fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer | Stoere Lamborghini 1RDT met vierwielaandrijving

Raymond Salden (52), autohandelaar en eigenaar van een garagebedrijf in Guttecoven (L.), op zijn Lamborghini 1RDT, “Lamborghini is een bekende naam in de exclusieve auto’s, dus dat maakt het voor een autoliefhebber weer extra interessant.” – Foto’s: Twan Wiermans

Autohandelaar Raymond Salden kocht drie jaar geleden zijn eerste Lamborghini-trekker. In Italië, want vóór begin jaren zeventig was Lamborghini buiten Italië tamelijk onbekend. Hoe komt een autohandelaar in de trekkers terecht?

Raymond Salden is opgegroeid in de landbouw en heeft – naast zijn werk als garagehouder en eigenaar van Next Auctions ook hobbymatig nog een aantal hectaren landbouwgrond. “Ik heb wat eigen mechanisatie om het werk mee te doen. Dus met trekkers ben ik wel vertrouwd”, zegt Salden.

Heb je speciale interesse in het merk Lamborghini?

“Dat niet per se, maar ik was drie jaar geleden op vakantie in Italië. Zo kwam ik ook op een oldtimertreffen terecht. Daar kwam ik op het idee eens te kijken of er in de buurt wat leuks te koop zou zijn. Dat eindigde met een contact via Google Translate met een Italiaan, en we kwamen tot een akkoord.”

En toen werd het een Lamborghini?

“Het werd inderdaad bij toeval een Lamborghini. Lamborghini is een bekende naam in de exclusieve auto’s, dus dat maakt het voor een autoliefhebber weer extra interessant. In die zin was Lamborghini in Italië wat Porsche was in Duitsland. En ik vond het wat vormgeving betreft wel een mooie trekker. De 1RDT heeft, hoewel het een kleine trekker is, met vierwielaandrijving ook wel een stoere uitstraling.

Lees verder onder de video en foto’s

Is het bij deze Lamborghini gebleven?

“Uiteindelijk heb ik toen twee trekkers gekocht, waaronder een 3403 R Super, waar er maar 57 van zijn gemaakt. Zeldzame modellen zijn altijd extra interessant. Trouwens, volgens de beschikbare documentatie zijn er van de Lamborghini 1RDT met voorwielaandrijving ook maar 276 stuks gemaakt. Inmiddels zijn er nog een paar Lamborghini’s bijgekomen en is er ook weer een verkocht.”

Het dashboard is charmante eenvoud. Beetje apart is het stuur dat iets uit het midden staat. Op de bak een hendel voor de versnellingen en de hoog-laag. Rechts een kloeke handgashendel. Een kind kan de was doen.
Het dashboard is charmante eenvoud. Beetje apart is het stuur dat iets uit het midden staat. Op de bak een hendel voor de versnellingen en de hoog-laag. Rechts een kloeke handgashendel. Een kind kan de was doen.
Zeer herkenbare techniek. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder. Stuurbekrachtiging was nog niet aan de orde. Wel een aandrijfas in het midden.
Zeer herkenbare techniek. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder. Stuurbekrachtiging was nog niet aan de orde. Wel een aandrijfas in het midden.
Bijzondere techniek?

“De 1R is van 1961 tot 1965 geproduceerd. En de versie met voorwielaandrijving – de 1RDT– van 1964 tot 1966 met ronde motorkap en tot 1969 met vierkante motorkap. De trekker is voorzien van sperdifferentieel. Dat was in die periode bij veel trekkerfabrikanten een belangrijke noviteit. Maar in die periode was een voorwielaandrijving met toen al een aandrijfas in het midden toch echt zijn tijd vooruit. Dit exemplaar heeft geen hefinrichting, maar wel twee aftakasstompen boven elkaar. Waarschijnlijk voor twee toerentallen; mogelijk dat één van de stompen een rijafhankelijke aftakas is. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Wat heel apart is, en dat kom je op meer Lamborghini’s uit die tijd tegen, is een kraantje waarmee je het rempedaal kunt omschakelen van linker- naar rechterwiel. Er is namelijk maar één rempedaal dat in principe beide wielen remt. Verder is het eenvoud uit de jaren zestig: drie versnellingen vooruit en een achteruit, een hoog-laagschakeling. Toeren- en urenteller, laadstroomcontrolelampje en een oliedrukmeter op het dashboard. En dat is het dan. Meer dan dat had je in die tijd niet nodig.”

Beetje apart: één rempedaal en een kraantje om links of rechts apart te remmen. Het voetgas is achteraf erbij gemaakt. Sperdifferentieel was standaard.
Beetje apart: één rempedaal en een kraantje om links of rechts apart te remmen. Het voetgas is achteraf erbij gemaakt. Sperdifferentieel was standaard.
Heb je er veel werk aan gehad?

“Ik heb de trekker gekocht zoals-ie er nu bij staat. Noem het een oudere restauratie, maar hij loopt prima en er zitten nieuwe banden op. Dus weinig reden om daar veel aan te doen. En hoewel ik er wel liefhebberij in heb, is er ook maar beperkt tijd om een serieuze restauratie aan te pakken. Behalve dat ik het mooie trekkertjes vind, zijn ze relatief zeldzaam. Op een oldtimertreffen kom je ze niet snel tegen. Ook de specifieke autoliefhebber met een warm hart voor Lamborghini kijkt er vaak vanop als hij ziet dat het van oorsprong eigenlijk een trekkerfabrikant was.”

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Oogst 2024: klassieke trekkers en hakselaars in de mais

TREKKER-fotograaf Michel Velderman schoot afgelopen weken de mooiste oogst-plaatjes van klassieke trekkers en hakselaars in de mais.
Afbeelding artikel

VIDEO | Mais hakselen met Steyr 8320 en Kemper Champion 3000

TREKKER spot deze Steyr 8320-werktuigendrager met ervoor een Kemper Champion 3000 4-rijige maisbek. Een echte klassieker!
Afbeelding artikel

Klassieker | Onder de indruk van trekker Same Trident 130

Richard Helder woonde als kind naast een loonbedrijf dat een Same Trident 130 had. Dertig jaar later kocht hij zelf een...