fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gruber-opraapwagen vreet ook Nederlands natuurgras

Foto’s: Michel Velderman

De eerste Gruber-opraapwagens draaien bij diverse landschapsonderhoudsbedrijven in Nederland. De Oostenrijkse kenmerken sluiten aan bij de wensen van Nederlandse bedrijven. TREKKER bekeek de wagen, een impressie.

Gruber biedt opraapwagens aan met twee verschillende invoersystemen. Een ‘normale’ rotorwagen en een ‘duwstangtransportsysteem’ zoals de Oostenrijkse fabrikant het noemt. Het laatstgenoemde bouwt Gruber al meer dan zestig jaar in zijn opraapwagens.

De compacte wagens hebben een laag eigen gewicht en een laag zwaartepunt. Normaal gesproken worden ze ingezet in heuvelachtige gebieden om in de zomerdag hooi op te rapen. In de Alpenlanden kuilen ze het gras niet als silage in, zoals wij dat kennen, maar rijden ze het als hooi in de schuur. De kenmerken van de Gruber-opraapwagen sluiten aan bij de wensen van bedrijven die actief zijn in het onderhoud van natuur, bermen en parken.

Bij grof gras en dikke zwaden trekken de vorken al een groot gedeelte van de het zwad mee naar binnen. De pick-up werkt dan nog als een soort van kruimeldief voor de laatste restjes. De vermogensbehoefte is minimaal, de invoer is ruim en de vorken scheppen het gras gemakkelijk omhoog.
Bij grof gras en dikke zwaden trekken de vorken al een groot gedeelte van de het zwad mee naar binnen. De pick-up werkt dan nog als een soort van kruimeldief voor de laatste restjes. De vermogensbehoefte is minimaal, de invoer is ruim en de vorken scheppen het gras gemakkelijk omhoog.

Duwstangtransportsysteem

Het systeem werkt met verschillende vorken aan een krukas, hiermee wordt het gras als het ware omhoog gevorkt. De vorken pakken normaal gesproken het gras over vanaf de slepende pick-up. Bij grof gras en dikke zwaden trekken de vorken al een groot gedeelte mee naar binnen. De pick-up werkt dan nog als een soort van kruimeldief voor de laatste restjes.

De vermogensbehoefte is minimaal, daarnaast is er veel ruimte in de invoer. Hierdoor vindt het ruwe en grove natuurgras makkelijk zijn weg omhoog. Tijdens het oprapen wordt het gras ook moeiteloos naar achteren gewerkt. Het is zelfs niet nodig om de bodemketting te gebruiken. Die is voorzien van gegalvaniseerde meenemers.

Tijdens het oprapen wordt het gras moeiteloos naar achteren gewerkt. Het is zelfs niet nodig om de bodemketting te gebruiken. De bodemketting is voorzien van gegalvaniseerde meenemers. Naast bediening vanuit de trekker kun je de bodemketting ook bedienen aan de zijkant van de machine.
Tijdens het oprapen wordt het gras moeiteloos naar achteren gewerkt. Het is zelfs niet nodig om de bodemketting te gebruiken. De bodemketting is voorzien van gegalvaniseerde meenemers. Naast bediening vanuit de trekker kun je de bodemketting ook bedienen aan de zijkant van de machine.

Naast bediening vanuit de trekker, kun je de bodemketting ook bedienen aan de zijkant van de machine. Dit systeem wordt in Alpenlanden vaak gebruikt om eenvoudig hooi te lossen in een schuur. De bovenwagen klap je met een schaarrooster eenvoudig naar achteren om de hoogte te beperken. Dankzij de hefbegrenzer kan de achterklep volledig worden geopend, zelfs wanneer de carrosserie is neergeklapt.

11 messen

In de wagen kunnen 11 messen worden geplaatst, optioneel maximaal 21 messen voor een meerprijs van € 6.135. De Gruber van Van Mourik in Beekbergen (Gld.) is door Tom Techniek in Lieren (Gld.) geleverd met 4 messen. Dit is voldoende voor een goed verteringproces en vergemakkelijkt het verstrooien van het product, aldus Koen Spee, mede-eigenaar van Van Mourik.

