Getrokken hakselaar Lely Storm handig voor klein areaal
Loonbedrijf A. Koorevaar in Molenaarsgraaf (Z.-H.) hakselt voor het tweede seizoen met een Lely Storm getrokken hakselaar. De loonwerker schafte de Storm P300 Profi aan vanwege het geringe aantal hectares dat hij jaarlijks hakselt, en het lage eigengewicht vergeleken met dat van een zelfrijdende hakselaar.
De getrokken hakselaar Lely Storm P300 Profi weegt twee ton. Zelfs met de trekker erbij, een Case Puma 165, is dat een lager gewicht dan dat van een zelfrijdende hakselaar. “Wij zijn met onze werkzaamheden actief in een veenweidegebied. Daar is de draagkracht van de grond een probleem”, vertelt Arie Koorevaar, eigenaar van loonbedrijf A. Koorevaar.
Doordat de combinatie hakselaar-trekker lichter is dan een zelfrijdende hakselaar, is er minder schade aan de bodem. “Daarnaast hakselen wij niet bijzonder veel hectares op jaarbasis”, zegt Koorevaar. Een getrokken grashakselaar was daarom voor het loonbedrijf een interessantere investering dan een zelfrijder. “De hakselaar is goedkoper. Bovendien kunnen we de trekker die ervoor staat, ook voor andere doeleinden gebruiken.”
Lees verder onder de foto’s

Lely Storm past bij het bedrijf
Koorevaar is zeer tevreden over de hakselaar. De Lely Storm P300 Profi levert volgens hem een mooi product af. Met een snijlengte van 2 centimeter doet de machine volgens de loonwerker ook niet onder voor zelfrijdende hakselaars.
Van de lagere capaciteit heeft Koorevaar geen last. “Het aantal hectares per uur is lastig te zeggen, maar onder normale omstandigheden redden we de 5 hectare wel”, zegt hij. De loonwerker benadrukt dat dit wel echt afhankelijk is van de omstandigheden tijdens de oogst.
Smalle percelen zijn een uitdaging
De trekker naast de hakselaar zorgt wel eens voor uitdagingen op smalle percelen of langs greppels en slootkanten. Omdat de machine schuin achter de trekker rijdt, heeft de combinatie ruimte nodig om te rijden. Ook kleine kopeinden maken het draaien en naast elkaar rijden niet makkelijker. “Het liefst hebben we een kopeinde van 10 tot 15 meter”, zegt Koorevaar.
Het transport op de weg kan eveneens een uitdaging zijn. De machine steekt aan de rechterkant van de trekker uit tijdens het transport. “Dit zorgt wel eens voor wat krappere situaties op de smallere wegen bij ons in de buurt”, vertelt Koorevaar.

Flinke voorraad reserveonderdelen
De loonwerker maakt zich geen zorgen over het verkrijgen van reserveonderdelen voor de machine. “Ik heb de machine gekocht compleet met een volledige voorraad reserveonderdelen”, zegt hij. Die zaten bij de machine toen deze via de lokale dealer naar Nederland werd gehaald. De loonwerker is er overigens van overtuigd dat onderdelen ook in de toekomst gewoon leverbaar zijn.
Auteur: Lucas van de Weijer
Lees ook: Kiest de markt voor een opraapwagen of hakselaar?
Gerelateerde tags: Grasoogst, Hakselaars, Lely