fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De Auga M1 heeft een hybride aandrijving. Je ‘tankt’ (bio)methaangas, waarop de verbrandingsmotor draait. Aan de achterkant van de motor is een generator geflenst. Die wekt stroom op voor de wielmotoren en het accupakket. - Foto’s: Mark Pasveer

In Litouwen wordt hard gewerkt aan een compleet nieuwe trekker: de Auga M1. Dat is een 500 pk sterke trekker met vier even grote wielen. Het is een hybride trekker. Want een verbrandingsmotor draait op (bio)methaangas, en met een generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste impressie.

Bijna geruisloos rijdt de antraciet-bruine trekker over het fabrieksterrein in Rokiškis (noorden van Litouwen). Het enige dat je hoort is een zacht, zoemend geluid als de trekker op de plek wordt gezet voor wat foto’s. De Auga M1, zoals deze trekker wordt genoemd, heeft een hybride aandrijving. Je ‘tankt’ namelijk (bio)methaangas. Daar draait een verbrandingsmotor op. Direct aan de achterkant van de motor is een generator geflenst. Die wekt stroom op voor zowel de wielmotoren als het accupakket. Het idee daarachter is dat als het motorvermogen even niet wordt gebruikt, de energie wordt opgeslagen in de accu.

De trekker is geruisloos, omdat die tijdens ons bezoek volledig elektrisch rijdt. Medewerker Mindaugas Sakalauskas, die zich richt op het elektrische deel van de trekker, werkt er momenteel aan en heeft daarom geen methaangasflessen geladen. De trekker kan dus rijden op de energie die opgeslagen zit in het accupakket.

Lees verder onder de foto’s

De 500-pk-sterke Auga M1-trekker is 4 meter hoog, weegt 13 ton en staat op viermaal IF 900/50 R42-banden.
De 500-pk-sterke Auga M1-trekker is 4 meter hoog, weegt 13 ton en staat op viermaal IF 900/50 R42-banden.

Drie trekkerversies in testfase

In totaal zijn er vier trekkers gebouwd. Daarvan één groen prototype dat qua concept al sterk lijkt op deze antraciet-bruine Auga M1, waarvan er nu drie rondrijden. De trekkers zitten nog in de testfase en beginnen nu aan hun tweede seizoen in de praktijk. Die drie trekkers zijn in de basis gelijk aan elkaar, maar alle drie zijn ze net even anders gebouwd. In feite test de trekkerbouwer daarmee verschillende componenten. De configuratie die na de praktijktests het best bevalt, wordt in productie genomen en komt op de markt.

Auga test verschillende motoren. Hier een Ford V8-motor die draait op biomethaangas.
Auga test verschillende motoren. Hier een Ford V8-motor die draait op biomethaangas.

Grote groep

Achter de ontwikkeling van deze trekker zit een groot bedrijf: Auga Group. Het bedrijf omvat zo’n 38.000 hectare biologische landbouwgrond verdeeld over tien ‘werklocaties’ in heel Litouwen. Auga Group heeft kantoren en eigen verwerkingsbedrijven in de hoofdstad Vilnius.

De Auga Group bouwt de trekker op een fabrieksterrein in Rokiškis, in het noorden van Litouwen. Er zijn drie van deze trekkers gebouwd die alle drie nét even anders zijn, om verschillende componenten te testen.
De Auga Group bouwt de trekker op een fabrieksterrein in Rokiškis, in het noorden van Litouwen. Er zijn drie van deze trekkers gebouwd die alle drie nét even anders zijn, om verschillende componenten te testen.

De trekker wordt ontwikkeld in het stadje Rokiškis, en veelal getest op de locatie in Smilgiai – op een afstand van 1,5 uur rijden. Naast een 3.000 hectare tellend akkerbouwbedrijf heeft Auga Group in dat dorpje een melkveebedrijf en biogasinstallatie. En om dat laatste is het ‘m te doen. De Auga M1 kan namelijk rijden op eigen geproduceerd biogas.

