fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

BLOG | ‘Helder communiceren is een must voor loonwerkers’

Met de huidige regelgeving en transparante, open markt is dé kritische succesfactor voor loonwerkers communicatie, schrijft Peter Kastelijn in zijn blog. Kastelijn is zelfstandig ondernemer met een kleine loonwerktak, hoofdzakelijk actief in fourage en machines. – Foto: Mark Pasveer

In de huidige tijd met de huidige regelgeving en de transparante, open markt en sector – Google weet alles – is communicatie de meest kritische succesfactor voor loonwerkers.

Afgelopen augustus was ik in Duitsland mijn stro aan het persen (prachtig werk). Mits alles mooi loopt, heb je tijd om over dingen na te denken. Hoe langer ik nadacht, hoe meer ik tot de conclusie kwam dat loonwerk toch echt wel een passie moet zijn.

‘We love loonwark’ is dan ook het motto van een zeer gerespecteerde collega. En het is waar: de meeste loonwerkers, zowel directie als medewerkers, houden van hun vak. Volgens mij moet die liefde voor dit vak wel de basis zijn, als je in korte tijd bergen werk wilt kunnen verzetten.

Niet lukraak investeren

Dit weekend sprak ik twee goede kennissen waar ik jarenlang verschillende loonwerkzaamheden deed. Beide heren zijn jonge, zeer gedreven ondernemers in de melkveehouderij. Ze melken elk ongeveer 300 koeien. Afijn, onder het genot van een lekkere koude cola en een bord patat (of friet) kwam de agrarische sector ter sprake.

De ambitieuze veehouders deelden dezelfde mening. “Nederland kan niet zonder boeren en boeren kunnen niet zonder loonwerkers.” En ook: “Er is geen toekomst voor boeren en loonwerkers die slecht communiceren, niet (door)rekenen en lukraak investeren in land, koeien, productierechten, banden, lampjes en luchthoorns.”

Communicatie kritische succesfactor

Ik ben het eigenlijk wel met ze eens. In de huidige tijd met de huidige regelgeving en de transparante, open markt en sector (Google weet alles) is de meest kritische succesfactor communicatie. Precies waar het volgens beide heren bij veel boeren en loonwerkers aan schort. Ze vonden dat de (financiële) waardering van de loonwerker anders (lees: beter) moet, maar dat de loonwerker ook helderder moet communiceren waaróm hij een bepaald tarief, machine of werkwijze kiest.

Onderweg naar huis zat ik, terugdenkend, met een steeds bredere glimlach in de auto. Als twee jonge melkveehouders zo denken, kan er nog best wat veranderen. En kan het loonwerk nog lang ‘geloved’ worden.

Auteur: Peter Kastelijn

Lees ook: Steeds minder agrarisch loonwerk, loonwerker past zich aan

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Op naar een meer stabiele trekkermarkt’

De vraag naar machines en trekkers was niet bij te benen in 2022 en 2023. Nu kantelt de trekkermarkt, blogt TREKKER-hoofdredacteur...
Afbeelding artikel

Meer trekkers verkocht in eerste halfjaar dan afgelopen vier jaar

In de eerste zes maanden van 2024 zijn er 1.330 trekkers verkocht in Nederland. Dat is meer dan in de laatste...
Afbeelding artikel

Wereldwijd 8% minder trekkers verkocht in 2023

In totaal zijn 2,2 miljoen trekkers verkocht in 2023 op de belangrijkste trekkermarkten wereldwijd; een daling van 8%. De totale omzet...
Beheer
WP Admin