fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

BLOG | ‘Zit een boer te wachten op meer beurzen en demo’s?’

ATH in Biddinghuizen. “In vroegere tijden waren beurzen belangrijk voor de sociale contacten. Dit argument is voor veel mensen geen argument meer, de boer van nu wil goed en volledig worden geïnformeerd”, aldus Chris van de Lindeloof in zijn blog. Foto: Mark Pasveer / inzetfoto: Peter Roek

Zowel de boer als wij als importeur kunnen iedere week wel ergens naartoe. Door de versnippering van beurzen en demodagen wordt steeds vaker getwijfeld over waar je daadwerkelijk moet zijn om informatie op te doen.

Zit een boer te wachten op meer beurzen en demo’s? Het lijkt wel of, naast een aantal beurzen, er steeds meer demo- of praktijkdagen bij komen. Wat opvalt: het gaat vaak om een demodag gericht op één enkel gewas of marktsegment.

Ik heb het idee dat zowel de boer als wij als importeur iedere week wel ergens naartoe kunnen. Natuurlijk zijn beurzen en demodagen belangrijke instrumenten om je te laten informeren, maar het kan ook te veel worden. Vaak mikken ze op dezelfde doelgroep. Natuurlijk heeft iedere dag een ander sausje, maar lijkt het hoofdgerecht op elkaar. Hierdoor trekken dagen die op het eerste gezicht erg interessant kunnen zijn, steeds minder volk.

Versnippering van beurzen en demodagen

Door de versnippering van beurzen en demodagen wordt steeds vaker getwijfeld over waar je daadwerkelijk moet zijn om informatie op te doen. In vroegere tijden waren beurzen belangrijk voor de sociale contacten. Dit argument is voor veel mensen geen argument meer, de boer van nu wil goed en volledig worden geïnformeerd.

Voor ons als importeur wordt het steeds lastiger om te bepalen waar wij als Farmstore aanwezig moeten zijn. Je kunt gewoon niet overal meer naar toe. Daarnaast valt steeds vaker het aantal bezoekers op een beurs of demodag tegen.

Positieve reacties, maar ook flink wat kosten

Demo- of praktijkdagen zijn natuurlijk interessante dagen, met bezoekers die gericht geïnformeerd willen worden. Er komt echter best wat organisatie bij kijken om het product netjes en goed te presenteren. Zo’n dag levert vaak ook best veel positieve reacties op, maar er staan flink wat kosten tegenover. Uiteindelijk zullen we die kosten toch met de verkoop van machines moeten terugverdienen, dus ook indirect door de landbouwsector zelf betaald moeten worden.

Het is een uitdaging om hier de juiste balans in te vinden. Het zou goed zijn als de organisatoren van beurzen en demodagen hier vaker bij stilstaan.

Auteur: Chris van de Lindeloof

Meer over de auteur: Chris van de Lindeloof werkt bij machine-importeur Farmstore in Cuijk (N.-Br.) in de sales en marketing. Zijn specialisme ligt bij zaaimachines en kunstmeststrooiers. Daarnaast is hij akkerbouwer op een klein bedrijf in het West-Brabantse Hoeven.

Lees ook: Grasdag 2025: mooi weer, mooie machines


Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Drukke boel op miniaturenbeurs in Franse Chartres

Zowel de kwaliteit als het aantal diorama’s was indrukwekkend en groter dan voorgaande jaren op de miniaturenbeurs in het Franse Chartres.
Afbeelding artikel

FOTO | Elektrisch is toverwoord op Duitse vakbeurs Bauma

Opvallend op de Duitse vakbeurs Bauma was de aandacht voor elektrische machines. Maar er zit nog volop innovatie in de diesels.
Afbeelding artikel

Venieri toont hybride minishovel op vakbeurs Bauma

De Italiaanse fabrikant Venieri zet in op hybride machines. Minishovel 27.03TL Hybrid beschikt over een schuifmast én hybride aandrijving.