Gebruikers over Massey Ferguson 6700 S: comfortabel maar ook complex
Voor een omvangrijk gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. Massey Ferguson-rijders zijn vooral goed te spreken over de cabine en het comfort van de 6700 S, en ze vinden dat de motor sterk aanvoelt. Ook de transmissie krijgt lof. Anderzijds melden sommigen wel eens een foutcode te hebben, en de bediening van de hefinrichting krijgt kritiek.
De basis van de Massey Ferguson 6700-serie is al vele jaren op de markt. Die bekende zesstijlencabine, de zogenoemde Dyna-transmissies en het traditionele interieur zien we ook weer terug op de 6700 S-serie, die in 2016 in productie ging en die we destijds in onze grote groepstest hadden.
Pre-productiemodel getest
Tijdens de test van toen was de trekker nog niet echt in productie, dus hadden we een pre-productiemodel. Massey Ferguson maakte namelijk de overstap naar een Fase IV-motor en een nieuw dashboard. Andere updates: semi-actieve cabinevering, betere voorasvering, en meer hydraulisch- en hefvermogen.
De ‘nieuwe’ trekker viel tijdens die test op met z’n gemakkelijke toegang tot de cabine en de fijne zitpositie. Het gebruiksgemak liet te wensen over, concludeerden we. Hoe bevalt de trekker in de praktijk, bijna tien jaar later?
Comfortabele cabine
Allereerst: wat gebruikers van een Massey Ferguson 6700 S het vaakst noemen als pluspunt, is de cabine. ‘Ruim’ is niet per se het woord, vooral het comfort van de zesstijlencabine bevalt. Als tweede noemen ze ook de motor vaak; velen ervaren die als sterk. En ten derde krijgt de transmissie veel lof. Het betreft zowel opmerkingen van gebruikers met een powershiftbak als met een traploze Dyna-VT.
Sommigen wijzen daarnaast nog naar de grote hefkracht, wat in lijn ligt met de update van de serie. Het zicht rondom wordt als goed ervaren, en ook de verhouding tussen het eigen gewicht en het motorvermogen klopt.
Kritisch over bediening hefinrichting
Als je de 6700 S-gebruikers vraagt naar kritiek, noemen de meesten al gauw de bediening van de hefinrichting (achter). Zoals we tijdens de groepstest in 2016 concludeerden, zitten er heel veel en fijne functies in de trekker, maar het is niet makkelijk om die allemaal te doorgronden. Je moet vaak net even weten hoe een functie werkt om deze te kunnen gebruiken.
Sommigen hebben ook kritiek op de cabinevering. Ook klinkt dat het dak aan de lage kant is voor langere chauffeurs. Andere zaken over de cabine: de klimaatregeling functioneert niet perfect – vaak is-ie of te warm, of te koud. Dit laatste is volgens Massey Ferguson op een later moment gemodificeerd.
Issues met remmen en sensors
Naast de plus- en minpunten, vroegen we alle gebruikers ook of en welke reparaties zich voordeden. Dan blijkt dat sommigen wat problemen hadden met de remmen. Er worden issues gemeld met lucht in de remmen, met de brake booster, en foutcodes die betrekking hebben op het remsysteem. Dat laatste is een bekend probleem. Het zijn, samen met storingen in het uitlaatgasbehandelingssysteem, de vaakst voorkomende klachten bij dit model, bevestigen monteurs.
Ook een voorbeeld van sensor-issues: sommigen schrijven over een kapotte stuurhoeksensor, of problemen met de vulniveau-sensor van de dieseltank. Bij één gebruiker is die niveausensor vijf keer vervangen (waarvan vier onder garantie). Ook krijgt het massaslot kritiek, omdat dat niet juist zou werken.
Storingen AdBlue-systeem
Nog even over het nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen. Ook hier melden gebruikers een aantal storingen. Dat gaat met name over een AdBlue-pomp die de geest geeft, of dat het AdBlue-systeem vanwege kristallisatie verstopt raakt. Voor dit laatste is het belangrijk dat de trekker geregeld op bedrijfstemperatuur komt.
Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum
Lees ook: 450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij
Gerelateerde tags: Gebruikt, Massey Ferguson, Trekkertest, tweedehands