fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

PROEFRIT | Krachtpatser John Deere 6M 250 met kleine cabine

TREKKER maakt een proefrit met de John Deere 6M 250. Deze 281 pk-trekker is een echte krachtpatser, maar beschikt over een kleine cabine. – Foto’s en video: Jacco van Erkelens

De Amerikaanse machinefabrikant John Deere breidt zijn 6M-serie uit met nieuwe trekkermodellen. De lijn bestaat inmiddels uit zeventien typen variërend van 105 tot 281 pk. Die 281 pk geldt voor het nieuwe topmodel 6M 250. TREKKER maakte een proefrit met de John Deere 6M 250 in het Duitse Keilberg.

John Deere breidt de M-serie trekkers uit met een aantal nieuwe modellen. Naast de populaire, luxe R-serie biedt de Amerikaanse fabrikant wat eenvoudigere en sobere uitvoeringen van de luxe trekkers uit Mannheim (D.). Die zijn al enkele jaren bekend onder de M-serie.

De fabrikant wil met deze serie een publiek aanspreken dat de R-serie financieel een brug te ver vindt, maar toch wel een John Deere wil rijden. Daarvoor sluit je enkele compromissen en betaal je als gevolg al snel enkele tienduizenden euro’s minder.

Volgens John Deere is er behoorlijk wat vraag naar een grotere trekker met meer vermogen, meer maximaal toegestane aslast en weinig poespas. Het resultaat zijn de 6M 230 en 6M 250 op basis van hetzelfde frame als de 6R 230 en 6R 250.

Smallere cabine

Eén van de compromissen die je sluit is de ruimte in de cabine. Ook op de nieuwe John Deere 6M 250 vinden we de bekende zesstijlencabine die in de basis al sinds de 20-serie op de groengele trekkers staat. Door de styling van het dak lijkt de trekker erg op zijn zusje uit de R-serie. De kenner weet en ziet dat er een smallere cabine op deze 6M staat.

We openen de smalle deur en kruipen naar binnen. De eerste indruk is dat de cabine wat klein is in verhouding tot de grootte van de trekker. Dat gevoel verdwijnt voor een groot deel wanneer we ermee gaan rijden. Het zicht is prima, en zelfs met een bijrijder ernaast is er gewoon voldoende ruimte. De M-cabine is ook lekker stil: volgens de fabrieksopgave zelfs 1 dB(A) stiller dan de R-serie.

Deze trekker is uitgevoerd met de standaard voorasvering en de optionele mechanische cabinevering. Bij het wegrijden komt de neus zichtbaar wat uit de voorasvering en dempt lekker over de tarwestoppel. Standaard komt deze cabine zonder cabinevering, voor € 1.322 extra kun je voor mechanische cabinevering kiezen.

Hydropneumatisch veren is niet beschikbaar voor de M-serie. Desondanks valt het comfort niet tegen als we door een relatief diep sproeispoor rijden. De trekker laat zich beter over ongelijkheden sturen dan we verwachten. De langere wielbasis van 2,9 meter en de hoge banden helpen ongetwijfeld ook mee.

Lees verder onder de foto’s

De stille M-cabine heeft zich door de jaren heen aardig bewezen. De smallere deur moet je bij deze serie voor lief nemen. Eenmaal binnen en onderweg is het een goede werkplaats.
De stille M-cabine heeft zich door de jaren heen aardig bewezen. De smallere deur moet je bij deze serie voor lief nemen. Eenmaal binnen en onderweg is het een goede werkplaats.

Geen CommandPro-armleuning

Vooralsnog dus alleen een wat krappere werkplaats. Zoeken we verder naar verschillen, dan kom je snel uit bij de bediening van de trekker. Ons proefkonijn is uitgerust met een zogenoemde Compact CommandArm-armleuning. Dit is de meest luxe uitvoering van de bedieningsopties. Wil je wat soberder, dan kun je gaan voor de AutoPowr-bediening op de zijconsole. Dan zit de bediening van de transmissie niet meer op de armleuning, en verder weg.

De Compact CommandArm is – zoals de naam al zegt – compacter dan de CommandPro-armleuning. De terminal – die daar wel aan de armleuning vastzit – is niet leverbaar in een vergelijkbare opstelling in de 6M-trekkers. Instellingen aanpassen werkt via het nieuwe display in de rechter A-stijl. Dat bedien je met de draaiknop en groene knoppen op de zijconsole. Wil je toch gebruikmaken van een touchscreendisplay, dan kun je een G5 Universal-scherm kiezen.

