fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Case IH AF9-maaidorser werkt met één grote lange rotor

In de Case IH AF9-maaidorser gebruikt de machinefabrikant maar één dorsrotor. Die is vooral langer dan de rotors in de huidige machines. TREKKER zag nog voor de officiële presentatie een Case IH AF9-maaidorser al aan het werk tijdens een testronde in de zomer van 2024. – Foto’s: Lars Holm

Case IH onthulde op vakbeurs Eima afgelopen november in Bologna (It.) twee nieuwe maaidorsers: de AF9 en AF10. Deze nieuwe maaidorserserie beschikt over techniek die de fabrikant ook in topmodel AF11 gebruikt. In maaidorsers AF9 en AF10 gebruikt Case IH echter maar één dorsrotor. Die is vooral langer dan de rotors in de huidige machines. TREKKER zag een Case IH AF9-maaidorser al aan het werk tijdens een testronde in de zomer van 2024.

In de zomer van 2024 demonstreerde CNH Industrial iets wat al lang in de ontwikkelingskoker zat: de New Holland CR11-maaidorser. Deze machine stond nogal in de belangstelling. En terecht, gezien de vele nieuwe techniek die erin verstopt zitten.

Maar dat is niet het enige waaraan de ontwikkelingsafdeling van CNH Industrial de laatste jaren heeft gewerkt. Want op de Italiaanse mechanisatiebeurs Eima afgelopen november was het de beurt aan New Hollands zustermerk Case IH om vernieuwingen op maaidorsergebied te presenteren. Daar presenteerde Case IH maaidorsers AF9 en AF10.

De AF9 en AF10 hebben technisch gezien veel weg van de New Holland CR11 – en daarmee tegelijk van de Case IH-evenknie AF11 die de fabrikant tot nog toe alleen in de Verenigde Staten presenteerde. Er is echter een wezenlijk verschil met de kleinere AF9 en AF10: deze machines hebben één grote in de lengte liggende dorsrotor, in plaats van twee.

Grotere, langere axiale dorsrotor

Een belangrijk vernieuwing in de Case IH AF9-maaidorser ten opzichte van de huidige Axial Flow-maaidorsers, is dus die grotere en vooral langere axiale dorsrotor. Case IH noemt die rotor AFXL. De dorsrotor is nu 3,67 meter lang, en heeft een diameter van 76,2 centimeter. Daarmee is het scheidingsoppervlak gegroeid tot 5,1 vierkante meter.

De rotor is voorzien van slaglijsten en van vanuit de cabine verstelbare schoepen. Daarnaast kun je nog spelen met het toerental van de dorsrotor. Met vooral die drie parameters stel je in hoe agressief je dorst.

Een blik op de axiale dorsrotor. Deze is 3,67 meter lang en heeft een diameter van 76,2 centimeter.
Een blik op de axiale dorsrotor. Deze is 3,67 meter lang en heeft een diameter van 76,2 centimeter.

Traploze aandrijving

Ook in deze maaidorser maakt Case IH gebruik van een in de breedte liggende rotor voordat het graan de axiale rotor ingaat. Dit noemt Case IH het Synchronized Feed System (SFS). De SFS dient als stenenvanger en voert het graan actief de dorsrotor in. En ook in dit model gebruikt Case IH de axiale dorsrotor tevens als aandrijving voor die SFS-trommel. De dorstrommel wordt aangedreven door een continu variabele transmissie (cvt). Die ligt achterop de machine, bij de in de lengterichting gemonteerde motor. Bijkomend voordeel van deze constructie is dat het geheel bij een verstopping terug leeg kan draaien.

De AF9 en AF10 zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar, maar verschillen in motor en motorvermogen. Achterop de AF9 ligt een FPT Cursor 13 met maximaal 634 pk. Op de AF10 is dat een FPT Cursor 16 met maximaal 775 pk. Ook de tankinhoud en lossnelheid verschillen van elkaar. De AF10 meet 20.000 liter inhoud met een 210 l/s lossnelheid, terwijl de AF9 het doet met 16.000 liter en hierbij stroomt er 160 l/s uit de 11 meter lange lospijp.

De lospijp is 11 meter lang en klapt voor het transport op achter de machine. Er stroomt 160 liter graan per seconde uit.
De lospijp is 11 meter lang en klapt voor het transport op achter de machine. Er stroomt 160 liter graan per seconde uit.

Betere stroverdeling en meer dorscapaciteit

De Europese ‘onthulling’ vond plaats op mechanisatievakbeurs Eima, maar afgelopen jaar werd er al een AF9 in Denemarken getest. De machine maakte daar een demo-ronde voor met name Case IH-dealers.

Volgens de Deense oogstspecialist Niels Petersen, verantwoordelijk voor Denemarken en Scandinavië, vallen er twee zaken in het bijzonder op aan de nieuwe AF9. Ten eerste is dat de stroverspreiding. De stroverdeling zou sterk zijn verbeterd, met name bij het verspreiden van stro over een grote werkbreedte. En ten tweede is de dorsrotor een flink stuk langer dan die van het huidige topmodel. Daarmee ligt de dorscapaciteit fors hoger, blijkt uit een eerste testronde.

Wel ervaart Petersen dat je voorzichtig moet zijn met hoge toerentallen van de dorsrotor als je het stro wilt persen. De behandeling van het stro is namelijk anders, stelt hij.

Auteurs: Christian Juel Jørgensen en Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Graafstra toont zelfrijdende wagenrooier in aanbouw

Graafstra toont een begin van een zelfrijdende wagenrooier op vakbeurs SMTB. De machine heeft een werkbreedte van 1,80 tot 2,25 meter.
Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.