fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TREKKER test JCB Fastrac 4220 iCON; dit zeggen gebruikers

De JCB Fastrac 4220 iCON beschikt over nieuwe assen, een aangepast frame én een vernieuwde cabine. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers. – Foto: Bob Karsten

De JCB Fastrac 4220 iCON is een beetje de Mercedes-Benz onder de trekkers. Want de Britten bouwen een trekker met rijgedrag dat perfectie benadert. De trekker straalt kwaliteit uit. Op het bouwland was de Fastrac dan weer minder in z’n element, vanwege dieselverbruik, beperkte bandhoogte en (te) beknopte bediening. Dat laatste heeft JCB grondig aangepakt. Zo is er nu de zogenoemde iCON-generatie. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers.

Ogenschijnlijk is de JCB Fastrac 4000-serie al heel wat jaren ongewijzigd – maar dat is niet waar. Want wat je van buiten niet ziet aan de JCB Fastrac 4220 iCON, is dat er nieuwe assen onder zitten en dat het frame is aangepast.

Lees verder onder de foto’s en kaders

Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten
Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten

Cabine grootste vernieuwing

De grootste vernieuwing zit in de cabine. JCB ontwikkelde een heel nieuwe bedieningsarmleuning en een nieuw beeldscherm voor de Fastrac. En gelukkig maar, want de laatste keer dat we een Fastrac 4220 testten (2018), ging de kritiek vooral over de bediening die in de vorige generatie enerzijds te complex was en anderzijds te beknopt om verfijnde instellingen te doen. Dat is nu anders.

Ook maakte JCB sinds de laatste test de gebruikelijke overstap naar de Fase V-emissienorm. Waarmee het tweede kritiekpunt van toen – het dieselverbruik – ten dele is verbeterd.

Ben je geïnteresseerd in alle testresultaten van de JCB Fastrac 4220 iCON ? Lees de complete trekkertest in TREKKER magazine nr. 441 (juni 2025)

Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik
Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik

Goed om te weten over de JCB Fastrac 4220 iCON

  • Het motorvermogen ligt rond het gemiddelde, en het dieselverbruik daar net boven. Het rijcomfort ligt echter ver bovengemiddeld.
  • Het nieuwe bedieningsconcept, met nieuwe armleuning en beeldscherm, is zeer goed!
  • Voor deze vermogensklasse schiet de Fastrac wat hefkracht tekort.

Auteurs: Hubert Wilmer, Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zo poets je de trekkercabine brandschoon in tien stappen

Het reinigen van een trekkercabine is niet iets wat ‘moet’. Maar het is fijn trekker rijden in een schone cabine. Tien...
Afbeelding artikel

Marktdebuut Spaanse autonome e-trekker Voltrac gepland in 2026

De eerste praktijktesten met de autonome e-trekker Voltrac zijn gestart. De Spaanse startup Voltrac mikt op marktgang in 2026.
Afbeelding artikel

Steyr Terrus CVT krijgt technische updates en nieuwe joystick

Steyr heeft zijn trekkerserie Terrus CVT vernieuwd met een reeks wijzigingen gericht op meer gebruikersgemak en slimme technologie.