Massey Ferguson werkt aan hogedruk-opslagtanks voor waterstoftrekker

Trekkerfabrikant Massey Ferguson ontwikkelt hogedruk-waterstoftanks voor zijn toekomstige waterstoftrekker. In 2026 moet het prototype klaar zijn.
Massey Ferguson, onderdeel van Agco dat tevens het moederbedrijf is van trekkermerken Fendt en Valtra, zegt bezig te zijn met het ontwikkelen van een waterstoftrekker in Beauvais (Fr.). Het doel is om een schoner alternatief te bieden voor een dieselmotor. Daarbij is de opslag van waterstof volgens de trekkerfabrikant cruciaal voor waterstofaangedreven machines.
De waterstof moet onder hoge druk worden samengeperst om zo voldoende brandstof te kunnen opslaan in opslagtanks. Daarom werkt de fabrikant aan de ontwikkeling van opslagtanks die in staat zijn om waterstof onder hoge druk (tot wel 700 bar) op te slaan. Dit brengt de nodige technische uitdagingen met zich mee. Denk aan materiaalkosten, het gewicht van de tanks en de veiligheid bij het gebruik van waterstof.
Om deze uitdaging aan te gaan neemt de fabrikant deel aan een samenwerkingsverband met Franse bedrijven verenigd in Arhystote, meldt Massey Ferguson in een persbericht. Dat samenwerkingsverband heeft € 4,4 miljoen gekregen van de Franse staat als onderdeel van een energietransitietraject.
Massey Ferguson is
Opslagtanks onder hoge druk
Waterstof is zeer geschikt voor zware voertuigen als trekkers. Maar het gebruik van waterstof vereist nieuwe technologieën, met name op het gebied van het opslaan van waterstofgas. Daarvoor kun je niet zomaar traditionele brandstoftanks gebruiken, omdat dit gas onder hoge druk moet worden opgeslagen. Dat betekent dat de opslagtanks dus sterk genoeg moeten zijn om de hoge druk te weerstaan, terwijl ze tegelijkertijd lichtgewicht en veilig moeten zijn.
Voortbouwen op bestaande technologie
Massey Ferguson baseert zijn prototype waterstoftrekker op het ontwerp van een conventionele dieseltrekker in het middensegment, zoals de MF 6S. “Dit motorconcept verlaagt de ontwikkelingskosten aanzienlijk, omdat het is gebaseerd op een vertrouwd ontwerp”, zegt Frédéric Cavoleau, vicepresident Engineering bij Agco’s vestiging in Beauvais. Hij vervolgt: “Bovendien blijven het koelings-, transmissie- en hydraulische systeem grotendeels gelijk aan die van dieselmotoren, terwijl de nieuw ontwikkelde waterstoftanks naadloos onder de cabine worden geïntegreerd.”
In 2026 prototype gereed
De doelstelling van Massey Ferguson is ambitieus. De prototype waterstoftrekker moet in 2026 klaar zijn.
Auteur: Annelies Bakker
Lees ook: Blog | ‘Wordt het elektrisch, methaan of waterstof in de trekker?’
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Trekkers, Waterstof