fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Klassieker | 60 pk-trekker Ford 5600 middenklasser van Ford

Acht jaar geleden kocht Ton Peeters in Roggel (L.) een Ford 5600 met nog maar 2.300 uur op de teller. De basis voor deze inmiddels klassieke trekker werd al gelegd in 1965, toen de Super Majors werden vervangen. – Foto’s: Twan Wiermans

De Ford 5600 was als trekker in de 60 pk-categorie een model tussen de eerdere 4000 en 5000 in. Met diverse updates door de jaren heen bleef de trekker ruim vijftien jaar in productie. De basis voor deze inmiddels klassieke trekker werd al gelegd in 1965, toen de Super Majors werden vervangen.

In 1975 introduceerde Ford de 7A-serie. Een interne aanduiding voor de trekkers die in de volksmond bekend werden als de 600-serie. De 7A was een doorontwikkeling van de 6Y-serie, feitelijk de Ford 2000 tot en met 7000. Die serie werd toen vervangen door de 2600, 3600, 4600, 6600 en 7600. Er kwamen ook twee nieuwe modellen bij. De 4100 was gebaseerd op de 3055, destijds bedoeld voor de Franse markt. De 5600 had een nieuwe motor van 3.819 cc. Dezelfde inhoud als bij de Ford 5000 uit de veel vroegere 6X-serie, waarmee het na de Majors in 1965 was begonnen.

Lees verder onder de foto’s

De bouwwijze van de eerste Fords 4000 en 5000 uit 1965 is in de 5600 nog helemaal te herkennen. Vooral de onder de motorkap uitstekende brandstoftank is heel kenmerkend voor de hele serie.
De bouwwijze van de eerste Fords 4000 en 5000 uit 1965 is in de 5600 nog helemaal te herkennen. Vooral de onder de motorkap uitstekende brandstoftank is heel kenmerkend voor de hele serie.

De Ford 5000 uit de 6Y-serie had een inhoud van 4.139 cc. Vanaf 1980 kreeg de 5600 ook een 4.139 cc-motor, tegelijk met de 6600 en 7600 die tót 1980 op de markt waren. Die twee kregen er in 1980 200 cc bij. En om de historie compleet te maken: feitelijk was de 5600 de vervanger van de in 1972 geïntroduceerde Ford 4000 super.

Boven: De Ford 5600 van Ton Peeters bracht zijn werkzame leven door bij een brandweerkazerne in Oostenrijk. Naar het lijkt het meest met een sneeuwblazer. Dat verklaart de lage originele urenstand en de goede conditie waar de trekker bij aanschaf in verkeerde. Links: De bouwwijze van de eerste Fords 4000 en 5000 uit 1965 is in de 5600 nog helemaal te herkennen. Vooral de onder de motorkap uitstekende brandstoftank is heel kenmerkend voor de hele serie. Rechts: Nog een generatie eerder, de Fordson Major en Super Major, lieten ook genetische sporen achter met de manier waarop de motorkap openklapt, en de accu die boven de motor is geplaatst.
Nog een generatie eerder, de Fordson Major en Super Major, lieten ook genetische sporen achter met de manier waarop de motorkap openklapt, en de accu die boven de motor is geplaatst.

Voldoen aan emissie-eisen

Ook in de jaren zeventig had je al emissie-eisen. De 7A-serie was motorisch een doorontwikkeling van de bestaande motoren, maar om aan hogere emissienormen te voldoen waren zuigers, cilinderkop en inlaatspruitstukken gewijzigd voor een betere verbranding.

De Ford-motoren stonden er ook een beetje om bekend dat ze wel konden roken! De 7600 kreeg een andere turbo en de 6600 en 7600 wonnen door de wijzigingen een paar pk’s vergeleken met de Ford 5000 en 7000 die ze vervingen. Er kwam een grotere schoorsteen op, wat de trekker stiller maakte.

Door een grotere diameter van de hefcilinders steeg bij de 5600, 6600 en 7600 het hefvermogen. Bij alle viercilindermodellen van de nieuwe serie werd Dual Power optie. De aftakas kreeg twee toeren, in het geval van Dual Power met een verwisselbare as. Een door de krukas aangedreven hydrauliekpomp was een opvallend verschil met de eerdere trekkers. Bij de introductie in 1975 op de Royal Smithfield Show in Londen waren nog de oude cabines gemonteerd.

Nieuwe cabines in 1976

In 1976 maakte de 7A, ook wel aangeduid als 7A1, plaats voor de 7A2-serie. In die tijd werden de geluidsnormen strenger. Daar speelde Ford met nieuwe cabines op in. De Q-cab was geboren! Ontwikkeld door Ford maar gebouwd bij GKN Sankey in het Engelse graafschap Shropshire.

