fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Lezer van de maand: Bas Janssen

Bas Janssen is machinist op een asfaltfrees. Hij werkt met een Wirtgen W210FI met 2 meter werkbreedte. ”Ik wilde al jong boer worden, maar kom niet uit de sector. Dat lukt dus niet, maar de belangstelling voor trekkers en machines is altijd gebleven.” – Foto: Koos Groenewold

Toen TREKKER-lezer Bas Janssen begon met werken waren machines ‘mechanisch en simpel’. Tegenwoordig wordt alles meer elektronisch aangestuurd. “Ik verwacht dat er wel een en ander van de landbouwkennis terechtkomt in de wegenbouwmachines”, zegt hij.

De eerste machinist op een asfaltfrees die ik spreek. Wat doe je dan precies?

“Ik werk door het hele land heen bij het vervangen van oud of versleten asfalt. Met mijn machine haal ik de bovenste laag asfalt van het wegdek af.”

Wat heb je voor een machine?

“Ik werk met een Wirtgen W210FI-asfaltfrees met 2 meter werkbreedte. Die rijd ik zelf met een vrachtwagen met dieplader naar de werkplek. Dat kunnen dus lange dagen zijn, met veel variatie. In de winter is het vaak heel slap, het mag niet te koud zijn. ’s Zomers gaat het juist volle bak.”

Dat heeft maar weinig met landbouwmechanisatie te maken. Hoezo dan abonnee, en zo lang al?

“Ja, ik heb TREKKER compleet vanaf nummer 1. Ik wilde al jong boer worden, maar kom niet uit de sector. Dat lukt dus niet, maar de belangstelling voor trekkers en machines is altijd gebleven. Wel landbouwschool gedaan en als jongen meegewerkt bij een loonwerker. Met zestien jaar ook het trekkerrijbewijs gehaald. Daarna deed ik de Soma, de machinistenopleiding. Tijdens mijn stage bij Gebr. Van Kessel ben ik in aanraking gekomen met asfalt, en dat beviel goed.”

En ook voor je baan in het asfalt terechtgekomen…

“Gesolliciteerd op een vacature voor machinist asfaltfrees. Dat leek me wel wat, want elke dag van zeven tot vier werken, dat is niet mijn ding. Ik zit ondertussen alweer 27 jaar op de asfaltfrees.”

Hoe is de techniek veranderd in die tijd?

“Toen ik begon was het allemaal mechanisch en simpel, tegenwoordig meer elektronisch aangestuurd. Wat dat betreft loopt de wegenbouw echt wel achter bij de landbouw. Trouwens, Wirtgen is sinds zes jaar onderdeel van John Deere. Inmiddels liggen de eerste JD-motoren in de machines, en komen zaken als gps-aansturing ook in beeld. Ik verwacht dat er wel een en ander van de landbouwkennis terechtkomt in de wegenbouwmachines.”

Doe je met je blijvende belangstelling voor de landbouw ook nog wat met trekkers of zo?

“Als zzp’er werk ik naast mijn baan ook nog als chauffeur kiepervrachtwagen. Met oldtimers heb ik niks, ik kijk graag naar modern en groot spul. Beurzen als vroeger de Landbouw RAI en nu de Agritechnica heb ik wel bezocht, maar de laatste tijd niet meer. En de Bauma – even snuffelen wat Wirtgen en de concurrenten voor moois hebben gemaakt.”

Auteur: Eric Wientjes

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Koen Vogelsangs

TREKKER-lezer Koen Vogelsangs reed als vijfjarig jochie al mee met de buurman op de trekker. 'Niet de koeien, maar de machines...
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: Wim van Alphen

Wim van Alphen heeft één trekker, een Case IH Luxxum 110 van zes jaar oud. "Eigenlijk ben ik een Renault-man, maar...
Afbeelding artikel

Lezer van de maand: André Bouwmeester

TREKKER-lezer André Bouwmeester was als 12-jarige al vertrouwd met het sleutelwerk voor onderhoud en reparaties op het ouderlijk loonbedrijf.