fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij

450 boeren en loonwerkers in West-Europa die een Case IH, Claas, Fendt, John Deere, Kubota, Massey Ferguson, New Holland of Valtra in gebruik hebben, vulden een uitgebreide vragenlijst in over hun ervaring met de trekker. Van elk merk kozen we de viercilinderserie (tot zo’n 150 pk) die in ieder geval in 2016 in productie was. Op die manier zijn de resultaten redelijk vergelijkbaar. Foto’s: Mark Pasveer

Dit keer geen test van nieuwe trekkers, maar een omvangrijk gebruikersonderzoek naar trekkers van bijna tien jaar oud. Gebruikers blijken over het algemeen tevreden met hun Case IH, Claas, Fendt, John Deere, Kubota, Massey Ferguson, New Holland of Valtra. Maar ook zijn er veel technische problemen, met forse verschillen tussen de merken. Algemeen: airco’s en AdBlue-systemen zorgen voor veel irritatie en reparaties. De elektronica blijkt wél betrouwbaar. Claas wordt algemeen hoog gewaardeerd in deze grote enquête.

Op een schaal van één tot tien –  hoe groot is de kans dat je deze trekker aanraadt aan een collega? Díe vraag stelden we aan boeren en loonwerkers in West-Europa. De acht trekkers in deze ‘test’ scoorden allemaal een 7,4 of hoger.

Dit zijn de trekkers:

Over het algemeen zijn gebruikers van een van deze acht viercilinders dus behoorlijk tevreden over hun trekkers. Claas-rijders zijn het meest positief, zij geven gemiddeld een 8,8 (zie kader Zo hebben we getest). Daarna volgen John Deere-rijders (8,7). Fendt en Valtra krijgen een 8,4. Aan de andere kant staan Massey Ferguson met een 7,4 en Kubota met een 7,7 – beide dus ook ruim voldoende.

Acht 150 pk viercilinders uit 2016

Het gaat om acht vergelijkbare trekkers van verschillende merken. Het zijn viercilinders met tot zo’n 150 pk motorvermogen, en het model was in productie in (en rondom) 2016. Trouwe TREKKER-lezers zullen zich deze testgroep herinneren. In 2017 publiceerden we een groepstest waarin we deze trekkers uitgebreid testten.

In de groepstest uit 2017 lag de focus op de uitvoeringen met traploze transmissie, maar voor dit marktonderzoek pakken we ook de andere transmissie-opties erbij. En voor de trouwe lezers: ja, McCormick participeerde destijds ook in die test. Maar we kregen niet voldoende betrouwbare data binnen van McCormick-gebruikers, daarom laten we dit merk buiten beschouwing. Same Deutz-Fahr zat destijds niet in de test, en is daarom ook nu buiten de vergelijking gehouden.

Deze modellen hadden we in 2016 in een grote groepstest. Toen focusten we op de uitvoeringen met traploze transmissie. Dit keer hebben ook de andere transmissie-opties meegenomen.
Deze modellen hadden we in 2016 in een grote groepstest. Toen focusten we op de uitvoeringen met traploze transmissie. Dit keer hebben ook de andere transmissie-opties meegenomen.

Lagere score voor kosten

Ongeveer 450 boeren en loonwerkers uit Finland, Denemarken, Noorwegen, Duitsland en Nederland namen de tijd om een rapport in te vullen over hun trekker. We focussen op drie vragen. Ten eerste: hoe groot is de kans dat je deze trekker aanraadt aan een collega? Dit is een zogenoemde NPS (Net Promoter Score) – wat breed gebruikt wordt onder bedrijven om klanttevredenheid te meten.

Daarnaast vroegen we hoe tevreden gebruikers zijn over de betrouwbaarheid van de trekker, en hetzelfde over de totale kosten (reparaties, onderhoud, afschrijving, etc.). Voor veel merken geldt: de gemiddelde score voor betrouwbaarheid is een stukje lager dan de score voor algehele tevredenheid. En de gemiddelde score voor de kosten is nog een fractie lager. De scores voor betrouwbaarheid variëren van 8,6 (Claas) tot 6,8 (Massey Ferguson). En voor de kosten is dat 8,2 voor Claas tot 6,2 voor Kubota. Zie hieronder alle gemiddelde beoordelingen per merk.

