fijne functies, maar het werkt soms relatief complex.

Storingen AdBlue-systeem

Nog even over het nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen. Ook hier melden gebruikers een aantal storingen. Dat gaat met name over een AdBlue-pomp die de geest geeft, of dat het AdBlue-systeem vanwege kristallisatie verstopt raakt. Voor dit laatste is het belangrijk dat de trekker geregeld op bedrijfstemperatuur komt.

Volgens gebruikers voelt de motor sterk aan, en klopt de verhouding tussen eigen gewicht en motorvermogen. Bij trekkers die niet op bedrijfstemperatuur komen kan kristallisatie van AdBlue voorkomen, met verstopping tot gevolg.
Volgens gebruikers voelt de motor sterk aan, en klopt de verhouding tussen eigen gewicht en motorvermogen. Bij trekkers die niet op bedrijfstemperatuur komen kan kristallisatie van AdBlue voorkomen, met verstopping tot gevolg.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum

Lees ook: 450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.
Afbeelding artikel

Oproep: deel je ervaring met Massey Ferguson 5600-serie

Heb jij ervaring met een trekker uit de Massey Ferguson 5600-serie? Deel deze dan met TREKKER. Jouw input is welkom!
Afbeelding artikel

Grimme Evo 280 getest: volop instelbaar, te veel verliesknollen

TREKKER onderwerpt de getrokken aardappelrooier Grimme Evo 280 aan een werktuigtest. Non-stopbunker is top, wel te veel verliesknollen.