fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Letse machineliefhebber houdt gedateerd machinepark rijdend

De Letse akkerbouwer en machineliefhebber Juris Mežals heeft er plezier in om zijn wat gedateerde machinepark rijdende te houden. Hij gebruikt daarvoor vooral oude techniek. – Foto’s: Mark Pasveer

Tijdens de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten arriveren we in Letland op het machinepark van akkerbouwer Juris Mežals. Ondanks dat het wat gedateerd is, teelt en oogst hij er elk jaar 100 hectare granen mee. De machineliefhebber gebruikt daarvoor vooral oude techniek. Mežals restaureert waar kan en repareert waar nodig. Een reportage.

De Let Juris Mežals lijkt er aardigheid in te hebben om zijn wat gedateerde machinepark rijdende te houden. Met zichtbaar plezier laat hij de machines zien evenals de projecten die hij heeft lopen. Als de tijd het toelaat, houdt hij zich bezig met het restaureren van machines.

Zo laat hij een Gaz-vrachtwagen zien die hij heeft opgeknapt. Het is een soort overlaadwagen waarmee hij graan en zaaizaad overlaadt. Maar ook werkt hij aan een Gaz 53 met V8-motor die hij gebruikt voor het graantransport – het project is bijna klaar. Alleen de nieuwe neus moet er nog aan.

Lees verder onder de foto’s

Dit project is helemaal klaar: de restauratie van een GAZ-vrachtwagen met overlaadwagen. Deze wordt gebruikt om graan en zaaizaad over te laden.
Dit project is helemaal klaar: de restauratie van een GAZ-vrachtwagen met overlaadwagen. Deze wordt gebruikt om graan en zaaizaad over te laden.

Het graantransport doet Mežals voornamelijk met kleine Gaz- en Zil-vrachtwagens die respectievelijk maximaal 100 en 110 km/u rijden. Al gaat dat dan niet meer comfortabel, zo laat hij weten.

Juris Mežals is bezig met de restauratie van een GAZ 53-vrachtwagen. Die heeft een V8-motor en rijdt maximaal 100 kilometer per uur. De Let gebruikt de wagen voor het graantransport.
Juris Mežals is bezig met de restauratie van een GAZ 53-vrachtwagen. Die heeft een V8-motor en rijdt maximaal 100 kilometer per uur. De Let gebruikt de wagen voor het graantransport.

Twee maaidorsers

De Letse akkerbouwer teelt ongeveer 100 hectare granen. Voor de oogst staan er twee Jenissei-maaidorsers. De twee stammen uit 1989, en door het buiten overwinteren, zien de machines er van de buitenkant niet meer nieuw uit. Maar de machines werken prima, stelt de Let. Voor de zekerheid staat er nog één op voorraad voor onderdelen.

De Jenissei-maaidorsers hebben vier schudders, en een hydrostatische transmissie in combinatie met vier versnellingen. Er ligt een 110 pk sterke viercilinder achterop. Van binnen heeft Mežals de machines een upgrade gegeven door ze wat aan te kleden.

De maaidorsers zien er door het buiten overwinteren niet meer als nieuw uit, maar ze werken nog prima, stelt machineliefhebber Juris Mežals. Van binnen heeft hij ze een upgrade gegeven.
De maaidorsers zien er door het buiten overwinteren niet meer als nieuw uit, maar ze werken nog prima, stelt machineliefhebber Juris Mežals. Van binnen heeft hij ze een upgrade gegeven.

Charkov-kniktrekker kapot

Op het erf staat een New Holland TD95D paraat, met een vrij recente 12 meter brede gedragen spuit. Dat is de meest gebruikte trekker van de akkerbouwer, naast twee MTZ 80’s waarvan er één volledig gerestaureerd is.

Het zware werk doet Mežals met een Charkov T150-kniktrekker, die tijdens het werk is gestrand op het perceel, met een kapotte motor. De Let is daarom bezig met een motortransplantatie. Daarom staat er een andere T150 op het erf zonder motorblok. Vermoedelijk mankeert die iets anders, gezien het feit dat hij ervoor kiest de motor eruit te halen in plaats van de trekker te wisselen.

Links een MTZ 80 die Mežals heeft gerestaureerd. In het midden een Charkov T150 waarvan de motor momenteel in een andere trekker wordt gezet. En rechts staat nog een MTZ 80.
Links een MTZ 80 die Mežals heeft gerestaureerd. In het midden een Charkov T150 waarvan de motor momenteel in een andere trekker wordt gezet. En rechts staat nog een MTZ 80.

Auteur: Bob Karsten

Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.