Alle trekkers een eigen karakter

Naast deze scores, vroegen we dezelfde 450 boeren en loonwerkers wat zij nou positief vinden aan hun trekker, en wat beter kan. Dan blijkt dat de meeste gebruikers behoorlijk op één lijn zitten over de modellen, en dat ieder merk wel z’n eigen karakter heeft.

De CNH-rijders (Case IH en New Holland) vinden vooral de bediening heel eenvoudig, en roemen het lage dieselverbruik en de kleine draaicirkel. Claas-rijders noemen vaak de ruime cabine als een pluspunt, en ook het bedieningsgemak. Fendt-rijders daarentegen wijzen het vooral op de vloeiende transmissie. John Deere: de ruime, ergonomische cabine. Kubota: een eenvoudig bedieningsconcept. Massey Ferguson-rijders noemen de cabine comfortabel en Valtra-rijders zijn vooral blij met de krappe draaicirkel.

Maar ook voor de kritiekpuntjes geldt dat gebruikers veelal dezelfde mening delen. Zo zijn airco-storingen een veelvoorkomende ergernis voor Case IH-rijders, zijn Claas-rijders kritisch op de motorprestaties bij lage toerentallen, en melden ook Fendt-rijders dat soms het motorvermogen tekortschiet. John Deere-rijders zijn vooral kritisch over de hefkracht, Kubota-rijders over het geluidsniveau in de cabine, Massey Ferguson-rijders zagen graag betere en duidelijkere bediening van de hefinrichting en New Holland-rijders merken dat pk’s verloren gaan in de aandrijflijn. En tot slot Valtra: hier is met name de traploze transmissie een bron van kritiek vanwege de vier mechanische groepen.

In de invulformulieren wordt geregeld geklaagd over de afwerking en lakkwaliteit. Dat geldt voor alle acht merken.
In de invulformulieren wordt geregeld geklaagd over de afwerking en lakkwaliteit. Dat geldt voor alle acht merken.
De motor is de belangrijkste veroorzaker van storingen – 19% van alle meldingen. Vaak zijn het dan wel (verstelbare) turbo’s, waterpompen of iets als een startmotor. Zelden is het de motor zelf.

De motor is de belangrijkste veroorzaker van storingen – 19% van alle meldingen. Vaak zijn het dan wel (verstelbare) turbo’s, waterpompen of iets als een startmotor. Zelden is het de motor zelf.

Meestal motorstoringen

Ook vroegen we iedereen of reparaties nodig waren, en welke. Zo krijgen we van elk merk een beeld van welke trammelant het meest voorkomt. Voor wie sceptisch is over alle toeters en bellen van de emissietechniek en de elektronica: die blijken niet de voornaamste bron van storingen.

De emissietechniek – denk aan AdBlue-injectiesystemen, uitlaatgasrecirculaties en dieselpartikelfilters – veroorzaakt 16% van alle gemelde storingen. Het gaat vaak om haperende NOx- of NH3-sensoren, die de reductie van schadelijke uitlaatgassen meten, en om AdBlue-systemen die dicht zijn gaan zitten door kristallisatie. 11% van alle storingen valt in de categorie elektronica.

Elektronica en software zijn de oorzaak van 11% van alle gemelde storingen. Denk aan radarsensoren, toerentalsensoren, of kabelverbindingen met slechte connecties.
Elektronica en software zijn de oorzaak van 11% van alle gemelde storingen. Denk aan radarsensoren, toerentalsensoren, of kabelverbindingen met slechte connecties.

Maar het is de motor die verantwoordelijk is voor de meeste storingen: 19% van alle gemelde problemen. Dat klinkt wellicht zwaar, maar het zijn niet per se grote problemen. Meestal gaat het om de zaken rondóm de motor. Dan moet je denken aan (verstelbare) turbo’s, waterpompen of brandstofpompen, of lekkende slangen, kapotte riemspanners en startmotoren.

