fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960

De Z2-960 dubbele hark van de Poolse machinefabrikant Samasz harkt 9,6 meter bij elkaar. Ter gelegenheid van het 40-jarige jubileum is de kleurstelling van wit-groen aangepast naar zwart-groen. Een impressie.

De Poolse machinefabrikant Samasz toonde op de Agritechnica een nieuwe lijn dubbele harken. De serie bestaat uit vijf modellen van 6,2 tot 9,6 meter. Het topmodel, de Z2-960 harkt 9,6 meter bij elkaar. Ter gelegenheid van het 40-jarige jubileum is de kleurstelling van wit-groen aangepast naar zwart-groen. Een impressie.

Op een perceel nabij de fabriek van het Poolse Samasz demonstreert de fabrikant één van de nieuwste machines binnen het productportfolio: een dubbele hark. Voor ons toont het topmodel uit de nieuwe Z2-serie, de Z2-960, wat het kan.

De hark heeft een maximale werkbreedte van 9,6 meter met twee elementen en een rotordiameter van 4,2 meter. Aan de elke rotor zitten vijftien tandarmen met elk vier dubbele veertanden. De machine is hydraulisch te verstellen van 8,8 tot 9,6 meter werkbreedte.

Lees verder onder de video

Pre-productiemodel

De hark die we aan het werk zien is nog niet het definitieve model. Bij deze versie worden nog wat details getest, en sommige komen nog niet lekker uit de verf.

Zo test Samasz een hogere maat wielen onder de harkelementen. In het veld blijkt dat de grote banden onvoldoende pendelslag hebben: ze raken de tandarmen. De oplossing hiervoor zal waarschijnlijk zitten in bredere, lagere bandjes, zodat de pendelslag en bodemaanpassing kunnen blijven zoals bedoeld, terwijl je toch een groter raakvlak hebt van de bandjes op de zode. Daarmee verlaag je de bodemdruk en voorkom je sporen bij een natte zode. Bij Samasz kun je kiezen uit standaard vier tastwielen, of optioneel zes.

Scheppende harktanden

Onder dit prototype zijn scheppende harktanden gemonteerd. Dit zien we vaker bij fabrikanten van zwadharken, omdat de scheppende beweging een optil-effect geeft. Het gras wordt daardoor minder over de stoppel gesleept, en daarmee verklein je de kans op versmering. De fabrikant laat weten dat hij er nog niet uit is of de hark daadwerkelijk met deze tanden op de markt zal komen. Op de fabriek liggen nog drie andere tandvormen die het Poolse bedrijf eerst wil monteren en onderzoeken.

Deze tandenset behoorde tot een testserie. Gelukkig maar, want de tanden die er nu onder zaten vervormden vrij vlot en behoeven volgens de toeschouwers nog wat versteviging. Wel waarderen we het lef van de fabrikant om journalisten toch de machine en het werk te laten beoordelen, terwijl-ie nog in de testfase zit. Ook de fabrikant waardeerde de kritische blik en neemt de tip in overweging.

Lees verder onder de foto’s

De tanden hebben een kromming aan de onderkant, waarmee het gras min of meer opgeschept wordt. Hiermee sleep je minder over de stoppel heen en verminder je versmering. De tanden zijn nog niet definitief: Samasz test nog drie verschillende tanden. Ook de hoge tastwielen zijn niet definitief, en worden waarschijnlijk vervangen door een maat lager en breder.
De tanden hebben een kromming aan de onderkant, waarmee het gras min of meer opgeschept wordt. Hiermee sleep je minder over de stoppel heen en verminder je versmering. De tanden zijn nog niet definitief: Samasz test nog drie verschillende tanden. Ook de hoge tastwielen zijn niet definitief, en worden waarschijnlijk vervangen door een maat lager en breder.

Smoorklep in ventiel

Je bedient de dubbele hark met een enkelwerkend en een dubbelwerkend ventiel. Tevens is er een touwtje aanwezig waarmee je een hydraulische klep kunt schakelen. Uitklappen doe je als volgt: je schuift met het dubbelwerkende ventiel de elementen uit, waarna ze uit de beveiliging komen. Vervolgens trek je aan het touwtje en kun je met het enkelwerkende ventiel de elementen laten zakken. Laat je het touwtje vervolgens los, dan is de uithefhoogte direct begrensd en kun je de hark gaan gebruiken.

