Graafstra toont zelfrijdende wagenrooier in aanbouw
Machinebouwer Graafstra uit Oosterwolde (Fr.) werkt aan de ontwikkeling van een zelfrijdende wagenrooier met een werkbreedte van 1,80 tot 2,25 meter. Graafstra laat een voorproef van de zogenoemde Agra Warrior-wagenrooier zien op mechanisatievakbeurs SMTB in Vijfhuizen (N.-H.).
Graafstra kondigde vorig jaar al aan een zelfrijdende wagenrooier te ontwikkelen. Een begin van de zelfrijdende wagenrooier is deze week te zien op vakbeurs SMTB in Vijfhuizen (N.-H.).
De machinebouwer richt zich op werkbreedtes van 1,80 tot 2,25 meter breedte. Daarmee ontwikkelt Graafstra de machine voor een breed scala aan teelten, zoals lelies, tulpen, plantuien, zilveruien, rode bieten, pastinaak en wortels. De machine is eveneens geschikt voor aardappelen- en uientelers die een voorkeur hebben voor een wagenrooier. Want, stelt Graafstra, er worden geen zelfrijdende wagenrooiers meer gebouwd.
Samenwerking met Pouchain
Tot 2015 kocht Graafstra bij het Duitse Grimme kale machines in om die om te bouwen voor bijvoorbeeld de lelie- en tulpenoogst. Denk aan Varitron 200’s of daarvoor SF’s. Dat ging om twee à drie machines per jaar. Tegenwoordig worden echter geen zelfrijdende wagenrooiers meer gebouwd, stelt Graafstra.
De machinebouwer heeft een partner gevonden in de Franse machinefabrikant Pouchain, die sinds 2021 de Oryx-vierrijige bunkerrooier bouwt. De Agra Warrior-wagenrooier bestaat straks voor een deel uit (deels aangepaste) onderdelen van de Pouchain Oryx-rooier, zoals de voor- en achteras, de hydrostatische aandrijving, de 510 pk-Volvo-motor, de cabine en een op maat gemaakt frame. Graafstra rust deze laatste uit met het rooikanaal: graaf- en zeefmatten, reiniging en een elevator.
Vier reinigingsopties
De Agra Warrior is 8 meter lang, gemeten van rooischaren tot elevator. Daarmee loopt het rooikanaal flauw omhoog, zonder steile hoeken. In die afstand zitten geen vernauwingen. De graaf- en zeefmatten zijn 2,25 meter breed over de hele lengte (of desgewenst een 1,80 meter brede intake voor een smaller bed). De machine bestaat uit een vijzel of een afslagapparaat in de fronthef, met tasters als diepteregeling. Dan volgt een getrokken rooiunit die met twee ultrasone dieptesensoren werkt. Na een graafmat volgen drie zeefmatten, gevolgd door een reinigingsunit, verdeelbandjes en dan de elevator.
Over het hele rooikanaal zijn – optioneel – tot zes excentrische kloppers leverbaar. Voor de laatste reinigingsunit zijn er vier opties: een zeefmat, een axiaalrollenset, een vingerzeef of een ‘table cleaner’ (die Grimme-gebruikers kennen als Multisep). De vier units zijn met een snelwisselsysteem uitwisselbaar. Als alternatief voor de elevator levert Graafstra een aflegunit om bijvoorbeeld uien in het zwad te leggen.
Draaibare cabine
De cabine van de zelfrijdende wagenrooier kan 20 graden draaien. Zo heeft de chauffeur goed zicht op de elevator en de zeefmatten. Voor het transport schuift de cabine hydraulisch helemaal naar voren om aan de regelgeving te voldoen; de afstand van stuurwiel tot de voorkant van machine.
Het is de bedoeling dat een eerste prototype in de zomer van dit jaar wordt getest. Graafstra wil de Agra Warrior-wagenrooier in het lelieseizoen – vanaf ongeveer half oktober – volop testen.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Beurzen, Oogstmachines, SMTB, Wagenrooiers