Proefrit: McCormick X7.624 VT-Drive met CleverCab-cabine
De McCormick X7 was bij zijn introductie al een goede trekker, maar de cabine kende wel wat verbeterpunten. Nu levert de Italiaanse fabrikant de trekker met de nieuwe CleverCab-cabine met verbeterde DSM Plus-terminal. TREKKER maakte een proefrit met de McCormick X7.624 VT-Drive in Italië.
De Italiaanse machinefabrikant McCormick had zijn X7-serie met nieuwe cabine gekandideerd voor de Tractor of the Year (Toty)-award in de nieuwe categorie Midpower. Daarvoor nodigde de fabrikant eind september alle TOTY-juryleden – waaronder TREKKER – uit in Noord-Italië om de McCormick X7.624 VT-Drive te beoordelen.
Dit type is al enkele jaren op de markt. De motor van FPT, de transmissie van ZF en de flexibele vooras van Carraro zijn componenten van topklasse. De laatste keer dat TREKKER een proefrit maakte met de X7.624, zo’n vijf jaar geleden, weerhielden de cabine en het rijgedrag ons ervan om de loftrompet te steken. Diezelfde indruk is ook blijven hangen bij groepstesten die we hebben uitgevoerd. Een goede trekker, maar die cabine …
McCormick trok zich die kritiek aan en nam de cabine flink onder handen. McCormick noemt het de CleverCab. Clever staat in het Engels voor slim. De fabrikant toonde de CleverCab in 2023 voor het eerst op de Agritechnica, maar nu pas krijgt de X7 een compleet nieuwe bediening.
Lees verder onder de foto’s
De terminal in de armleuning draagt nog steeds de naam DSM, maar daar houdt de gelijkenis mee op. Het is zo’n grote upgrade dat het scherm eigenlijk een nieuwe naam verdient. Het dashboard bevat ook een gloednieuwe 12 inch terminal. Niks geen analoge weergave van klokken meer, maar alles digitaal weergegeven.
CleverCab-cabine is hoger en langer
CleverCab heeft speciale ruiten in de deuren die de cabinetemperatuur bij fel zonlicht met 6 graden verlagen. De nieuwe cabine is langer dan de oude. Hierdoor is er meer ruimte achter de stoel. McCormick claimt dat de veerweg op de stoel maar liefst 120 millimeter naar achteren is verlengd. Hierdoor kunnen ook mensen langer dan 2 meter gerieflijk zitten. Dat was voorheen niet het geval. Ook is de cabine nu voorzien van een nieuwe Grammer-stoel, waarvan de bovenzijde draaibaar is.
Een andere grote verbetering is dat het cabineframe 80 millimeter hoger is. In de oude cabine keken langere mensen al snel tegen de dakrand aan. Ook de vorm van de deuren is veranderd. Voorheen hadden ze een knik boven het spatbord, waardoor de deur een beetje krap leek. Nu volgt de deur de welving van het ronde spatbord en gaat hij 6 centimeter verder open dan voorheen.
Niet onbelangrijk: ook de radiobediening gaat voortaan via het touchscreen, met vier luidsprekers boven in de cabine. Compatible met Apple CarPlay en Android Auto, om muziek te streamen.
DSM Plus-terminal is eenvoudiger
Het eerste wat ons opvalt aan de nieuwe DSM Plus-terminal is dat het aanzienlijk eenvoudiger is om de lay-out te wijzigen dan voorheen. De symbolen zijn meestal eenvoudig en spreken voor zich. De trekker die we testten was een prototype, dus de software was nog niet helemaal perfect uitgerijpt. We ontdekten nog enkele vervelende bugs, zoals sommige menu’s die andere opties onzichtbaar maken. Dit zegt de fabrikant op te lossen voordat de serieproductie begint.
McCormick heeft ook nog wat huiswerk om een kopakkermanagement te krijgen dat vergelijkbaar is met dat van andere fabrikanten. Bij hydraulische functie is meters invoeren bijvoorbeeld nog niet mogelijk, alleen tijd. We maken er nu geen heel groot punt van. Het is namelijk moedig van de kleine Italiaanse fabrikant om journalisten met een prototype op pad te sturen. De grote trekkerfabrikanten houden journalisten ver weg van protoytpes.
De vorige versie van de X7 had een achteraf ingebouwd automatisch stuursysteem van TopCon. Nu is alles geïntegreerd in de nieuwe terminal. Deze oplossing is eenvoudig te begrijpen en communiceert goed met het Isobus-systeem in de trekker.
Auteurs: Magne Tøsse en Martijn Knuivers
Bekijk ook: TREKKER-test: 7 x traploos en 300 pk