Machinepark van Auke en Janny de Jong toont hun passie voor bijzonder materieel
Menig liefhebber van klassieke trekkers zal jaloers worden op het machinepark van Auke en Janny de Jong. Het staat volledig ten dienste van de 120 melkkoeien. Meerdere van hun trekkers vereisen een flink portie technisch gevoel.
Voor de statige Friese boerderij van melkveehouders én trekkerliefhebbers Auke en Janny de Jong pronkt een vijftal bijzondere trekkers. Het is een greep uit het machinepark van de familie De Jong. Wat meteen opvalt: er staan twee MB Tracs van hetzelfde type. Verschil is er wel degelijk, zo zal blijken.
De eerste MB Trac 1000, die De Jong aanschafte in 1990, was destijds vier jaar oud en gebruikt geïmporteerd uit Engeland. Hij stond te koop bij een Case IH-dealer in Friesland. De vader van Auke had zijn zinnen gezet op een Case, waar hij dan separaat een fronthef bij zou kopen. De dealer deed echter een prachtig aanbod voor de MB Trac, waarbij de fronthef nagenoeg kosteloos volgde. Op het moment was de prijs doorslaggevend, en een zescilinder sprak ook tot de verbeelding. De deal werd beklonken voor 60.000 Nederlandse guldens.
Lees verder onder de foto’s

Geheim MB Trac zit ‘m in de versnellingsbak
De MB Trac bleek een geweldige trekker voor maaiwerk. Het geheim zit vooral in de versnellingsbak. Die kun je heel mooi finetunen waardoor je de meest ideale rijsnelheid krijgt. “Ik was echt dolblij met die trekker”, vertelt Auke, “maar mijn vader bleef sceptisch.”
In 2014 kwam De Jong toevallig nog een MB Trac 1000 tegen, aangeboden door een dealer in Dronten. De trekker stond nog bij de akkerbouwer in de schuur. Die vertelde dat de MB Trac destijds nieuw in Friesland was aangeschaft door een loonwerker. Dat voelde meteen goed en ook bijzonder, aldus De Jong. Het bleek om een bekende loonwerker uit de buurt te gaan.

Pittigere motor in tweede MB Trac 1000
De koop was snel gesloten en voor een kleine €20.000 was het machinepark versterkt met een tweede MB Trac 1000. Deze bleek een iets ander type motor te bezitten. Waar in het model uit 1986 een OM352, zit was de recente aankoop voorzien van een OM366. De motoren zijn nagenoeg identiek, maar de inhoud is 0,3 liter groter en het vermogen 5 pk meer ten opzichte van zijn voorganger.
Belangrijk detail is de vernieuwde cilinderkop. Een wereld van verschil, zo werd duidelijk, de trekker loopt niet alleen anders maar heeft ook meer vermogen en is agressiever. De oude 1000 moet je zogezegd altijd ‘op toeren jagen’. Dat is bij de OM366 niet nodig. Verder heeft de trekker een oliekoeler op de versnellingsbak en veel originele extra’s af fabriek, zoals een ondertrekhaak. Het is een van de laatst gebouwde MB Tracs. De productie van MB Trac in Gaggenau eindigde in 1991.
Het is echt een bijzondere trekker, geeft de veehouder aan. ’s Zomers staat-ie primair voor de opraapwagen om vers gras voor de koeien te brengen. Door de jaren heen hebben Auke en Janny zo hun favorieten. Voor Auke is dat de MB Trac uit 1991, terwijl Janny het liefst de eerste 1000 rijdt die in de zomer vooral aan schudder en hark wordt gekoppeld. Voor Janny is er maar één trekker favoriet dat is de MB Trac. “Als ik ooit kom te overlijden wil ik met een MB Trac naar het crematorium”, zegt Janny stellig.

Schakelen op gevoel
Een opvallende trekker in het gezelschap is de Ford County 764. De Jong bezit deze al lang, en je rijdt er niet zomaar mee weg. De County wil graag rechtdoor en schuwt bochtenwerk. Hij stond ooit aangeboden in een advertentie achter in weekblad Boerderij. Het ging de veehouder in hoofdzaak om het gebruik van de solide voorlader. De bedoeling was om met de County de kuilbult aan te rijden en ook kuilblokken te snijden.
De trekker is in matige staat afgeleverd. De Jong senior grapte destijds ‘wat heb je nu voor roestbak gekocht.’ Toch was de trekker een speciale verschijning. De voorlader bleek gebouwd in Nieuw-Vennep door Van Driel, die zelfs nog onderdelen kon leveren. Technisch een huzarenstukje, vertelt De Jong. Verder is het een onverwoestbaar ding, start altijd maar lekt wel eens een drupje hier en daar. Maar ja, het is Engels spul. Auke heeft persoonlijk 5000 draaiuren op de klok gezet. Met de komst van een shovel is de County inmiddels overbodig geraakt.

Uitzonderlijke Volvo BM 8.10 Turbo voor de opraapwagen
Een andere trekker waar niet iedereen mee weg komt, is de Volvo BM 8.10 Turbo, een rasechte woeste Viking, in 1994 aangeschaft om voor de opraapwagen te zetten. De Volvo behoort natuurlijk ook tot het gilde van de zescilinders en valt overduidelijk in de categorie uitzonderlijke trekkers. Alleen bijzondere trekkers komen het erf op, benadrukt Auke nog eens.
De Volvo heeft een sterke motor maar is een barre machine om te rijden. Veelal rijdt de eigenaar de naar eigen zeggen beroerd schakelende bak zonder koppeling. Alleen bij het wegrijden gebruikt hij de koppeling, om vervolgens op gevoel met de juiste toeren te schakelen. In zijn tijd was de Volvo al een gezochte trekker. De Zweed is goed uitgerust met onder andere TracTrol en de dikke 5,5 liter TD60-motor. Mooie details zijn de originele Kuiken-stickers en de oorspronkelijke lak. De Sekura-cabine is later gemonteerd.

John Deere 6910 volgens kenners de beste
Een trekker waar Janny liever niet mee rijdt is de John Deere 6910. “Niet mijn ding”, zegt de veehoudster. Toch is Auke wel gecharmeerd van de Deere. Het is een gezochte trekker met mooi lopende 6,8 liter motor en geveerde vooras, volgens kenners één van de beste John Deere’s ooit in Mannheim gebouwd – bevestigd door een trekkertest in een oude printuitgave van TREKKER die De Jong opzocht.
Auke schafte de 6910 aan om de MB Tracs een beetje te ontzien wat draaiuren betreft. De trekker staat vooral voor de bemester. Een kleine tegenvaller bij de 6910 was het ontbreken van load sensing-hydrauliek.
Een helemaal nieuwe trekker aanschaffen, zullen Janny en Auke niet doen. Ze investeren vooral in zaken die tijd vrijmaken. Binnenkort schakelt het bedrijf over op melkrobots. Een nieuwe trekker geeft je niet veel tijdwinst. Bovendien kun je trekkerwerk ook uitbesteden, aldus de Friese veehouders.
Auteur: Mark Pasveer
Lees ook: Machinepark met slagkracht: vlot 25.000 balen persen
Gerelateerde tags: Klassiekers, oldtimers