BLOG | Craig Rupp (Sabanto): ‘Kleinere autonome trekkers kostenefficiëntere keuze’
In mijn vorige blog schreef ik over de logistieke uitdagingen die voortkomen uit de grootte van de machines in verhouding tot de grootte van percelen. Ik ben ervan overtuigd dat grote machines met veel pk’s worden ingehaald door autonomie. Met autonomie verandert de dynamiek. Kleinere, kostenefficiëntere trekkers zijn niet alleen een optie, maar ook een logische keuze.
Als technoloog ben ik altijd gefascineerd door de transformerende kracht van innovatie. Wat ik door de jaren heen heb geleerd, is dat het merendeel van de mensheid zich vaak richt op het probleem dat technologie probeert op te lossen, in plaats van op de bredere impact op de wereld.
Neem bijvoorbeeld de fonograaf van uitvinder Thomas Edison. Op het eerste gezicht loste deze voorloper van de grammofoon een probleem op door te voorzien in de behoefte aan muziek in huis. Echter, Edisons echte doorbraak was de ontdekking van de mogelijkheid om audio af te spelen. Dat baanbrekende idee heeft geleid tot de muziekindustrie, luisterboeken, podcasts en honderden muziekgenres.
In die zin draait technologie minder om het oplossen van een probleem maar meer om het mogelijk maken van nieuwe bedrijfsmodellen.
Autonomie creëert meer tijd voor veldwerk
Laten we autonomie eens van dichterbij bekijken. Terwijl de meeste publicaties autonomie presenteren als een oplossing voor een tekort aan arbeidskrachten, is er een breder briljanter effect: autonomie vergroot de hoeveelheid beschikbare tijd voor veldwerk. Niet meer en niet minder.
Autonomie creëert als het ware tijd, waardoor je langer kunt werken of meerdere systemen tegelijk kunt bedienen. Vanuit dit perspectief gezien, waarin autonomie tijd vergroot, wordt de toekomst helder.
Neem als voorbeeld de achttiende eeuwse Schotse ingenieur en uitvinder James Watt, de naamgever van de eenheid van vermogen: paardenkracht (pk). Zijn beroemdste vergelijking leert ons:
Voor dezelfde hoeveelheid werk zijn pk’s en tijd omgekeerd evenredig. Als je de tijd vergroot, verlaag je de benodigde pk’s. Verdubbel de tijd en je halveert de hoeveelheid pk’s. Denk aan een 500 pk-trekker die 8 uur werkt en hetzelfde werk kan verrichten als een 250 pk-trekker die 16 uur draait. Als autonomie de tijd vergroot, vermindert dit dus de hoeveelheid pk’s. Een lichtere machine is niet alleen een goed idee, het is een natuurwet.
Kleinere trekkers zijn kostenefficiënter per pk
Ik geloof dat we een piek hebben bereikt in pk’s. Naarmate autonome technologie zich verder ontwikkelt, denk ik dat de trend de andere kant opgaat. Ik zie dit al gebeuren bij onze klanten. Sommige van hen zijn overgestapt van 100 pk-trekkers naar 75 pk-trekkers, waarmee ze meer uren draaien met kleinere werktuigen.
De economische voordelen van een lichtere trekker zullen deze overgang versnellen. Op de Farm Progress Show eind augustus in Boone, in de Amerikaanse staat Iowa, keek ik vol bewondering naar de nieuwste John Deere-trekker van 830 pk: de 9RX 830. Wat een talent om zoiets te bouwen, laat staan te produceren. Het is nauwelijks voor te stellen. Echter, de verkoopprijs is bijna 1.500 dollars (€1.425) per pk, terwijl een 100 pk-tractor zonder cabine minder dan 675 dollars (€641) per pk kost. Voor de prijs van één 830 pk-tractor kun je achttien trekkers van 100 pk kopen, wat samen 1.800 pk oplevert. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe die achttien trekkers kunnen worden ingezet.
Met autonomie verandert de dynamiek. Zo worden kleinere, kostenefficiëntere trekkers niet alleen een optie, maar ook een logische keuze.
Als één 830 pk-tractor uitvalt, ligt alles stil
Agronomische voordelen zullen de transitie naar kleinere, kostenefficiëntere trekkers versnellen. Bodemverdichting is als een vlek op je witte shirt: iedereen ziet het, maar niemand doet er iets aan. Neem nu die 830 pk John Deere-trekker die ik zag op de Farm Progress Show. De machine weegt maar liefst 27.215 kg zonder ballast. Ter vergelijking: een 100 pk-trekker zonder cabine weegt slechts 3.175 kg. We hebben jarenlang ingezet op steeds krachtigere machines, zonder oog voor de verborgen schade die dit aanricht aan de bodemgezondheid.
Ik geloof ook dat redundantie deze overgang zal stimuleren. Stel je voor: voor hetzelfde kapitaal zet je één grote 830 pk-trekker in tegen een vloot van achttien kleinere 100 pk-trekkers. Als die ene grote tractor uitvalt, is je hele operatie stilgelegd. Maar als één van die achttien kleinere trekkers uitvalt, behoud je nog steeds bijna 90% van je capaciteit. Door redundantie wordt veerkracht de nieuwe standaard, zodat een enkele storing nooit meer de hele operatie kan lamleggen.
Kleinere machines herdefiniëren productiviteit
Met autonome technologie staan we aan de vooravond van een landbouwrevolutie. Kleinere, efficiëntere machines die meer uren draaien, zullen de manier waarop we productiviteit in het veld zien volledig veranderen. De toekomst draait misschien niet meer om het bouwen van steeds grotere machines, maar om het benutten van technologie. Zodat we met minder pk’s een maximale output realiseren.
Net zoals Edisons fonograaf nieuwe industrieën mogelijk maakte, staat autonome landbouw op het punt nieuwe modellen van efficiëntie en duurzaamheid te ontsluiten. Door onze gedachten over pk’s en tijd te heroverwegen lossen we niet alleen de huidige uitdagingen op, maar bouwen we ook aan een veerkrachtigere en flexibelere toekomst voor de landbouw.
Auteur: Craig Rupp
Meer over de auteur: Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, is een pionier op het gebied van autonome landbouw. Als een van de eersten laat hij vloten van autonome trekkers op afstand bedienen. Dat biedt Rupp unieke inzichten in waarom een standaard autonome trekker vaak effectiever is dan een speciaal ontwikkelde veldrobot. In een serie blogs verkent hij autonomie in de praktijk en wat dit voor boeren betekent.
Gerelateerde tags: Autonoom, Precisielandbouw, Trekkers