Pöttinger levert nieuwste vierrotorhark nu met Isobus-aansturing

De Oostenrijkse machinefabrikant Pöttinger geeft zijn Top 12540 C-vierrotorhark een update. De hark die in 2024 werd geïntroduceerd, is nu verkrijgbaar met de optie Isobus-aansturing. De Top 12540 C is een vierrotorhark met een werkbreedte van 10,0 tot 12,5 meter.
Met het Profiline comfort control system, zoals Pöttinger zijn Isobus-systeem noemt, is de hark via de Isobus-terminal van de trekker of via een externe Isobus-terminal te besturen.
Hark met sectiecontrol
Met de Isobus-aansturing is het mogelijk om de individuele rotoren via het bedieningsscherm van de trekker te heffen, te laten zaken en in breedte te verstellen. Via het gps-systeem van de trekker kun je de hark met sectiebesturing automatisch de individuele rotoren laten heffen op het kopeinde.
Daarnaast introduceert de fabrikant ook een bediening voor het werken in drie- of meerhoekige weilanden. Met deze aansturing hoeft de chauffeur alleen maar de voorste rotor aan het einde van het rechte stuk te heffen. Volgens Pöttinger zorgt de Isobus-aansturing er dan automatisch voor dat de achterste rotor op dezelfde plek op het veld als de voorste wordt geheven. De linker en rechterkant van de machine zijn individueel te bedienen.
Werkbreedte aanpassen in bocht
Ook pas je met de Isobus-aansturing automatisch de werkbreedte in bochten aan. De voorste rotor die aan de binnenbocht zit, beweegt dan automatisch iets meer naar het midden van de hark toe. Volgens de fabrikant zorgt dit voor genoeg overlap in de bochten zonder dat er gewas tussen de voorste en achterste rotor doorgaat.
Verder klap je de hark met één druk op de knop op. De hark klapt dan automatisch alle rotoren op en vergrendelt deze, zodat het werktuig klaar is voor wegtransport. Ten slotte is de werkdiepte van de hark vanuit de cabine in te stellen.
Auteur: Lucas van de Weijer
Lees ook: Eenheidsworst troef bij 9 meter brede harken met middenafleg
Gerelateerde tags: Harken, Oogstmachines, Pöttinger