De transmissie is goed voor nog eens 18% van door de gebruikers gemelde storingen. Hier varieert het van magneetventielen via een koppelingspakket van de aftakas tot software en 4wd-koppelingen. Slechts in een enkel geval wordt een issue met de (traploze)transmissie zelf gerapporteerd.

Opvallend is nog dat 12% van de storingen te maken heeft met de assen: lagers, stuurkogels, remmen en lekkende afdichtingen van de planetaire eindaandrijvingen van de voorwielen komen het vaakst voor. In 9% van de gevallen zit de storing in de cabine: bijna altijd de airco, en soms een vastlopend beeldscherm.

Opvallend is dat 12% van alle gemelde storingen te maken heeft met de assen. Meestal gaat het dan om versleten stuurkogels, kapotte lagers of een slechte afdichting.
Opvallend is dat 12% van alle gemelde storingen te maken heeft met de assen. Meestal gaat het dan om versleten stuurkogels, kapotte lagers of een slechte afdichting.

€ 50.000 verschil

Tussen de duurste (Fendt) en de goedkoopste (Kubota) trekker zat zo’n € 50.000 verschil toen deze nieuw waren in 2016. En nu, bijna tien jaar later, is dat nog precies zo. Dat blijkt uit een analyse van bijna 800 (verlopen) verkoopadvertenties van deze trekkers. Voor een Fendt tot 1.000 draaiuren wordt gemiddeld € 149.000 gevraagd – het meest van de acht trekkers. En voor Kubota: gemiddeld € 99.500, het goedkoopste in aanschaf. De afschrijving is ruwweg gelijk. Want met 4.000 tot 5.000 draaiuren is het verschil in gemiddelde vraagprijzen nog € 45.000.

Met deze data kun je een gemiddelde afschrijving berekenen, gebaseerd op de urenstand en de gemiddelde vraagprijs voor een occasion. Dan varieert het resultaat van € 8 afschrijving per draaiuur voor Claas, tot € 12 voor Valtra.

We verzamelden acht trekkers in Flevoland voor een foto- en filmsessie. We hebben dus niet specifiek deze modellen gebruikt voor de beoordeling – ze hebben alleen model gestaan.
We verzamelden acht trekkers in Flevoland voor een foto- en filmsessie. We hebben dus niet specifiek deze modellen gebruikt voor de beoordeling – ze hebben alleen model gestaan.

Model staan voor foto’s en video

Voor deze ‘test’ verzamelden we acht trekkers in Nederland. Deze trekkers hebben we gebruikt voor het maken van foto- en videomateriaal. We hebben dus niet specifiek deze trekkers getest.

Want zoals gezegd: dit artikel is volledig gebaseerd op boeren en loonwerkers uit West-Europa die de tijd namen om een rapport over hun trekker in te vullen. En voor iedereen die dit heeft gedaan, willen we benadrukken hoe dankbaar we hiervoor zijn! Wie benieuwd is hoe het zit met het videomateriaal: check het TREKKER Youtube-kanaal.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum (TREKKER, Nederland), Eemeli Linna, Tapio Vesterinen (Koneviesti, Finland), Per Magne Tøsse (Bedre Gardsdrift, Noorwegen), John Christensen (Traktor Tech, Denemarken), Tobias Bensing (Profi, Duitsland)

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Gebruikers over Kubota M7001: gemak, top uitzicht en wat kinderziektes

De M7001 is Kubota’s eerste grotere trekker. Plus: ruime cabine, goed uitzicht. Min: geluidsniveau. AdBlue-problemen zijn snel opgelost.
Afbeelding artikel

VIDEO | Gebruikers over Kubota M7001

Gebruikers van de Kubota M7001 zijn positief over de ruime cabine, de hefkracht en het motorvermogen, maar er zijn ook wat...
Afbeelding artikel

New Holland TT- en Türk Fiat-trekkers in druiven, olijven en katoen

De New Holland TT- en Türk Fiat-trekkers van telers Levent en Kerim Elmas in het Turkse Sazoba tonen een mix van...