fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Krampe komt met FlexBody driezijdige kippers

Machinefabrikant Krampe levert zijn Flexbody driezijdige kippers met één as, met tandemas of met twee assen en draaischamel zoals op de foto. Afhankelijk van het type varieert het toegestane maximale gewicht van 6 tot 21 ton. – Foto’s: Krampe en Bas van Hattum

De Duitse machinefabrikant Krampe levert vanaf 2026 een serie driezijdige kippers onder de naam FlexBody. De FlexBody-kippers zijn zowel op een enkelas, tandem als met dolly leverbaar. 

De driezijdige kipper is eigenlijk een Duitse aangelegenheid. In Duitsland en verder richting Oost-Europa zijn de driezijdige kippers echt populair.

Ondanks dat de verkoopaantallen afnemen, is de markt nog altijd heel groot, zo ook de vervangingsmarkt ervan. Voor Krampe de reden om een graantje mee te pikken van deze markt. De fabrikant introduceert daarom de zogenoemde FlexBody driezijdige kippers.

De term ‘Flexbody’ slaat vooral terug op de modulaire bouwwijze van chassis, platform en zijwanden. Deze drie onderdelen zijn volledig vrij met elkaar te combineren.

Lees verder onder de foto’s

Het profiel van de zijwanden met onderin de slimme bevestigingsrail. Zie hier het type Flexbody 500. Het cijfer 500 zegt iets over de lengte van het chassis. ZDK18 zegt dat het gaat om een 18 tons kipper.
Het profiel van de zijwanden met onderin de slimme bevestigingsrail. Zie hier het type Flexbody 500. Het cijfer 500 zegt iets over de lengte van het chassis. ZDK18 zegt dat het gaat om een 18 tons kipper.

Leverbaar met één as, twee assen of tandem

Het FlexBody-chassis is leverbaar in drie varianten: als eenassige driezijdige kipper, als tandem-driezijdige kipper en als tweeassige model. Deze laatste is het model met een aparte draaischamel voor onder het chassis.

Bij het eenassige chassis is het toelaatbaar totaalgewicht 6 tot 8 ton. Bij het tandem-chassis zijn er varianten van 8 tot 14 ton of 16 en 18 ton. De versies met draaischamel zijn leverbaar in de gewichtsklassen 8 tot 12 ton, 16 ton en 18 tot 20 ton.

60 en 80 centimeterzijwanden

De zijwanden van de FlexBody-kippers zijn eveneens variabel. Bij de start van de serieproductie in 2026 zijn hoogtes van 60 en 80 cm verkrijgbaar. Voor 2026 is de introductie van FlexBody-modellen met een transportvolume van 4,8-21,7 m³ gepland. Voor 2027 staan verdere types op het programma, zoals uitvoeringen met klapbare zijwanden.

Krampe levert alle voertuigen met een EU-typegoedkeuring. Naar keuze is deze voor 40 km/u of tot 60 km/u.

Hier een FlexBody-kipper met wat opties aan boord: een lading-afdekzeil, een bordes voorop en grotere banden. Deze laatste zijn mogelijk dankzij een slimme pen-gatverbinding van de assen, waardoor meer ruimte wordt gecreëerd tussen as en chassis.
Hier een FlexBody-kipper met wat opties aan boord: een lading-afdekzeil, een bordes voorop en grotere banden. Deze laatste zijn mogelijk dankzij een slimme pen-gatverbinding van de assen, waardoor meer ruimte wordt gecreëerd tussen as en chassis.

Slim open profiel

De zijwanden van de FlexBody bestaan uit een slim open profiel met een doorlopende groef. Daardoor zijn de verbindingselementen, de scharnieren en de klemmen makkelijk te combineren. Ook de montage van afdeksystemen verloopt heel gemakkelijk via een klemmechanisme in die doorlopende groef, zonder te boren of te lassen.

Een kunststof model van het zijwandprofiel. Onderin kun je eenvoudig op een willekeurige plek scharnieren, klemmen of andere verbindingselementen vastbouten.
Een kunststof model van het zijwandprofiel. Onderin kun je eenvoudig op een willekeurige plek scharnieren, klemmen of andere verbindingselementen vastbouten.

Makkelijk wisselen met slimme opbouw

De FlexBody-kippers bevatten enkele slimme zaken waardoor je makkelijk kunt wisselen en variëren. Zo is de draaischamel-dissel in twee varianten leverbaar: een vaste V-dissel of een in lengte instelbare Y-vormige dissel. De assen hebben standaard een 10 tons paraboolvering, optie is luchtvering. Daarbij is de hoogte van de as tot chassis makkelijk via een pen-gatverbinding te variëren om zo een grotere variëteit aan banden te kunnen monteren.

Standaard monteert Krampe BPW-assen, voor de versies tot 80 km/u Gigant-assen. De FlexBody is zo ontworpen dat op de grote platformen twee volledige palletbreedtes beschikbaar zijn – zelfs tussen de rongen.

Krampe heeft al enkele nulserie-modellen in de praktijk draaien. De officiële introductie is op vakbeurs Agritechnica, van 9 tot en met met 15 november in Hannover (D.). De uitlevering van de FlexBody-kippers start in 2026.

Auteur: Bas van Hattum

Lees ook: Kies je voor een afschuifdumper of een kipper?

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang wekelijks het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
JJJJ dash MM dash DD
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Adrichem Trailers levert platte landbouwwagens onder merknaam Rembi

Boerenzoons Jim en Steve van Adrichem zochten een betaalbare platte wagen en leveren nu zelf wagens onder de merknaam Rembi.
Afbeelding artikel

Nieuwe DAF XB-oprijwagen van Veldhuizen Trucks

Veldhuizen Trucks heeft een DAF XB-oprijwagen op een DAF XB 210-vrachtwagen gebouwd. Het laadvermogen van de oprijwagen is 10,3 ton.
Afbeelding artikel

Wigro Plastics produceert kipperhoeken

Niet meer in de kipper klimmen om de hoeken leeg te halen tijdens het poten; dat is het doel van de...