fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Bobcat bouwt zelf minishovel

De tijd dat machinefabrikant Bobcat alleen schrankladers maakte, ligt ver achter ons. Minigravers, knikshovels en verreikers volgden. Maar een volwaardige minishovel, die ontbrak. Tenminste, nog wel. Bobcat is zoekende, en pas recent is de kogel door de kerk: het merk gaat zélf minishovels ontwikkelen en bouwen.

Wie bij Bobcat nog steeds denkt aan de Amerikaanse schrankladerfabrikant, die heeft het mis. Sinds de milleniumwisseling is Bobcat veel actiever in Europa. Zo kocht het in het jaar 2000 de Sambron-fabriek in Frankrijk en bouwt daar sindsdien eigen Bobcat-verreikers. Alleen de roterende verreikers koopt Bobcat in bij Magni.

In 2001 was er de overname van Superstav, dat vooral graaflaadcombinaties bouwde in Tsjechië. Deze fabriek in Dóbris, vlakbij Praag, is inmiddels omgebouwd tot een moderne fabriek waar alle Bobcat-minigravers en een groot deel van de schrankladers van de band lopen, zo’n 25.000 stuks per jaar. Inmiddels haalt Bobcat € 1,5 miljard omzet uit Europa, van de ongeveer € 14 miljard omzet wereldwijd.

Bobcat bouwt veel machines zelf in dertien eigen fabrieken wereldwijd. De trekkers koopt het in bij Daedong.
Bobcat bouwt veel machines zelf in dertien eigen fabrieken wereldwijd. De trekkers koopt het in bij Daedong.

In 2007 kocht het Zuid-Koreaanse Doosan het gehele Bobcat-concern. Hoewel Doosan recent zijn grondverzettak verkocht aan Hyundai, dat inmiddels is omgeturnd tot Develon, is Doosan nog wél steeds eigenaar van Bobcat. Sterker: het moederbedrijf ziet Bobcat nu als een ijzersterk merk en wil dat uitbouwen. Dat is niet zomaar reclamepraat. Sinds 2020 bouwde Bobcat al zelfontwikkelde knikshovels. In 2022 kwam er een samenwerking met Daedong/Kioti, waar Bobcat compacttrekkers inkoopt en in rood-wit op de markt zet. Sinds dit jaar verkoopt het ook de Doosan-heftrucks en generatoren onder de merknaam Bobcat, eveneens in de bekende wit-rode kleuren. We gaan dus écht veel meer Bobcat zien in ons land.

Bulk van de markt

De schranklader blijft een belangrijke machine. Samen met ander compact materieel, zoals de minigravers, zijn dat in verkoopaantallen absoluut de belangrijkste machines. De schranklader heeft nog steeds een vaste klantenkring in Europa, ook in ons land. Denk alleen al aan de toepassing van rupsschrankladers met een leveller.

Toch groeit de afzet niet en ziet Bobcat ook wel in dat de bulk van de markt in Europa kiest voor minishovels. En er is een kans dat de Amerikaanse markt op termijn dezelfde kant op neigt. In het 2,5-tons segment is Bobcat daarom zoekende. De fabrikant kan hierin een minishovel leveren volgens het zogenoemde Avant-concept, waarbij je als bestuurder op de voortrein van de shovel zit. Bobcat bouwt deze machines zelf in de VS. Ook heeft de fabrikant een mini-verreiker in deze klasse, én natuurlijk de schrankladers.

Toch blijft een eigen volbloed-minishovel trekken, zo blijkt. TREKKER was recent bij Bobcat in Tsjechië op bezoek, en tijdens de rondleiding spotten we op de ontwikkelingsafdeling onmiskenbaar een minishovel van de Nederlandse fabrikant Peeters in de rood-witte kleuren. Feitelijk de aanleiding voor dit verhaal. Het betrof een testfase, volgens de engineers. Inmiddels is bekend dat deze samenwerking niet zal worden doorgezet. En daarmee is óók de kogel door de kerk: Bobcat gaat zélf minishovels ontwikkelen en bouwen. Die moeten vrij vlot, binnen enkele jaren, op de markt komen. In 2020 kwam Bobcat voor het eerst met zelfontwikkelde knikshovels op de markt: de zwaardere L85 en L95. De fabrikant wil deze eigen lijn nu dus naar beneden doortrekken.

Tekst en foto’s: Matthijs Verhagen

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hoog laden binnen bereik met voorlader Stoll X-TRA Lift

De X-TRA Lift van de Duitse fabrikant Stoll is een telescooplader met draaibaar knikpunt. Wat is het verschil met een standaard...
Afbeelding artikel

BLOG | ‘De organisatie van de grote multitest minishovels’

De grote multitest minishovels hadden we niet kunnen klaren zonder de inzet van veel bedrijven en personen, schrijft Bas van Hattum...
Afbeelding artikel

Getest: 15 minishovels met dieselmotor; wie bouwt de beste?

TREKKER organiseerde een multitest van minishovels. Vijftien fabrikanten kwamen met hun diesel-minishovel naar de testlocatie.