Gebruikers over Kubota M7001: gemak, top uitzicht en wat kinderziektes
Voor een omvangrijk gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. De M7001 is Kubota’s eerste stap in de richting van grote trekkers. In de basis is dit type prima. Er waren wat dingetjes, met name in de AdBlue-systeem. Kubota loste de meeste zaken vlot en netjes op. Gebruikers zijn positief over de ruime cabine met panoramisch uitzicht; hun kritiekpunt is het geluidsniveau.
Het Japanse Kubota bouwde de M7001 in Frankrijk met voornamelijk Europese componenten, zoals een ZF-transmissie. Deze M7001 was voor Kubota de eerste stap naar trekkers met meer motorvermogen.
Natuurlijk: een eerste poging is zelden perfect. Er is een aantal bekende storingen, maar de Japanners bleven de trekker updaten om de meeste zaken op te lossen.
Grote cabine
Eerst over de pluspunten. Het vaakst genoemde pluspunt van de Kubota is de cabine. Gebruikers noemen die ruim, en ze zeggen dat je een panoramisch uitzicht hebt. Ook zijn ze vol lof over het bedieningsgemak.

De dieseltank is groot genoeg voor een lange werkdag, en volgens gebruikers zijn de hefkracht en het motorvermogen dik in orde. Verder: een krappe draaicirkel, en vijf jaar garantie.
Kritiek op geluidsniveau
De cabine had wel wat stiller mogen zijn, is wat Kubota-gebruikers het vaakst noemen als kritiekpunt. Anderen ergeren zich aan technische storingen, lekkage in de cabine (waarvoor later een modificatie kwam), en deuren die moeilijk sluiten. Ook zou het moeilijk zijn het cabine- en het luchtfilter schoon te maken. Dat cabinefilter zou ook te klein zijn.

Tankunit vervangen
Van alle gemelde storingen met de Kubota gaat 43% over de emissietechniek. In veel gevallen over de zogenoemde ‘header’, een unit in de AdBlue-tank met daarin een vulniveau-sensor, temperatuursensor, AdBlue-kwaliteitssensor en een verwarmingsunit. Deze header had een slechte afdichting waardoor AdBlue in contact kwam met sensoren.
Kubota kwam later met een modificatieprogramma om al die headers te vervangen. Ook kwam er dan nieuwe software: nu zorgt de vulniveau-sensor ervoor dat de trekker begint te piepen als er nog 40% AdBlue in de tank zit (in plaats van 20%), zodat de sensoren altijd in de AdBlue gedompeld zitten. Ook is het zo: hoe voller de tank, hoe minder warm het wordt. En dus hoe minder gas wordt geproduceerd dat in de afdichtingen vreet. Met 60% van de AdBlue-tank kun je evengoed een lange dag werken. De nieuwe software zorgt er ook voor dat, als je de motor afzet, het AdBlue-systeem 27 minuten blijft circuleren (in plaats van 13). Daardoor kan het langer afkoelen. En dat voorkomt dat een O-ring in de injector vervormt.
Sommigen hadden problemen met de AdBlue-injector. Ook hier was bij de M7001 sprake van een matige afdichting, waardoor AdBlue in aanraking kwam met de kabelboom. Ook dit is gemodificeerd.

Spanrollen en -riem checken
Verder: als je de hefarmen (achter) smeert, doe dit dan met mate. Want als je te veel druk zet, druk je de positiesensor (van € 150) kapot. Ook melden enkele gebruikers dat het beeldscherm een keer op zwart ging. Software is de oorzaak en dit probleem is opgelost.
De spanrollen aan de voorkant van de motor worden ook wel genoemd door gebruikers. Bij de eerste serie ware de lagers niet goed afgedicht. Als zo’n rol dan weerstand krijgt ontstaat een toerentalverschil, waardoor rollen en riem sneller slijten. Je kunt dit eenvoudig checken door te voelen of er groeven in de rollen zitten. Als je de rollen vervangt, krijg je automatisch een variant met betere afdichting.
Tot slot: vergeet niet dat de M7-serie andere typen olie nodig heeft dan de andere trekkerseries van Kubota. In de huidige generatie, de M7004, zijn volgens Kubota alle bovenstaande zaken opgelost.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum
Lees ook: Is een gebruikte Kubota uit de M7-serie een interessante optie?
Gerelateerde tags: Gebruikt, Kubota, Trekkertest, tweedehands