Gebruikers over Case IH Maxxum: eenvoudig, maar ook sensor-irritaties
Voor een omvangrijk gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. De Case IH Maxxum 115-145 (2016-2018) is hightech. En toch: je hebt weinig instructies nodig. Naast die eenvoud zijn gebruikers blij met de korte draaicirkel en directe transmissiebediening. Vooral de airco krijgt kritiek, en 25% van de storingen heeft te maken met emissietechniek.
Halverwege 2016 verscheen de vernieuwde Maxxum-serie. Deze kreeg in 2018 alweer een grote update. Dus dit model, herkenbaar aan de motorkap, was maar twee jaar op de markt. Maar het is een populair model, dus kregen we evengoed veel reacties.
Vooral gemak
De Case IH Maxxum valt op met vooral één karaktertrek: eenvoud. Dat is wat gebruikers veruit het vaakst opschrijven als pluspunt. Diegenen melden daarbij de eenvoudige aansturing van de transmissie, met drie instelbare rijbereiken en gescheiden handgasschuifjes. Ook is er lof voor hoe makkelijk je de instellingen doet voor de hydrauliekventielen.
Lees verder onder de foto’s

Daarnaast wordt de draaicirkel vaak als positief benoemd, met de nuance dat sommigen met een voorlader hier juist kritisch op zijn. De FPT-motor wordt geroemd: zuinig en sterk. Verder is de cabine stil, en het rijcomfort goed.

Niet zo vloeiende transmissie
De meeste kritiek die klinkt gaat over de airco. En dan met name over storingen, straks meer daarover. Ook de emissietechniek krijgt kritiek, vanwege storingen – ook daarover straks meer.
Een aantal gebruikers ergert zich eraan dat de agressiviteit van de transmissie moeilijk te reguleren is, of stellen dat deze vloeiender kan zijn. Verdere kritiek is wat meer verspreid: de trap naar de cabine is bijvoorbeeld te smal, de ruitenwissers hebben een te klein wisbereik, en het hefbereik (achter) is te beperkt. Verder: het schakelmoment van de cvt bij zo’n 10 km/u is voelbaar, en het touchscreen reageert te traag. Case IH verbeterde een heel aantal van deze zaken bij de nieuwere series.

Kwetsbare sensoren
Van zo’n 25% van de storingen die gemeld zijn voor de Maxxum is de emissietechniek de veroorzaker. De volgende 25% heeft te maken met de transmissie en nog eens 25% met de cabine, en dan vooral de airco.
Te beginnen met die airco. In de meeste gevallen is het de lagedruksensor waar het misgaat. Deze sensor voorkomt dat de aircopomp aanslaat bij een te lage druk. En er zit een recirculatiefilter achter de stoel, met een temperatuursensor erachter.
Als het filter verstopt zit, dan geeft die sensor een foute waarde. Advies: zorg dat de luchtinlaat open is (hang er geen jas voor!), en maak het filter geregeld even schoon. Hoe beter de luchtcirculatie, hoe beter de werking van de sensoren. De sensoren en het filter zijn niet gek duur, maar vergeet niet dat ze op een slecht bereikbare plek zitten. Case IH zegt componenten van de airco op latere series te hebben verbeterd.
Sommige gebruikers melden dat de elektronische parkeerrem op een zeker moment niet meer loslaat. De parkeerrem bestaat uit remplaten met slijtmateriaal in de aandrijflijn. Die slijtage wordt gemeten door een sensor. Bij een minimale waarde volgt eerst een foutmelding, en als je die te lang negeert laat de rem niet meer los.

Volgens monteurs slijten de remplaten sneller als je veel transportwerk doet, of bij een laag oliepeil van de transmissieolie. Advies: volg de onderhoudsinstructies, en check geregeld het transmissieoliepeil. De remplaten kun je doorgaans via de zijkant van het transmissiehuis vervangen. Optioneel is heavy duty remschijfmateriaal beschikbaar.
Tot slot, en volgens gebruikers het meest vervelend: AdBlue-storingen. In het verleden waren er wel problemen met vooral de NH3-sensor (en soms met de NOx-sensor). Het keramieken deel van de sensor zou niet bestand zijn tegen snelle temperatuurwisselingen in combinatie met vocht. Als zo’n sensor kapotgaat, werkt de motor alleen nog in noodloop. CNH Industrial heeft de kwaliteit van de sensoren later verbeterd, dus komt dit nu minder vaak voor.
Een ander probleem is dat het AdBlue-systeem verstopt raakt door kristallisatie. Dit gebeurt vooral voor als de motor niet voldoende op bedrijfstemperatuur komt. In zo’n geval moet je het systeem schoonmaken. Gebruikers melden vaak dat sinds zij OptiSpray gebruiken als AdBlue, dit probleem niet meer voorkomt.
Dit vinden gebruikers
Hoe groot is de kans dat je deze trekker aanraadt aan een collega? Op een schaal van 1-10 geven Case IH Maxxum-gebruikers een 8.
Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum
Lees ook: 450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij
Gerelateerde tags: Case IH, Gebruikt, Trekkertest, tweedehands