FOTO | Beursprimeur Faresin-verreiker FS6.26 en meer op Eima 2024
Een echte beursprimeur levert het Italiaanse merk Faresin op Eima 2024: de FS6.26. Deze nieuwe verreiker tilt – zoals de getallen verraden – 5,8 (bijna 6) meter hoog bij een maximale last van 2,6 ton. – Foto’s: Bas van Hattum
Italië is typisch een land van voorladers, verreikers en minishovels. Dat zie je terug na een bezoekje aan vakbeurs Eima in Bologna (It.). Het Italiaanse Faresin kwam met een beursprimeur en toonde zijn verreiker FS6.26. Ook zag TREKKER uitschuifbare voorladers en slimme aankoppelsystemen voor bakken.
Italië is diverse verreikerfabrikanten rijk, waaronder Dieci, Faresin, Merlo en Case New Holland. Ook voorladerfabrikanten zijn er genoeg. Naast het eerdere nieuws dat er fors meer elektrische verreikers te zien waren op vakbeurs Eima, neemt de TREKKER-redactie je mee langs een paar bijzondere nieuwe producten die op dit vlak te vinden waren op de beurs.
Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Beursprimeur van Italiaanse Faresin
Ten eerste was daar een echte beursprimeur van het Italiaanse merk Faresin. Op de eerste beursdag stond de nieuwe verreiker, een FS6.26, nog gehuld onder een doek, te wachten tot de minister van landbouw in Italië de machine in hoogst eigen persoon kwam onthullen.
Zoals de getallen verraden tilt de Faresin FS 6.26 5,8 (bijna 6) meter hoog bij een maximale last van 2,6 ton. Er is keuze uit drie stuurmodi: voorwiel-, vierwiel- en krabbesturing. Met vierwielbesturing aan is de draaicirkel 3,25 meter. Volgens Faresin heeft deze machine een betere hydraulische voorziening zodat je drie functies met gemak tegelijk kan uitvoeren. De machine is 4,12 meter lang, 1,92 meter breed en 1,95 meter hoog.
Fraai digitaal display
Rechts van de bestuurder zit een fraai digitaal display die de meest essentiële informatie heel helder presenteert aan de chauffeur. De nieuwe FS 6.26 zou stiller zijn dan zijn voorganger en rijdt maximaal 30 kilometer per uur.
Auteurs: Bas van Hattum, Per Magne Tosse, Tapio Vesterinen
Het Italiaanse Dieci zou een patent hebben aangevraagd voor dit slimme verreiker-bak-aankoppelsysteem. Zonder uit de cabine te komen, kun je niet alleen de bak ver- of ontgrendelen maar in dezelfde handeling koppel je ook alle extra hydrauliekslangen aan of af, bijvoorbeeld bij een balenklem of pelikaanbak. Het systeem heet ‘Fast Attach’. Dieci wint er een innovatie-award mee op de Eima.
Manitou's NewAg-verreikers zijn sinds 2016 op de markt. De Franse fabrikant vindt het tijd voor een facelift. In de nieuwe line-up hebben alle modellen het robuustere achthoekige giekontwerp, de giek is in principe overgenomen van de grotere modellen. Het comfort in de cabine is verhoogd met kleine updates, zoals in de vorm van een krachtigere airconditioning. De levering aan klanten staat gepland voor eind 2025.
De Duitse machinefabrikant Stoll heeft een telescopische voorlader met draaibaar knikpunt ontwikkeld. Deze heet X-tra Lift. Hiermee reikt de telescoopvoorlader 5,45 meter hoog in plaats van normaal 4 meter. Op de Agritechnica was deze ook al te zien en de Eima grijpt Stoll nu weer aan op reacties van klanten te peilen. Het eerste armdeel is hydraulisch uitschuifbaar, waarmee de arm met 70 centimeter is te verlengen. Het vaste knikpunt halverwege de voorlader is nu scharnierend. Door de arm te verlengen en het knikpunt recht te zetten, kan de voorladerbak 1,5 meter hoger reiken. Voorlopig is de voorlader nog niet leverbaar. Interessant is de ontwikkeling wel.
De Annovi Aldo-balenklem kun je aan de achter- of in de fronthef van een trekker monteren. De in Italië gepatenteerde grijper heeft steunwielen om de grijper dicht bij de grond te houden, maar niet te raken. De grijper pakt voorzichtig een baal zonder de trekker te stoppen. Dankzij de twee aparte armen verzamelt de grijper al rijdend ook balen van verschillende afmetingen.
Het Italiaanse Aries toonde deze voorlader met uitschuiffunctie. Deze telescoop-voorlader is geschikt voor trekkers van 80 tot 120 pk. Maximaal uitgeschoven haalt de voorlader een hoogte van 4,92 meter. Afhankelijk van waar de last zich bevind in de bak of op de palletvorken, kan deze voorlader 1200 tot 2600 kg tillen. Detail: Aries levert deze voorlader niet direct aan eindklanten, maar bouwt primair voor trekkerfabrikanten zoals Case IH en Steyr.
Niet eerder gezien, deze derde variant op de Avant- en MultiOne-minishovels. Het merk Nova’ wordt gebouwd door het Italiaanse Neomach. Ook hierbij zit de cabine vast aan de voortrein van de compacte kniklader. Neomach bouwt nu drie modellen, de X20, X30 en X40. De X20 is de kleinste. De X30 weegt 1,6 ton en kan volgens de folder 1.240 kg tillen.
De Zweedse machinefabrikant Quicke presenteert een nieuwe N-serie voorladers op Eima 2024. De voorlader is speciaal bedoeld voor montage op trekkers in de cultuurtechniek en wegenbouw. Er wordt zowel een mechanisch nivellerende als een versie zonder nivellering geproduceerd. In totaal worden er zes modellen geproduceerd die passen op trekkers van 60 tot 180 pk. De N5S-lader op de foto past op trekkers van 80-140 pk en heeft een hefvermogen van ruim 2 ton.