fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TREKKER test JCB Fastrac 4220 iCON; dit zeggen gebruikers

De JCB Fastrac 4220 iCON beschikt over nieuwe assen, een aangepast frame én een vernieuwde cabine. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers. – Foto: Bob Karsten

De JCB Fastrac 4220 iCON is een beetje de Mercedes-Benz onder de trekkers. Want de Britten bouwen een trekker met rijgedrag dat perfectie benadert. De trekker straalt kwaliteit uit. Op het bouwland was de Fastrac dan weer minder in z’n element, vanwege dieselverbruik, beperkte bandhoogte en (te) beknopte bediening. Dat laatste heeft JCB grondig aangepakt. Zo is er nu de zogenoemde iCON-generatie. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers.

Ogenschijnlijk is de JCB Fastrac 4000-serie al heel wat jaren ongewijzigd – maar dat is niet waar. Want wat je van buiten niet ziet aan de JCB Fastrac 4220 iCON, is dat er nieuwe assen onder zitten en dat het frame is aangepast.

Lees verder onder de foto’s en kaders

Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten
Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten

Cabine grootste vernieuwing

De grootste vernieuwing zit in de cabine. JCB ontwikkelde een heel nieuwe bedieningsarmleuning en een nieuw beeldscherm voor de Fastrac. En gelukkig maar, want de laatste keer dat we een Fastrac 4220 testten (2018), ging de kritiek vooral over de bediening die in de vorige generatie enerzijds te complex was en anderzijds te beknopt om verfijnde instellingen te doen. Dat is nu anders.

Ook maakte JCB sinds de laatste test de gebruikelijke overstap naar de Fase V-emissienorm. Waarmee het tweede kritiekpunt van toen – het dieselverbruik – ten dele is verbeterd.

Ben je geïnteresseerd in alle testresultaten van de JCB Fastrac 4220 iCON ? Lees de complete trekkertest in TREKKER magazine nr. 441 (juni 2025)

Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik
Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik

Goed om te weten over de JCB Fastrac 4220 iCON

  • Het motorvermogen ligt rond het gemiddelde, en het dieselverbruik daar net boven. Het rijcomfort ligt echter ver bovengemiddeld.
  • Het nieuwe bedieningsconcept, met nieuwe armleuning en beeldscherm, is zeer goed!
  • Voor deze vermogensklasse schiet de Fastrac wat hefkracht tekort.

Auteurs: Hubert Wilmer, Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zo herken je fraude of oplichting bij online advertenties

Hoe weet je of je als potentiële koper te maken hebt met een fraudeur? Lees deze tips en trucs om...
Afbeelding artikel

Oproep: deel je ervaring met John Deere 6210R, 6190R of 6170R

Heb jij ervaring met een John Deere 6210R, 6190R of 6170R? Deel deze dan met TREKKER. Jouw input is welkom!
Afbeelding artikel

Dit zijn de 10 best bekeken video’s van 2025

TREKKER heeft dit jaar 108 video’s en 60 shorts gepubliceerd op YouTube. Dit zijn de 10 best bekeken video’s. Heb je...