Tot slot heeft de trekker wel een actieve stilstand, maar die moet je activeren door de groepenschakeling kort tussen de N- en P-stand te tikken. Het rijpedaal loslaten stopt de 6M dus niet, dat is voorbehouden aan de R-serie met CommandPro-armleuning.

Binnen vinden we de zogenoemde Compact CommandArm-armleuning. Deze is dus compacter dan de CommandPro-armleuning uit de R-serie. De terminal die daar wel aan de armleuning vastzit, hangt hier aan een aparte beugel.
Binnen vinden we de zogenoemde Compact CommandArm-armleuning. Deze is dus compacter dan de CommandPro-armleuning uit de R-serie. De terminal die daar wel aan de armleuning vastzit, hangt hier aan een aparte beugel.

Techniek gelijk aan de R-serie

Onder de cabine van de 6M 250 passen banden van maximaal 205 centimeter, zoals een 710/70 R42. De trekker mag maximaal 15 ton wegen en weegt leeg 9,3 ton. Volgens de folders 200 kilo lichter dan de 6R 250.

De motor, transmissie en assen zijn verder identiek aan de 6R 250. Dat betekent dus ook dat het topmodel uit de M-serie beschikbaar is met een 50 km/u-transmissie. Voorheen was de M-serie alleen leverbaar met een 40-bak. Net als zijn R-evenknie is de 6M 230 en 6M 250 enkel leverbaar met een cvt.

Verder is het hydraulische oliedebiet met maximaal 195 l/min gelijkgetrokken. De John Deere 6M 250 kan dit verdelen over maximaal vier mechanische of elektronische regelventielen achter en drie elektronische ventielen voor.

De trekker is uit te rusten met een omkeerbare koelvin. Opvallend is overigens dat er geen gekleurde, telescopische spiegels aan de cabines zitten. Dat is dan weer uitsluitend bedoeld voor de R-serie.

Onder de kap dieselt dezelfde motor als in de 6R 250. Een 6,8 liter PowerTech zescilinder met een dubbele turbo. Het verschil is het ontbreken van de 20 pk boost. De 6M gaat tot maximaal 281 pk. De trekker is enkel leverbaar met de traploze AutoPowr-transmissie. Geen schakelbakken dus bij de 6M 230 en 6M 250.
Onder de kap dieselt dezelfde motor als in de 6R 250. Een 6,8 liter PowerTech zescilinder met een dubbele turbo. Het verschil is het ontbreken van de 20 pk boost. De 6M gaat tot maximaal 281 pk. De trekker is enkel leverbaar met de traploze AutoPowr-transmissie. Geen schakelbakken dus bij de 6M 230 en 6M 250.

Prima werkpaard

Kortom: wie een John Deere zoekt en niet de luxe van de R nodig heeft, kan prima terecht bij de M-serie. Als het gaat om de serie met de zogenoemde extra large-wielbasis van 2,9 meter, is er technisch niet heel veel verschil met zijn zusje uit de R-serie. Wil je een goedkopere Deere met deze wielbasis, dan kun je er dus voor kiezen om enkele concessies te doen op het gebied van motorvermogen (20 pk minder boost), comfort (cabinegrootte, cabinevering, armleuning, en touchscreenterminal) en styling (cabinedesign en eenvoudige spiegels).

Betekent dit dan meteen dat de trekker minder goed voelt? Wat ons betreft zeker niet. Ondanks de wat smallere cabine heeft iemand van 1,85 meter voldoende ruimte om er een werkdag in vol te maken. De geveerde vooras en mechanisch geveerde cabine geven voldoende demping. Wil je echter gebruikmaken van meerdere schermen in de cabine of een luxere armleuning met multifunctioneel rijhendel, overweeg dan een R-serie.

De 6M 250 is beschikbaar vanaf bruto € 226.491. De prijs voor een 6R 250 begint vanaf € 269.597. Rust je de M vergelijkbaar uit in de basisuitvoering van de R in de configurator, dan scheelt het zo’n € 14.000.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kijkje in de werkplaats van tractorpullingteam Screamin’ Bobcat

Nederlands grootste tractorpullingteam Screamin’ Bobcat bestormt de banen met twee Mini Unlimiteds, een grote Unlimited en een Superstock.
Afbeelding artikel

Zo maak je de trekker grondig schoon

De trekker schoonmaken is essentieel voor een lange levensduur, de waarde en de uitstraling van de machine. Zo reinig je de...
Afbeelding artikel

New Holland herpakt koppositie in trekkerverkoop België

In België zijn in 2024 in totaal 2.158 trekkers verkocht, waarvan ruim 21% van het merk New Holland. Daarmee is New...