fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Europese boerentrekker Claas Axos 3: scherp geprijsd, breed inzetbaar

De nieuwe Claas Axos 3 is een betrekkelijk eenvoudige schakeltrekker die dankzij z’n bandenmaat en hefvermogen breder inzetbaar is dan een Axos 200 en scherper geprijsd dan een Arion. De Axos 3 is naar keuze volledig handgeschakeld of met een onder last schakelbare hi-lo. Eenvoudig, maar wel bijdetijds, merkt TREKKER tijdens de proefrit. – Foto’s: Matthijs Verhagen

Claas komt met de Axos 3-serie. Gebouwd door Carraro ontstijgt deze boerentrekker met een langere wielbasis en passend hefvermogen de compactgenen. Naar keuze is de Claas Axos 3 volledig handgeschakeld te krijgen, of met een onder last schakelbare hi-lo. Eenvoudig, maar wel bijdetijds, merkt TREKKER tijdens een proefrit.

Claas heeft een lange historie in het boerensegment met voorheen de Axos 300 en de Renault-voorganger Celtis 300. Ongeveer tien jaar terug nam de door de SDF-groep (Deutz-Fahr) gebouwde Atos hun plek over, maar die is alweer enkele jaren uit productie.

Claas laat de Axos 3 weer bouwen bij Carraro (Agritalia), en met de 180 graden naar voren openslaande deuren halen ze zowaar weer Renault-roots binnenboord. De keuze voor Carraro is geen verrassing, ook de smalspoortrekkers en de Elios en Axos 200 komen al uit die stal.

Axos 3 tussen Arion 400 en Axos 200 in

De nieuwe Axos 3, met een opvallend vlakke neus bijna retro te noemen, valt tussen de Arion 400- en de Axos 200-serie. In pk’s is er een behoorlijke overlap: voor 100 pk kun je in alle drie de series terecht. Er valt dus echt iets te kiezen. De Axos 240 heeft duidelijk compacttrekker-DNA met maximaal 34 inch wielen achter, is lichter, en de transmissie heeft minder versnellingen in het werkbereik.

De Axos 3 lijkt meer mans met z’n hogere 38 inch achterwielen en langere wielbasis. Dankzij een sterkere hef met 4 ton doorgaand hefvermogen komt hij meer in de buurt van een kleine Arion. Zo’n Arion 420 is met een viertrapspowershift en panoramadak veel geavanceerder, luxer en dus duurder.

Simpele, duidelijke typenummers

Samengevat: deze nieuwe Axos 3 is een betrekkelijk eenvoudige schakeltrekker die dankzij z’n bandenmaat en hefvermogen breder inzetbaar is dan een Axos 200 en scherper geprijsd dan een Arion. Er komen vier modellen, de Axos 3.95, de 3.105, de 3.110 en de 3.120. Claas maakt net als bij de grootste Xerions dus de switch naar een typenummering die simpel en duidelijk de serie én het aantal pk’s weergeeft.

De 3,6 liter FPT-motor is geen onbekende. Afhankelijk van het type levert die 95 tot 120 pk, zonder boost. De motorkap klapt in één geheel op, de twee zijpanelen zijn eventueel afneembaar. De koelers zijn vast ingebouwd, de aircocondensator is wel scharnierend. Om de koelers toch schoon te kunnen blazen levert Carraro het typische T-blaasstuk voor aan de compressorslang. Kies je de optie luchtremmen, dan kan dat uiteraard met lucht van de eigen trekker via een aansluiting bij de trap.

Lees verder onder de foto’s

De Claas Axos 3-serie telt vier modellen. De 3,6 liter FPT-motor levert 95 tot 120 pk.
De Claas Axos 3-serie telt vier modellen. De 3,6 liter FPT-motor levert 95 tot 120 pk.

In najaar mechanische transmissie

Voorlopig zijn er twee transmissies. Een met zes versnellingen, twee groepen en twee powershifttrappen, dus een onder last schakelbare hi-lo. Opgeteld 24 versnellingen vooruit. Omdat de powershift in z’n achteruit niet werkt resteren daar 12 versnellingen. In plaats van een lange pook uit de cabinevloer kiest Claas, net als in de Axos 200, voor een korte pook op de zijconsole. Qua ergonomie prima, maar vanwege de bowdenkabel tussen pook en bak mis je wel een beetje gevoel bij het schakelen.

De versnellingen zijn aangeduid in Romeinse cijfers, de meerwaarde daarvan is ons niet helder. De ééntraps powershift schakelt soepeltjes, zowel op als terug. Als optie kun je kiezen voor een extra kruipgroep met minimaal 250 meter per uur. Een koppelknop op de pook is standaard, optioneel kan ontkoppelen ook met het rempedaal. De topsnelheid is 40 km/u bij 1.750 motortoeren. Deze versies komen ook met een elektro-hydraulische omkeer links onder het stuur, met een geïntegreerde elektronische handrem.

