Letse machineliefhebber houdt gedateerd machinepark rijdend
Tijdens de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten arriveren we in Letland op het machinepark van akkerbouwer Juris Mežals. Ondanks dat het wat gedateerd is, teelt en oogst hij er elk jaar 100 hectare granen mee. De machineliefhebber gebruikt daarvoor vooral oude techniek. Mežals restaureert waar kan en repareert waar nodig. Een reportage.
De Let Juris Mežals lijkt er aardigheid in te hebben om zijn wat gedateerde machinepark rijdende te houden. Met zichtbaar plezier laat hij de machines zien evenals de projecten die hij heeft lopen. Als de tijd het toelaat, houdt hij zich bezig met het restaureren van machines.
Zo laat hij een Gaz-vrachtwagen zien die hij heeft opgeknapt. Het is een soort overlaadwagen waarmee hij graan en zaaizaad overlaadt. Maar ook werkt hij aan een Gaz 53 met V8-motor die hij gebruikt voor het graantransport – het project is bijna klaar. Alleen de nieuwe neus moet er nog aan.
Lees verder onder de foto’s
Het graantransport doet Mežals voornamelijk met kleine Gaz- en Zil-vrachtwagens die respectievelijk maximaal 100 en 110 km/u rijden. Al gaat dat dan niet meer comfortabel, zo laat hij weten.
Twee maaidorsers
De Letse akkerbouwer teelt ongeveer 100 hectare granen. Voor de oogst staan er twee Jenissei-maaidorsers. De twee stammen uit 1989, en door het buiten overwinteren, zien de machines er van de buitenkant niet meer nieuw uit. Maar de machines werken prima, stelt de Let. Voor de zekerheid staat er nog één op voorraad voor onderdelen.
De Jenissei-maaidorsers hebben vier schudders, en een hydrostatische transmissie in combinatie met vier versnellingen. Er ligt een 110 pk sterke viercilinder achterop. Van binnen heeft Mežals de machines een upgrade gegeven door ze wat aan te kleden.
Charkov-kniktrekker kapot
Op het erf staat een New Holland TD95D paraat, met een vrij recente 12 meter brede gedragen spuit. Dat is de meest gebruikte trekker van de akkerbouwer, naast twee MTZ 80’s waarvan er één volledig gerestaureerd is.
Het zware werk doet Mežals met een Charkov T150-kniktrekker, die tijdens het werk is gestrand op het perceel, met een kapotte motor. De Let is daarom bezig met een motortransplantatie. Daarom staat er een andere T150 op het erf zonder motorblok. Vermoedelijk mankeert die iets anders, gezien het feit dat hij ervoor kiest de motor eruit te halen in plaats van de trekker te wisselen.
Auteur: Bob Karsten
Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip door de Baltische Staten
Gerelateerde tags: Baltische Staten, Trekkers