Het onderdeel van de Auga Group dat de trekker bouwt, Auga Tech, wil in 2026 twintig van deze Auga M1-trekkers bouwen. De tekeningen voor een Auga E1 liggen al klaar. Dit is een elektrische trekker, of beter gezegd een werktuigendrager. De eerste daarvan test Auga Tech later dit jaar. Daarvan wil het bedrijf er dan zestig bouwen.

De voorwielen worden door één elektromotor aangedreven. Die elektromotor zit aan de voorkant, onder de trekker.
De voorwielen worden door één elektromotor aangedreven. Die elektromotor zit aan de voorkant, onder de trekker.

Elektromotoren

De trekkerbouwer wil nog niet verklappen welke techniek er precies schuilgaat achter het fraaie plaatwerk. Ook zou het nog te vroeg zijn om al te zeggen welke componenten Auga gaat gebruiken; dat wordt immers dit jaar getest.

Voor nu ligt er in ieder geval een Ford V8-gasmotor in de trekker, met direct erachter een felgroene generator. Achter de cabine ligt een accupakket. De achterwielen zijn beide voorzien van elektrische wielmotoren in de (forse) asdelen. De twee voorwielen worden door één elektromotor aangedreven via een korte cardanas aan de voorzijde.

De 4 meter hoge trekker zou zo’n 500 pk hebben en weegt 13 ton. Alleen de voorwielen kunnen trouwens sturen, de achteras is vast. De vooras is niet geveerd, maar kan wel pendelen. Onderschat de bandenmaat trouwens niet: viermaal IF 900/50 R42.

Er zitten elektrische wielmotoren ín de achterwielen. Mede daardoor is er geen transmissie of differentieel. Die ruimte wordt benut om gascassettes te laden.
Er zitten elektrische wielmotoren ín de achterwielen. Mede daardoor is er geen transmissie of differentieel. Die ruimte wordt benut om gascassettes te laden.

Cassettes laden

De Auga M1 kan één werkdag (tot 12 uur) werken op één tanklading. Die mate van autonomie is haalbaar, omdat Auga werkt met cassettes die bestaan uit methaangasflessen. Die plaats je grofweg tussen de achterwielen, waar normaal gesproken de achterbrug en transmissie zitten. Bij de Auga M1 is hier een loze ruimte, omdat de trekker aan de achterkant is voorzien van wielmotoren ín de korte asdelen.

De hefinrichting is speciaal ontwikkeld voor de trekker vanwege de klep die opent. Er is een camera gemonteerd voor het aan- en afkoppelen van werktuigen.
De hefinrichting is speciaal ontwikkeld voor de trekker vanwege de klep die opent. Er is een camera gemonteerd voor het aan- en afkoppelen van werktuigen.

De cassette, met daarin minimaal 240 kuub samengeperst gas, wissel je via de achterkant van de trekker. Want die achterkant, waar je een driepunts-hefinrichting hebt (geen aftakas), klapt open zoals een vrachthelikopter dat doet.

Je verwisselt de cassettes met een heftruck, of op het land met een verreiker. Daarvoor moet de getrokken cultivator of -zaaimachine er wel even vanaf. Dan rijdt de trekker op energie die opgeslagen zit in het accupakket. Deze werkwijze zorgt ervoor dat de Auga M1, waarvan de frameconstructie is gepatenteerd, een lange dag kan rijden op één tanklading en toch snel gas kan tanken.

De cassettes met gas laadt je achter in de trekker. Daartoe klapt de achterkant open (hier open). Een werktuig moet er dus even vanaf. Hydrauliekaansluitingen zitten onderop.
De cassettes met gas laadt je achter in de trekker. Daartoe klapt de achterkant open (hier open). Een werktuig moet er dus even vanaf. Hydrauliekaansluitingen zitten onderop.

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: In Baltische Staten staat eerste generatie boer aan het roer

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.