Voorladermodus maakt van Claas Arion 660 echte shovel
Vanaf de buitenkant zie je geen verschil, toch nam machinefabrikant Claas de Arion 500- en 600-serie fors onder handen de afgelopen jaren. Het resultaat is een super-de-luxe en comfortabele trekker. En: nu met een voorladermodus. Een praktijkimpressie.
De Arion-series bij Claas bestaan al sinds 2007. In 2012 werd de trekker in z’n geheel vernieuwd. Sindsdien zien de Claas Arion-trekkers uit de 500- en 600-serie er praktisch hetzelfde uit. In 2017 vond er vooral softwarematig een forse update plaats en kregen de Arions schonere motor, een andere geveerde vooras én toen kwam er een nieuw topmodel bij: de Claas Arion 660. Met deze laatste maakte TREKKER een proefrit.
Goed trekker-imago opbouwen
Net als in 2017 geldt ook nu weer: vanaf de buitenkant zie je niet dat je hier met de meest nieuwe versie van doen hebt. De trekker ziet er hetzelfde uit. Hooguit de sticker ‘Cemos’ naast het typenummer verraadt iets. De specialist herkent misschien iets andere spiegels.
Claas kiest er dan ook bewust voor om het uiterlijk zo lang mogelijk hetzelfde te houden. Naar eigen zeggen zodat een serie of type een goed imago kan opbouwen. Dat zou te merken zijn aan een – weliswaar langzaam – stijgend marktaandeel in Duitsland, en vooral stabiele en hogere vraagprijzen voor de occasions. Een onderzoek daarnaar hebben we niet gedaan.
Cabine beter geïsoleerd
Zoals gezegd, het verschil zie je nauwelijks. Pas als je plaatsneemt in de stoel en de motor start, valt op dat het interieur lichter is. En als je de trekker flink op z’n staart trapt, merk je dat de cabine van onderen en aan de voorkant beter geïsoleerd is. Er is duidelijk minder motor- en transmissiegeluid hoorbaar. De trekker is zelfs aanmerkelijk stil. Volgens Claas zou ook de voorruit nu van ander glas zijn, die beter warmte en geluid dempt.
Zo werkt de voorladermodus
Zoals gebruikelijk wordt de trekker-software met enige regelmaat ge-updatet. Sinds kort heeft de Claas Arion 600 een paar slimmigheden. Ten eerste: wie een paar keer drukt op de rijmodus keuzeknop, kan wisselen tussen de modus ‘auto-rijpedaal’, ‘rijhendel’ en daar komt een derde bij: de ‘voorladermodus’. Deze is herkenbaar aan het symbool trekker met voorlader onderin de Cebis-terminal. Voor deze test kiezen we de ‘voorladermodus’.
We doen de proef op de som en rijden de Arion 600 met voorlader en grondbak in een hoop steengruis. Vervolgens duw je met het gaspedaal mooi stapsgewijs en gestaag de trekker in de hoop zonder dat de wielen meteen beginnen te slippen of graven. Dat laatste gebeurt wel als we de trekker weer in de Auto-modus zetten.
Net als bij een wiellader kun je dus spelen met het gaspedaal en de voorlader om de bak zo mooi vol te drukken. Ook reageert het rijpedaal iets actiever, oftewel je staat sneller stil als je het pedaal helemaal laat opkomen. Helemaal perfect is de modus niet, soms staat de trekker een beetje te trillen en vibreren bij een laag toerental.
Overigens denken wij dat de voorladermodus ook prima past in andere omstandigheden, zoals rijden door de modder, lostrekken van trekkers en bij het vastrijden van de maiskuil met een egalisatieschuif in de hef?
Hoe de voorladermodus werkt? Heel simpel: door de verschillende oliedrukken te meten in de cvt én de juiste software. En nog mooier: via een software-update is deze modus te krijgen op de alle Claas Arion-trekkers uit de 500 en 600-serie vanaf bouwjaar 2017. Dus ook met terugwerkende kracht.
Optie knipschaar–remsysteem
Vergelijkbaar met de voorladermodus is de ‘Trailer-stretch-Brake’-functie, een knipschaar-remsysteem. Deze optie kost €1.000 en voorkomt dat een zware aanhanger de transmissie te zwaar belast bij afnemende snelheid, of dat de zware aanhanger de trekker van de weg afdrukt.
Ook hier zijn het slimme druksensoren in de cvt die vertellen óf de zware last aan het ‘duwen’ is. Dit kan dus zijn: bergafwaarts, als de snelheid hoger wordt dan de ingestelde cruisecontrol; bij het wisselen van rijrichting (vooruit/achteruit); als je onbedoeld afremt door de rijhendel terug uit te trekken.
In alle gevallen is het doel hetzelfde: gefaseerd de (lucht-)reminstallatie mee laten remmen om te voorkomen dat de hele combinatie gaat scharen óf de cvt een te hoge interne oliedruk krijgt. We hebben het geprobeerd. En het werkt!
De ‘Trailer-stretch-Brake’-functie staat altijd aan. Het is alleen op verzoek uit te schakelen via de oranje tuimelschakelaar rechts van je. Overigens: Claas is niet de enige met een dergelijk remsysteem. Case IH, Deutz-Fahr, New Holland en Steyr bieden enigszins vergelijkbare slimme remsystemen aan af fabriek.
Keuze uit Cis en Cebis
De Claas Arion 660 is enkel leverbaar als traploze CMatic-trekker. In de meest luxe Cebis-versie is de brutoprijs € 222.000. De iets minder luxe CIS+-versie begint bij € 213.500. Bij de kleinere modellen in de Arion-serie is het prijsverschil tussen de traploze Cmatic en de 6-traps Hexashift grofweg € 10.000.
Auteur: Bas van Hattum