Op de hele serie kwam dezelfde cabine. Dat betekende dat een kleine trekker hierdoor relatief heel veel duurder werd; de 2600 had dezelfde cabine als de 7600, en dat maakte hem 35% prijziger. Ford lag in die periode goed in de markt. In 1977 produceerde het met 125.075 stuks wereldwijd zijn grootste aantal trekkers ooit.

De grille van de 600-serie is nog helemaal het model van de eerdere 6Y-serie (Ford 4000 en 5000). Is ook uitneembaar om het luchtfilter en de radiateur te bereiken. Pas bij de 10-serie wijzigt Ford de neus drastisch.
De grille van de 600-serie is nog helemaal het model van de eerdere 6Y-serie (Ford 4000 en 5000). Deze is ook uitneembaar om het luchtfilter en de radiateur te bereiken. Pas bij de 10-serie wijzigt Ford de neus drastisch.

Vraag naar luxe cabines

In 1976 vervingen de 8700 en 9700 de 8600 en 9600. Tegelijk stelde Ford de 6700 en 7700 voor als de luxe versies van de 6600 en 6700. De 5600 werd in 1979 leverbaar als 5700 omdat er ook voor lichtere trekkers steeds meer vraag was naar luxe cabines.

De serie bleef bestaan tot de vroege jaren tachtig en is toen in een driestappenplan vervangen door de 10-serie. In drie stappen, omdat de wijzigingen vrij omvangrijk waren; niet alles is ineens doorgevoerd. Voor het eerst kreeg Ford toen trekkers met een gesynchroniseerde versnellingsbak, en opnieuw onderging de hydrauliek wijzigingen. Het sturen en de aftakasschakeling werden verbeterd. Maar een nieuwe neus, die nu open kon voor toegang naar luchtfilter en radiateur, was uiterlijk het meest kenmerkende verschil.

In 1985 kwam de Force II op de markt met een Super-Q-cabine: stiller, en uiterlijk heel herkenbaar aan het platte dak. In de tijd van 600-serie was een luxe cabine een echte trend in de trekkermarkt, waar Ford met de Q-cab goed op inspeelde. Voor kleinere trekkers was een cabine nog niet vanzelfsprekend. Net zo min als vierwielaandrijving. Van de 5600 en de types daaronder zijn er nog behoorlijk wat, en misschien wel in meerderheid zonder cabine geleverd.

Ford 40 laatste trekkerserie

In 1990 gingen de eerste geruchten rond van een overname van Ford – eigenlijk al sinds 1985 Ford-New Holland. Al tien jaar lang kromp de wereldwijde vraag naar trekkers.

Ford leek door de overname van New Holland in 1985 vastbesloten in de landbouw te blijven, maar in 1991 nam Fiat Ford-New Holland over. De 40-serie die eraan zat te komen – en in veel opzichten flink was vernieuwd – was in 1992 voor het eerst te koop. Het bleek de laatste trekkerserie die nog de naam Ford zou dragen.

Auteur: Martin Smits

Op zoek naar een gebruikte Ford 5600? Kijk op Traktorpool.nl

De Ford 5600 van Ton Peeters bracht zijn werkzame leven door bij een brandweerkazerne in Oostenrijk. Naar het lijkt het meeste met een sneeuwblazer. Dat verklaart de lage originele urenstand en de goede conditie waar de trekker bij aanschaf in verkeerde.

In alles zijn de voorgangers volledig herkenbaar. Wel wordt de hydrauliek bij de 600-modellen gevoed door een pomp op de krukas van de motor.

Vanghaken zoals die nu gemeengoed zijn, waren er ook al in 1975. Maar nog lang niet algemeen. Ford, net als veel andere fabrikanten, bedacht uitschuifbare trekstangen om het aankoppelen te vergemakkelijken.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Oldtimer | Farmhand F600: bijzondere machine, bijzonder verhaal

Trekkerliefhebber Wim Lamberts begon vijftien jaar geleden met reparaties om zijn Farmhand F600 weer in werkende staat te krijgen.
Afbeelding artikel

FOTO | Oogst 2024: klassieke trekkers en hakselaars in de mais

TREKKER-fotograaf Michel Velderman schoot afgelopen weken de mooiste oogst-plaatjes van klassieke trekkers en hakselaars in de mais.
Afbeelding artikel

VIDEO | Mais hakselen met Steyr 8320 en Kemper Champion 3000

TREKKER spot deze Steyr 8320-werktuigendrager met ervoor een Kemper Champion 3000 4-rijige maisbek. Een echte klassieker!