fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

De Italiaan Elio Bartoli is president EMEA & Global OEM Yokohama TWS. Hij wordt per 1 december president en CEO van Yokohama TWS . TREKKER vraagt hem welke trends er spelen op de bandenmarkt. En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult op vakbeurs Eima 2024? – Foto: Yokohama TWS

De Italiaan Elio Bartoli neemt per 1 december het stokje over van Paolo Pompei als president en CEO van Yokohama TWS. Hij bekleedde twaalf jaar verschillende functies bij de bandenfabrikant. Wat is zijn visie op de bandenmarkt? Een interview.

TREKKER vraagt Elio Bartoli, aankomend president van Yokohama TWS, hoe het gaat met de bandenmarkt en welke trends er spelen. En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult op vakbeurs Eima?

Hoe gaat het in de bandenmarkt?

“Het gaat zozo. De vervangingsmarkt herstelt langzaam. Economische onzekerheden houden een sterke groei tegen. De boer houdt de hand op de knip. Wij merken dat de OEM-markt – af fabriek gemonteerde banden – onder druk staat door de daling van de verkoop van landbouwmachines. Fabrikanten verlagen dan hun productie. Dat heeft ook gevolgen voor ons.”

Welke trends ziet u?

“In Europa verschuift de vraag van standaardbanden naar VF-banden (Very High Flexion). Boeren kiezen steeds vaker voor grotere landbouwmachines. De VF-band heeft een verhoogd draagvermogen tot wel 40% bij dezelfde bandenspanning, of tot 40% minder bandenspanning bij eenzelfde draagvermogen. Dit zorgt voor minder bodemverdichting.”

Veel bandenfabrikanten hebben een drukwisselsysteem. Waarom Mitas/Trelleborg nog niet?

“Weinig bandenfabrikanten bieden een bandendrukwisselsysteem aan. De ontwikkeling ervan is complex. Wij hebben het wel onderzocht, maar we kunnen ons beter focussen op bandensensortechnologie. Ik doel op het ATMS-systeem (Adaptive Tire Monitoring System) dat Trelleborg op Sima 2022 presenteerde. Momenteel testen OEM’s dit. Het systeem gebruikt op banden gemonteerde sensoren die de omstandigheden real-time monitoren. Denk aan draagvermogen, bandendruk en temperatuur. Dat biedt de chauffeur informatie om in het veld of op de weg de bandendruk te wijzigen. De sensoren zijn ontworpen om 5.000 draaiuren of vijf jaar levensduur te garanderen.”

Klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult op vakbeurs Eima?

“Ja. De Trelleborg ART1000 is ontworpen voor uitzonderlijke werkomstandigheden. Het rupsontwerp heeft als doel om bodemverdichting te verminderen en draagt bij aan een goede bodemstructuur. Het zelfreinigend vermogen resulteert volgens ons in meer tractie.”

Welke plannen heeft Mitas voor de komende jaren?

“Eind 2024 komen er negentien nieuwe bandenmaten en ontwerpen, met name een uitbreiding van het VF-gamma voor zelfrijdende veldspuiten (HC 1000-serie), trekkers (HC 2000-serie), oogstmachines (HC 3000) en transportwagens (Agriterra 02 SP).”

Auteur: Annelies Bakker

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Apollo Tyres gaat Vredestein-bandenfabriek in Enschede sluiten

De Indiase bandenfabrikant Apollo Tyres sluit in 2026 de Vredestein-bandenfabriek in Enschede (Ov.).
Afbeelding artikel

Ascenso introduceert nieuwe VF-bandenserie VHR 3000

De nieuwe VF-bandenserie VHR 3000 van de Indiase fabrikant Ascenso bestaat uit zeven maten, waaronder de in Nederland populaire 1050/50 R32.
Afbeelding artikel

Continental stopt met productie landbouwbanden

Continental stopt na 2025 met de productie van landbouwbanden. De markt voor deze banden past niet meer Continentals bedrijfsstrategie.