Trekkeronderdeel niet meer leverbaar? Hier moet je zijn
Op een onderdeel van een nieuwe trekker kan levertijd zitten, maar het is meestal te vinden bij je dealer. Maar waar kun je terecht als de dealer je niet meer kan helpen aan trekkeronderdelen voor je 30 jaar oude machine? TREKKER zocht voor je uit hoe de zaken werken in onderdelenland en waar je moet zijn voor onderdelen.
De dealer of importeur van een merk is de eerst aangewezen plaats om onderdelen te bestellen. Maar wat te doen als het onderdeel niet meer leverbaar is, bijvoorbeeld door de leeftijd van je klassieker of oldtimer? Of omdat de fabrikant niet meer bestaat?
De levensduur van trekkers is door de jaren heen toegenomen. Een dertig jaar oude trekker is vaak nog goed bruikbaar en zolang er omzetsnelheid blijft, houden fabrikanten de voorraad vaak nog wel op peil. Anderzijds neemt ook de belangstelling toe om deze trekkers te koesteren. Steeds vaker wordt flink geïnvesteerd om de oudjes er weer netjes bij te zetten.
Hobby- of bedrijfsmatig gebruik creëert ook een tweedeling in de vraag naar onderdelen. Kwaliteit is altijd een thema, maar voor de hobby speelt dat minder dan voor het professionele gebruik. Schoolvoorbeeld zijn trekkerbanden. Voor de hobby is een B-merk uitstekend geschikt, voor het serieuze werk kies je een premium brand.
Wat betreft de discussie origineel of imitatie: fabrikanten produceren ook lang niet alle onderdelen zelf. Geen enkele trekkerfabrikant heeft een ruitenwisser- of een lampenfabriek. Met name voor de onderdelen die de fabrikant elders inkoopt, kan shoppen interessant zijn. Internet is dan een uitkomst.
Ook voor oud wordt nieuw gemaakt
Voor de oudere trekkers – waar we ons in dit artikel op richten – is wat fabrikanten betreft de omzetsnelheid leidend. Is de vaart uit de omzet en is een trekker al meer dan tien jaar niet meer in productie, dan laat een fabrikant geen nieuwe onderdelen meer maken. Daar zijn overigens geen vaste regels of afspraken over.
Fabrikanten maken ook onderscheid naar de mate waarin een onderdeel essentieel is om de trekker aan de praat te houden. Onderdelen voor motoren of transmissies zijn daarom vaak langer leverbaar dan bijvoorbeeld plaatwerk. Bovendien worden motoren vaak in veel grotere aantallen geproduceerd dan trekkers, omdat ze ook andere toepassingen hebben. Niet zelden geldt dat eveneens voor transmissies of andere onderdelen. ZF, Carraro, CAV en Bosch zijn een paar bekende namen waarvan je een en hetzelfde product op allerlei plaatsen tegen kunt komen.
Lees verder onder de foto’s

Productie naar buitenland verplaatst
Fabrikanten van bekende merken hebben vaak productie van oudere modellen naar het buitenland verplaatst. Oudere Fiats en Massey Fergusons worden nog steeds in Turkije gemaakt. Het Turkse Başak produceert nog steeds oudere Steyrs en in India rollen nog steeds nieuwe Eichers uit de fabriek. Voor gespecialiseerde handelaren zijn dat dankbare bronnen van onderdelen die vaak van goede kwaliteit zijn.
De Turken zijn ook bekende leveranciers van plaatwerk, zoals spatborden, voor toelevering aan plaatselijke producenten. Maar ze leveren die ook wel aan de OEM’s, de oorspronkelijke fabrikanten.
Trekkerfabrieken zijn vooral assemblagefabrieken. Een aantal maakt nog eigen motoren. Maar in welke motorenfabriek je ook komt, heb je weleens gezien hoe ze de krukas maken? Die komen voor de meest uiteenlopende motoren vaak bij Sanz in Spanje vandaan.
Voor motoronderdelen kom je terecht bij namen als Mahle, Kolbenschmidt en Federal Mogul. Grote bedrijven met een miljardenomzet waar ook nog weer andere bedrijven onder hangen. Net als bij trekkerfabrikanten zijn er heel wat namen, maar feitelijk maar een handvol spelers die de markt beheersen.
Op internationale beurzen kom je ze ook wel tegen. Bijna allemaal haasten ze zich om te vermelden dat zij ook toeleverancier zijn van de grote merken. En vaak is dat ook zo. OEM’s stellen eisen aan kwaliteit en controleren die ook. Koop je buiten de OEM om, dan moet je de leverancier op zijn blauwe ogen geloven.

Detaillist koopt bij leverancier in
Omdat er zo’n verscheidenheid aan fabrikanten is, waartoe je als particulier geen toegang hebt, zijn er weer bedrijven die als detaillist bij deze leveranciers inkopen. Zij voorzien de mechanisatiebedrijven en soms ook particulieren van onderdelen. Sparex, Agriline, Bepco, Granit, Quality Tractor Parts en Vapormatic zijn bekende namen. Niet zelden zijn ook trekkerfabrikanten betrokken bij of eigenaar van deze bedrijven. Sparex is feitelijk Agco, en Vapormatic is onderdeel van John Deere.
Dealers van de grote merken kunnen, inmiddels meer dan ooit, nog vaak verrassend veel onderdelen leveren voor oudere trekkers. Massey Ferguson-dealers bijvoorbeeld hebben toegang tot het 10+ programma. Dat voorziet in onderdelen vanaf de Ferguson 35 (goudbuik) uit 1955 tot de 6400-serie. Nieuwe, maar ook gereviseerde onderdelen.
Gespecialiseerde leveranciers van onderdelen
Buiten de dealerbedrijven om bestaat ondertussen een behoorlijk aantal gespecialiseerde leveranciers voor onderdelen. Dat varieert van uit de hand gelopen hobbybedrijven tot professionals met een miljoenenomzet. Door internet is het makkelijker geworden om elders in de wereld fabrikanten of leveranciers op te sporen.
Met een groot netwerk aan koeriersdiensten die wereldwijd opereren, valt transport ook te organiseren. Voor de particulier vaak moeilijk, onmogelijk bereikbaar of onbetaalbaar, maar voor handelaren met voldoende omzet zeer interessant.
Azië speelt in de onderdelenproductie een belangrijke rol. China, maar ook India en Zuid-Korea, en wat verder weg Zuid-Amerika en dichter bij huis Turkije zijn belangrijke leveranciers van onderdelen. Wordt het heel specifiek, dan maken ze ook in Europa en zelfs in Nederland nog wel het een en ander. Delegro in Vierlingsbeek (N.-Br.) is behalve handelsonderneming ook fabrikant van plaatwerk, met name voor de Duitse trekkers.
Voor Lanz Bulldog is inmiddels bijna alles te koop. Een nieuwe ‘Ketting Bulldog’ kon je jaren geleden al nieuw in Polen kopen. Ook een Eil-Bulldog kun je nieuw bestellen.

Voor kleine aantallen of zelfs één exemplaar dient zich inmiddels de 3D-printtechniek aan. In Nederland is K3D in Terborg (Gld.) een echte specialist op dat gebied. Lijkt een onderdeel nergens te koop, dan bieden sociale media ook steeds vaker uitkomst. Facebook is een dankbaar medium voor hobbyisten die wat op de plank hebben liggen.
Auteur: Martin Smits
Lees ook: Zuid-Afrikaanse sloperij speelt in op groeiende vraag
Gerelateerde tags: Onderhoud, werkplaats