Fendt 728 Vario op 4,5 meter spoorbreedte

Machinebouwer OC-Group, een dochteronderneming van Fendt- en Valtra-dealer Coppens Mechanisatie in Wouw (N.-Br.), heeft een Fendt 728 Vario omgebouwd naar een spoorbreedte van 4,5 meter. De trekker is gebouwd voor een klant die de machine voor industriële doeleinden wil inzetten.
OC-Group bouwt wel vaker trekkers om naar breedspoor. Vaak gaat het dan om kleinere trekkers die in de akkerbouw gebruikt worden voor bijvoorbeeld schoffelwerkzaamheden. Ondanks dat het bedrijf ervaring heeft met het ombouwen van trekkers naar breedspoor geeft het bedrijf toe dat deze Fendt 728 Vario een bijzondere uitdaging was. OC-Groep laat weten dat de koper van deze Fendt anoniem wil blijven, en zegt daarom niet waarvoor de trekker precies wordt ingezet.
Gewicht speelt geen rol
Om de 4,5 meter brede spanbreedte aan te kunnen, werd het frame van de trekker flink verzwaard. Het eigen gewicht van de trekker speelt geen rol, omdat de trekker op een industrieterrein gaat werken. Daardoor kon het bedrijf de trekker zo zwaar maken als nodig was.
De belangrijkste eis – naast de benodigde spoorbreedte – was dat de hef van de trekker bruikbaar zou blijven, zonder dat de assen zouden doorbuigen.
Tweede set assen
Om de kracht van de trekker over te brengen naar de grond heeft OC-Group een enorm subframe gemaakt, dat direct aan de trekker is gemonteerd. Het bedrijf heeft een tweede set steekassen gemaakt die verbonden zijn met de originele steekassen van de trekker. De twee sets zijn met elkaar verbonden via een vrijlopende as van 130 cm. Volgens OC-Group heeft de as met deze verbinding voldoende speling om de krachten die op de aandrijving komen te staan tijdens het rijden, op te vangen zonder dat er iets verdraait of afbreekt.
Terug naar originele staat
Het bijzondere aan de hele constructie is dat deze afneembaar is. Op wat kleine aanpassingen na, zoals het inkorten van de brandstoftank bij de achterspatborden, kan OC-Group de Fendt 728 Vario weer terugbrengen naar de originele staat. Het complete subframe met alle verstevigingen is eronder vandaan te halen. En omdat de oorspronkelijke steekas nog op de oude plek zit, kunnen daarop de wielen weer worden gemonteerd.
Auteur: Lucas van de Weijer