fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zonder handen balenpersen met New Holland IntelliSense-automatiek

New Holland IntelliSense-automatiek gebruikt de informatie van een sensor op het dak om het zwad te scannen en volautomatisch de rijsnelheid van de trekker te regelen. Tegelijkertijd neemt de automatiek het stuurwiel van je over. Daarmee kun je dus praktisch zonder handen balenpersen. – Foto’s: Bob Karsten

New Holland zet een nieuwe stap richting autonomie, met IntelliSense-automatiek voor balenpersen. Kort gezegd: een sensor op het dak scant het zwad vóór de trekker, de software neemt het stuur over. Ook de rijsnelheid wordt automatisch geregeld. Een impressie.

Nee, het is geen gps-ontvanger, daar voor op het dak van de trekker. Het is een sensor die de positie en dikte van het zwad scant. Nieuwe software van New Holland, verpakt onder de noemer IntelliSense, gebruikt die informatie om volautomatisch de rijsnelheid van de trekker te regelen. Tegelijkertijd neemt de automatiek het stuurwiel van je over. Daarmee kun je dus praktisch zonder handen balen persen.

Het doel van de IntelliSense-automatiek is de chauffeur ontlasten en de maximale capaciteit benutten. Ook moet de automatiek zorgen voor een meer uniforme baalvulling.

New Holland demonstreerde de nieuwe automatisering op een groot perceel in de Oost-Duitse deelstaat Saksen-Anhalt, waar strozwaden klaarliggen tot aan de horizon. Maar ook in de kleinschaligere Benelux past de IntelliSense-automatiek in het plaatje. Want het systeem werkt ook in gras en hooi.

Als stuurautomaat

Alle componenten die je nodig hebt voor deze functie, zitten op het dak van de trekker. Dat zijn een montagebeugel, een kabelboom, een LiDAR-controllerkastje en de LiDAR-sensor zelf. De bijzonderheid zit ‘m in de software, niet in die sensor. Want die LiDAR-sensor, een Sick MRS1000, wordt voor allerlei toepassingen gebruikt en je kunt zo’n ding gewoon online bestellen.

Een LiDAR-sensor bepaalt een afstand op basis van laserpulsen. Die techniek wordt voor veel toepassingen gebruikt en je komt ze ook wel tegen op vorkheftrucks. New Holland gebruikt ‘m nu dus om de dikte en de positie van het zwad te bepalen. De sensor kijkt 6 tot 8 meter vóór de trekker.

In het praktische gebruik heeft de IntelliSense-automatiek veel weg van een gps-stuursysteem. Want je stuurt de trekker handmatig een zwad in, en activeert dan de automatiek met een knopje op de rijhendel. Op dat moment stuurt de trekker zelf en wordt de rijsnelheid automatisch geregeld. Als je het eind van het perceel nadert, verschijnt de melding op het beeldscherm dat er geen zwad is gedetecteerd en neem je het stuur weer over.

In het beeldscherm moet je twee gegevens invoeren voor je ermee gaat werken. Namelijk de maximale rijsnelheid die de trekker mag rijden en hoe dik de pakketten stro moeten zijn die de pers per slag in de baal slaat.

Lees verder onder de foto

Alle benodigde componenten zitten op het dak: een montagebeugel, kabelboom, LiDAR-controller en LiDAR-sensor (voorop). Verder werkt het New Holland IntelliSense-systeem via Isobus Klasse III.
Alle benodigde componenten zitten op het dak: een montagebeugel, kabelboom, LiDAR-controller en LiDAR-sensor (voorop). Verder werkt het New Holland IntelliSense-systeem via Isobus Klasse III.

Software communiceert met krachtmeetpennen

Wie nog sceptisch is over de praktische werking, moet weten dat de software continu communiceert met twee krachtmeetpennen in de plunjer van de grootpakpers. Het is dus niet zo dat de software zich op het verkeerde been laat zetten door de dikte van een zwad, bijvoorbeeld als je een ingezakt strozwad van een axiaal-maaidorser aan het persen bent.

De meetwaarde van de krachtmeetpennen wordt continu vergeleken met de resultaten van de LiDAR-sensor. Op basis daarvan regelt de software de rijsnelheid bij. Deze techniek zorgt er ook voor dat je de balenpers niet overbelast, maar juist precies de maximale capaciteit benut.

IntelliSense-automatiek ook op oudere machines

De IntelliSense-automatiek is af fabriek leverbaar als een losse optie, maar ook als opbouwkit op een bestaande perscombinatie. Die kit bestaat dan uit de vier genoemde onderdelen: de sensor, de controller, een montagebeugel en een kabelboom. Verder werkt het allemaal via Isobus Klasse III – dat is de Isobus-functionaliteit waarbij het werktuig de trekker aan kan sturen.

Wel is het zo dat de IntelliSense-automatiek alleen werkt als je een CNHi-trekker en -balenpers hebt. New Holland, Case IH of Steyr dus. De trekker moet in ieder geval zijn uitgerust met een continu variabele transmissie, gps-besturing met Isobus-verbinding, en Isobus Klasse 3-vrijschakeling. En voor de grootpakpers: die moet van modeljaar 2022 of 2023 (of jonger) zijn, met weeginrichting. Ook moet er een software-update komen.

De opbouwkit kost bruto € 14.000. De techniek zal dus alleen weggelegd zijn voor wie écht veel balen per jaar perst. Dan heb je de handen vrij tijdens het balenpersen. Je hoeft niet meer de hele dag netjes over het zwad heen te sturen, of te controleren op linke proppen in het zwad. En ook niet langer turen naar het beeldscherm met hoeveel centimeter de baal groeit bij iedere persslag. Dat doet de automatiek allemaal voor je.

Auteur: Bob Karsten

 

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.
Afbeelding artikel

Craig Rupp (Sabanto): ‘Autonome machines: evolutie, geen revolutie’

Craig Rupp, CEO van de Amerikaanse loonwerker Sabanto, verkent in deze blog wat autonome machines in de landbouw kunnen betekenen.
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan een opbouwkit voor autonoom rijden

Kubota presenteert een opbouwkit waarmee trekkers autonoom kunnen rijden. Het duurt nog 2 tot 5 jaar voordat het product op de...
Beheer
WP Admin