fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer Allis Chalmers WF ‘brult als een leeuw’

Henric Clemens (57), onderhoudsmonteur en vrachtwagenchauffeur in Lisserbroek (N.-H.) heeft dit voorjaar een Allis Chalmers WF op de kop getikt. “Je hoeft als je met de trekker het land in rijdt bijna geen gas te geven. De motor houdt enorm goed vast en zakt weinig in toeren. Maar brullen doet-ie des te meer”, zegt Henric. – Foto’s: Dennis Wisse

De broers Henric en Chris Clemens zijn liefhebbers van oude techniek. Vooral de zeldzamere exemplaren en oldtimers met een bijzonder verhaal hebben hun interesse. Dit voorjaar tikte Henric een Allis Chalmers WF op de kop. “Wat ons aan de WF bevalt, is het motorgeluid. Je bent er liefhebber van of je bent het niet, maar deze motoren brullen echt als een leeuw.”

Waarom hebben jullie een WF aan de verzameling toegevoegd?

“De Allis-Chalmers WF kwam in Amerika in 1937 te koop. Het was de zogenoemde standaarduitvoering van de WC, die al in 1933 op de markt kwam. De WF is relatief zeldzaam. Vooral van de vooroorlogse modellen zijn er maar weinig gemaakt. Je komt ze op shows maar zelden tegen, en voor zover bekend is het aantal in bezit van Nederlandse verzamelaars op een hand te tellen. En dan houd je waarschijnlijk nog vingers over.

Model WC was in Nederland vooral na de Tweede Wereldoorlog een bekende trekker, maar van de vooroorlogse (unstyled) WF hebben in Nederland slechts enkele exemplaren gelopen. We hielden de markt al langer in de gaten, maar je komt ze zelden tegen. Tot we begin maart dit jaar opeens een advertentie zagen op marktplaats. Ik deed een bod en we waren het snel eens.”

Wat maakt de trekker aantrekkelijk, behalve zijn zeldzaamheid?

“Het model spreekt mij en mijn broer Chris aan. Het is een vrij compacte trekker en dat geeft een apart gezicht. Maar wat ons aan de WF bevalt, en ook aan zijn voorgangers zoals de Allis Chalmers U, is het motorgeluid. Je bent er liefhebber van of je bent het niet, maar deze motoren brullen echt als een leeuw. Dat zit hem vooral in de regulateur. Je hoeft als je met de trekker het land in rijdt ook bijna geen gas te geven. De motor houdt enorm goed vast en zakt weinig in toeren. Maar brullen doet-ie des te meer. Voor de liefhebber is het een feest om ermee te rijden.

Deze trekker is van 1937 en heeft serienummer 111. Dat betekent dat het een van de eerste is geweest die is geproduceerd. Een van de eerste of de laatste van de serie maakt het voor een liefhebber net weer even interessanter.”

Is de herkomst bekend?

“De trekker is eerder in Engeland gekocht. Daar zijn relatief veel WF’s verkocht. Dat de trekker uit Engeland komt heeft voor ons een speciaal tintje. In de jaren tachtig was er een documentaire van de BBC over de vooroorlogse periode van de Engelse vuurtorenwachters. Die woonden vaak afgelegen, leefden in grote mate zelfvoorzienend en hadden een trekker om mee naar het dorp te rijden voor boodschappen en om wat te klussen rond de vuurtoren. In de documentaire was dat een Allis Chalmers WF. Kan toeval zijn geweest, maar dat beeld is bij ons altijd blijven hangen.”

Starten en lopen?

“Inderdaad, starten en lopen. Slingeren, in dit geval. Het is een petroleummotor. Starten op benzine en na een paar minuten overschakelen op petroleum. De trekker was technisch in prima staat, compleet en netjes. Is eerder al een keer gerestaureerd, en zoals in de advertentie was beschreven klopte het verhaal. De trekker was gewoon goed, daar hoeven we eigenlijk niks aan te doen.”

Bijzondere techniek?

“De bekende techniek uit die tijd. Vier versnellingen vooruit, één achteruit, geen sperdifferentieel. Van een dashboard, toerenteller of urenteller was nog geen sprake. Wel bijzonder, want het gaat om een puur Amerikaanse trekker, is dat de gietijzeren voorwielen kennelijk van Engels fabricaat zijn. Dat staat er duidelijk ingegoten, en het zijn zeker wel de originele wielen. De verklaring zal zijn dat in die tijd, en ook nog wel daarna, trekkers vaak in een krat werden verscheept als een soort bouwpakket. Ter plaatse werd dan vaak wel een aantal lokaal geproduceerde onderdelen gemonteerd.”

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Allis Chalmers TL-D motorgrader

Zoals in die tijd vrij gebruikelijk zijn de voorwielen gemaakt uit gietijzer. Bijzonderheid is het ingegoten ‘Made in England’.

Drie doppen bovenop: water, benzine en petroleum. Geen geluiddemper. Ook dat draagt bij aan de sensatie, maar de motor is door de regulateur bij belasting zeer vasthoudend.

Allis Chalmers werkte veel met portaalassen om de trekkers meer bodemvrijheid te geven. Bij de WF zijn die naar voren gedraaid om de trekker laag en compact te maken.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Machinepark van Auke en Janny de Jong toont hun passie voor bijzonder materieel

Het machinepark van familie De Jong staat volledig ten dienste van de 120 melkkoeien. Hun klassieke trekkers vereisen een flink portie...
Afbeelding artikel

Klassieke John Deere 3650 zwaarste trekker uit de 50-serie

John Deere introduceerde in 1987 de 50-trekkerserie. De 114 pk John Deere 3650 was van 1987 tot 1994 de zwaarste van...
Afbeelding artikel

Oldtimer | ‘Same Ariete was motorisch goed, maar de boel is helemaal uit elkaar geweest’

De broers Maarten en Geert Steunenberg knapten een Same Ariete uit 1966 op en beleven veel plezier aan hun relatief zeldzame...