Een beetje teveel van het goede? Wacht dan even, vanaf oktober komt een derde transmissie beschikbaar: volledig mechanisch met 12 versnellingen en een mechanische omkeer, zonder powershift. Alleen te krijgen met mechanische ventielen.

Achterlichten en breedtemarkering en werklampen zijn standaard led. De hef tilt doorgaand zo’n 4 ton. Er zijn drie aftakastoerentallen die je mechanisch schakelt rechtsachter de stoel. Voortaan is ook de aftakas extern te bedienen met een drukknop.
Achterlichten en breedtemarkering en werklampen zijn standaard led. De hef tilt doorgaand zo’n 4 ton. Er zijn drie aftakastoerentallen die je mechanisch schakelt rechtsachter de stoel. Voortaan is ook de aftakas extern te bedienen met een drukknop.

Cabrio-beleving in Axos 3

De cabine is nieuw, maar de bedieningselementen komen sterk overeen met die in de Axos 200. De noviteit zit ‘m in het cabineframe. Meest in het oog springend: de deuren die beide 180 graden naar voren klappen, zodat je met de deur open kunt rijden. Met wat beleid slinger je vanaf de bestuurdersstoel ook de rechterdeur in de vergrendeling naar voren. Samen met een open voorruit (optie) heb je dan de cabrio-beleving.

Nadeel is dat de spiegels óók mee naar voren klappen; in de stal heb je dan geen zicht meer bij achteruitrijden met de mengwagen. Voor vroegere Renault-klanten zal het voelen als thuiskomen, dat merk stond hierom bekend.

Opvallend Renault-detail zijn de naar voren openklappende deuren. Op stal wil je wellicht meer contact met de omgeving en/of met open deur rijden om geen beslagen ramen te hebben. Omdat de spiegelsteunen aan de deur vastzitten, vervalt dan wel de mogelijkheid om op de spiegels achteruit te rijden of het lossen in de gaten te houden.
Opvallend Renault-detail zijn de naar voren openklappende deuren. Op stal wil je wellicht meer contact met de omgeving en/of met open deur rijden om geen beslagen ramen te hebben. Omdat de spiegelsteunen aan de deur vastzitten, vervalt dan wel de mogelijkheid om op de spiegels achteruit te rijden of het lossen in de gaten te houden.

Productie in Europa

Produceren in verre oorden was de trend in dit segment. De concurrentie komt uit India, China en Mexico. Ook de bekende merken laten dáár bouwen. Volgens Claas blijft het interessant om in Europa te produceren, zéker voor de Europese thuismarkt met lagere transportkosten. Gezien de recente ontwikkelingen op het wereldtoneel met dreigende importheffingen en handelsbelemmeringen, lijkt deze behoudende visie ineens niet zo gek.

De cabine zelf met de openslaande deuren is dan wel nieuw, maar het interieur bestaat vrijwel geheel uit gekende componenten. De pook is ergonomisch goed maar via de bowdenkabel gaat onderweg wel wat schakelgevoel verloren.
De cabine zelf met de openslaande deuren is dan wel nieuw, maar het interieur bestaat vrijwel geheel uit gekende componenten. De pook is ergonomisch goed maar via de bowdenkabel gaat onderweg wel wat schakelgevoel verloren.

Instapmodel vanaf € 100.655

Wat je precies neertelt voor de Claas Axos 3, daar heb je vooral zelf invloed op. Je kunt kiezen tussen de instapversie met mechanische omkeer en mechanische ventielen, of de versie met powershift, elektrische ventielen, fronthef met aftakas, Isobus-scherm en een volledig elektro-hydraulisch te bedienen voorlader. Dat maakt nogal een verschil.

Instapmodel Axos 3.95 Advanced staat inclusief led-werklampen, luchtremmen en hydraulisch remventiel in de prijslijst vanaf € 100.655.

Auteur: Matthijs Verhagen

Op zoek naar een gebruikte Claas Axos? Kijk op Traktorpool.nl

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Akkergiganten: Claas Xerion 4200 met Kaweco-tank en Evers Toric-bemester

Imponerend! Dat is deze rood-zwarte Akkergiganten-combinatie - trekker, mesttank en schijvenbemester - van loonbedrijf Postel in Twente.
Afbeelding artikel

Claas bouwt Scorpion in Night Edition-uitvoering

Claas gaat 150 Scorpion-verreikers in een Night Edition-uitvoering bouwen in de fabriek van Liebherr in het Oostenrijkse Telfs.
Afbeelding artikel

Nieuwe TractorBumper XL met grote opbergbak en fors frontgewicht

Tractorbumper levert een nieuwe bumper met een grote opbergbak en een frontgewicht tot 1.100 kg: de TractorBumper SafetyWeight XL Box.