Oldtimer Allis Chalmers WF ‘brult als een leeuw’
De broers Henric en Chris Clemens zijn liefhebbers van oude techniek. Vooral de zeldzamere exemplaren en oldtimers met een bijzonder verhaal hebben hun interesse. Dit voorjaar tikte Henric een Allis Chalmers WF op de kop. “Wat ons aan de WF bevalt, is het motorgeluid. Je bent er liefhebber van of je bent het niet, maar deze motoren brullen echt als een leeuw.”
“De Allis-Chalmers WF kwam in Amerika in 1937 te koop. Het was de zogenoemde standaarduitvoering van de WC, die al in 1933 op de markt kwam. De WF is relatief zeldzaam. Vooral van de vooroorlogse modellen zijn er maar weinig gemaakt. Je komt ze op shows maar zelden tegen, en voor zover bekend is het aantal in bezit van Nederlandse verzamelaars op een hand te tellen. En dan houd je waarschijnlijk nog vingers over.
Model WC was in Nederland vooral na de Tweede Wereldoorlog een bekende trekker, maar van de vooroorlogse (unstyled) WF hebben in Nederland slechts enkele exemplaren gelopen. We hielden de markt al langer in de gaten, maar je komt ze zelden tegen. Tot we begin maart dit jaar opeens een advertentie zagen op marktplaats. Ik deed een bod en we waren het snel eens.”
“Het model spreekt mij en mijn broer Chris aan. Het is een vrij compacte trekker en dat geeft een apart gezicht. Maar wat ons aan de WF bevalt, en ook aan zijn voorgangers zoals de Allis Chalmers U, is het motorgeluid. Je bent er liefhebber van of je bent het niet, maar deze motoren brullen echt als een leeuw. Dat zit hem vooral in de regulateur. Je hoeft als je met de trekker het land in rijdt ook bijna geen gas te geven. De motor houdt enorm goed vast en zakt weinig in toeren. Maar brullen doet-ie des te meer. Voor de liefhebber is het een feest om ermee te rijden.
Deze trekker is van 1937 en heeft serienummer 111. Dat betekent dat het een van de eerste is geweest die is geproduceerd. Een van de eerste of de laatste van de serie maakt het voor een liefhebber net weer even interessanter.”
“De trekker is eerder in Engeland gekocht. Daar zijn relatief veel WF’s verkocht. Dat de trekker uit Engeland komt heeft voor ons een speciaal tintje. In de jaren tachtig was er een documentaire van de BBC over de vooroorlogse periode van de Engelse vuurtorenwachters. Die woonden vaak afgelegen, leefden in grote mate zelfvoorzienend en hadden een trekker om mee naar het dorp te rijden voor boodschappen en om wat te klussen rond de vuurtoren. In de documentaire was dat een Allis Chalmers WF. Kan toeval zijn geweest, maar dat beeld is bij ons altijd blijven hangen.”
“Inderdaad, starten en lopen. Slingeren, in dit geval. Het is een petroleummotor. Starten op benzine en na een paar minuten overschakelen op petroleum. De trekker was technisch in prima staat, compleet en netjes. Is eerder al een keer gerestaureerd, en zoals in de advertentie was beschreven klopte het verhaal. De trekker was gewoon goed, daar hoeven we eigenlijk niks aan te doen.”
“De bekende techniek uit die tijd. Vier versnellingen vooruit, één achteruit, geen sperdifferentieel. Van een dashboard, toerenteller of urenteller was nog geen sprake. Wel bijzonder, want het gaat om een puur Amerikaanse trekker, is dat de gietijzeren voorwielen kennelijk van Engels fabricaat zijn. Dat staat er duidelijk ingegoten, en het zijn zeker wel de originele wielen. De verklaring zal zijn dat in die tijd, en ook nog wel daarna, trekkers vaak in een krat werden verscheept als een soort bouwpakket. Ter plaatse werd dan vaak wel een aantal lokaal geproduceerde onderdelen gemonteerd.”
Auteur: Martin Smits
Lees ook: Allis Chalmers TL-D motorgrader
Gerelateerde tags: Allis Chalmers, oldtimers