Wil je de hydraulische oplegdruk aanpassen, dan kun je opnieuw aan het touwtje trekken en de druk met het enkelwerkende ventiel aanpassen terwijl je op de manometers op het frame kijkt. Praktisch en vrij eenvoudig dus. Bij het uitheffen hebben de elementen het zogenoemde jet-effect. Eerst gaan de voorwielen omhoog en dan komt de rest. Bij het zakken gaat dit andersom: eerst de achterwielen op de grond, dan de voorwielen.

Te hoog voor transport, of toch niet?

De enorme harkelementen, ruim 4 meter in diameter, zakken voor de transportstand omlaag in de beveiliging. Wie snel rekent snapt al dat je dan te hoog bent voor wegtransport. Immers, je kunt de tanden niet over de grond laten gaan.

De fabrikant bedacht een handig opklapsysteem voor de tandarmen. Bij elk element vinden we een pin met een borgpen. Haal je die eruit, dan kun je het element uitschuiven en terugklappen dankzij een scharnier met een sleufgat. Vervolgens steek je opnieuw de pin erin om de zaak te borgen. De harkelementen hebben een driehoekig aftakasprofiel van Bondioli & Pavesi, en schuiven keurig en zonder veel speling in elkaar. Handig.

Bij elke arm kun je een borgpen losmaken en vervolgens de arm uitschuiven en terugklappen door een scharnier met een sleufgat. Vervolgens kun je opnieuw de pin erin steken en borgen. De buizen hebben een driehoekig aftakasprofiel.
Bij elke arm kun je een borgpen losmaken en vervolgens de arm uitschuiven en terugklappen door een scharnier met een sleufgat. Vervolgens kun je opnieuw de pin erin steken en borgen. De buizen hebben een driehoekig aftakasprofiel.

Beter op vlakke percelen

Ook de curvebaan en rotorkop koopt Samasz in bij Bondioli & Pavesi. Ze zijn voor het leven gesmeerd en dus onderhoudsvrij. De werkdiepte kun je mechanisch instellen met draaispindels aan de voorkant. Hoewel de hoofdconstructie doet denken aan een Claas Liner, ontwerpt en bouwt Samasz de hark in eigen huis. De aandrijving van de elementen gaat via een Y-vormige tandwielkast voor op de machine. Deze constructie maakt het mogelijk om verder uit te schuiven.

Op de Nederlandse vlakke velden zou deze hark goed tot zijn recht kunnen komen. Op dit behoorlijk glooiende en ongelijke Poolse perceel viel het voor de grote harkelementen niet mee om netjes te harken. Dat kun je de hark an sich ook eigenlijk niet kwalijk nemen.

De daalsnelheid van de harkelementen is te regelen in de snelkoppeling. Hierin zit een soort smoorventiel verwerkt waarmee je de oliestroom kunt regelen.
De daalsnelheid van de harkelementen is te regelen in de snelkoppeling. Hierin zit een soort smoorventiel verwerkt waarmee je de oliestroom kunt regelen.

Samasz Z2-960 dubbele hark vanaf € 44.255

De basisuitvoering doet alles wat je verwacht van een dubbele hark. Uitbreidingen kun je doen door te kiezen voor het optionele zeswielige onderstel en de vanuit de cabine elektrisch verstelbare werkdiepte. Samasz biedt deze Z2-960 aan met een brutoprijs vanaf € 44.255. Daarmee staat de Poolse fabrikant behoorlijk concurrerend in de markt.

Voorlopig is dit de breedste hark die Samasz kan aanbieden. Wel werkt het bedrijf aan een vierrotorhark. Wanneer die komt, is nog even afwachten. De nieuwe dubbele harken zijn inmiddels leverbaar.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Samasz demonstreert dubbele hark Z2-960

De Poolse machinebouwer Samasz demonstreert zijn topmodel uit de nieuwe Z2-serie dubbele harken: de Z2-960. Bekijk de machinedemo.
Afbeelding artikel

Dubbele hark Former 920C mét Isobus is een hightech Fendt

Met de Former 920C heeft Fendt voor het eerst een volwaardige 9 meter-hark die opklapt onder de 4 meter. Optie is...
Afbeelding artikel

Nieuwe Krone Swadro S460 DB-rotorhark focust op rijcomfort

Krone levert een nieuwe 4,60 m brede enkele rotorhark: de Swadro 460 DB. Volgens Krone bieden de vier wielen van het...
Beheer
WP Admin