De vorken zitten aan het krukasmechanisme gemonteerd met teflonblokken, elk voorzien van een vetnippel. De fabrikant adviseert om deze na gebruik dagelijks te smeren. Ze zijn overigens prima toegankelijk. Mocht het toch zover zijn, dan kun je de blokken eenvoudig vervangen.
De vorken zitten aan het krukasmechanisme gemonteerd met teflonblokken, elk voorzien van een vetnippel. De fabrikant adviseert om deze na gebruik dagelijks te smeren. Ze zijn overigens prima toegankelijk. Mocht het toch zover zijn, dan kun je de blokken eenvoudig vervangen.

Vorken in teflonblokken

De vorken zijn gemonteerd in teflonblokken. Die zijn elk voorzien van een vetnippel. De fabrikant adviseert om deze na gebruik dagelijks te smeren. De vetnippels zijn overigens prima toegankelijk. Mocht het toch zover zijn, dan zijn de blokken eenvoudig te vervangen.

De aandrijving van het duwstangtransportsysteem komt vanaf de 540 tpm-aftakas van de trekker. Aan het einde van de dissel zit een haakse overbrenging. Op de uitgaande as zitten twee tandwielen gemonteerd. Het eerste tandwiel zorgt via een ketting voor de aandrijving van het krukassysteem. Helemaal aan de linkerkant van de wagen loopt achter een beschermkap de ketting voor de aandrijving van de pick-up.

Optioneel is voor € 925 automatische kettingsmering op beide kettingen leverbaar. De slepend opgehangen pick-up is 180 centimeter breed en heeft een tandafstand van 55 millimeter. Standaard is de pick-up voorzien van stalen voelwielen voor de bodemvolging. Optioneel zijn dubbele pendelrollen, deze zorgen volgens de Oostenrijkse fabrikant voor betere bodemvolging en halveren de bodemdruk van de pick-up.

Standaard kunnen elf messen in de wagen worden geplaatst. Optioneel biedt Gruber de mogelijkheid om maximaal 22 messen te gebruiken. Van Mourik Beekbergen gebruikt slechts vier messen. Dit is voldoende voor een goed verteringproces en vergemakkelijkt het verstrooien van het product.
Standaard kunnen elf messen in de wagen worden geplaatst. Optioneel biedt Gruber de mogelijkheid om maximaal 22 messen te gebruiken. Van Mourik Beekbergen gebruikt slechts vier messen. Dit is voldoende voor een goed verteringproces en vergemakkelijkt het verstrooien van het product.

Gruber-opraapwagen in basic of luxe uitvoering

De Gruber-opraapwagen is verkrijgbaar als basic uitvoering. Indien gewenst laat je de machine voorzien van verschillende opties. Denk aan een hydraulische knikdissel voor gebruik in heuvelachtig terrein, of een geveerde dissel voor meer rijcomfort.

Standaard zijn drie enkelwerkende hydrauliekaansluitingen en één drukloze retour nodig voor de bediening van de achterklep, pick-up en bodemketting. Optioneel is voorkeuzeschaking (€ 2.395), hiermee kan de gewenste functie worden voorgeselecteerd. Wie echt voor luxe gaat, kiest het proControl-besturingssysteem. Dit kan desgewenst in combinatie met Isobus. Of dit allemaal nodig is op een simpele wagen, vragen wij ons af.

De Gruber is te koop in verschillende uitvoeringen. Bij de Gruber ‘diepladerserie’-opraapwagens staan de banden naast de bak. Met 480/45-17-banden blijft de PA 180 T net binnen de 2,48 meter. Bij de hoogladerversie staan de banden onder de bak. De dieplader is dankzij zijn compacte bouw en lage zwaartepunt beter geschikt voor het onderhoud in natuurgebieden en openbaar groen. De Gruber PA 180 T is verkrijgbaar vanaf € 46.035.

Tekst: Robin Looman

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Stolpen breidt serie opraapwagens uit met kleiner model 8.22

In 2025 levert de Duitse machinefabrikant Stolpen een kleiner model opraapwagen: de 8.22. Deze heeft een laag eigengewicht van 2.300 kg.
Afbeelding artikel

Pöttinger schrapt Torro-opraapwagens en komt met Jumbo 5000-serie

De Oostenrijkse fabrikant Pöttinger stopt met de productie van Torro-opraapwagens en zet daarvoor in de plaats de Jumbo 5000 in de...
Afbeelding artikel

Opraapwagen Schuitemaker Rapide 7700 met vernieuwde aandrijving

Schuitemaker geeft zijn Rapide-opraapwagen een forse update en blijft tegelijk trouw aan het kenmerkende concept. Een impressie.