fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

BLOG | ‘Njet, geen foto van oude Claas Mercur in prachtig avondlicht’

TREKKER-fotograaf Mark Pasveer werkt en woont afwisselend in Nederland en Noorwegen. Samen met TREKKER-redacteur Bob Karsten reisde hij naar de Baltische Stagen. In deze blog vertelt hij dat hij voor zijn vertrek al was geinformeerd over de moeizame communicatie aan de oostkant van de Baltische Staten. – Foto: Mark Pasveer

Een naburige Noorse loonwerker, wiens zoon in Estland woont, vertelde mij voor vertrek al dat de communicatie aan de oostkant van de Baltische Staten weleens moeilijk kon worden. De oudere mensen spreken daar Russisch en zijn bovendien vaak schuw. Ik dacht bij mezelf: met een vriendelijke benadering en gebaren komen we vast een heel eind.

Rijdend langs het grensgebied met Rusland zijn veel kleine boerderijen te zien. Een paar hectare land, een schuur met daarvoor geparkeerd een combine, en meestal een blauwe Belarus. We zien er tientallen, soms onder dak, meestal gewoon buiten. En opvallend vaak staande op de top van een helling. Helaas zien we weinig mensen en actie.

Lees verder onder de foto; bekijk nog veel meer foto’s onderaan deze blog

Veel huizen in het buitengebied hebben een stukje land, en hebben een trekker (vaak Belarus), en wat machines voor de aardappelteelt. En geregeld een oude maaidorser, zoals deze Claas Matador.
Veel huizen in het buitengebied hebben een stukje land, en hebben een trekker (vaak Belarus), en wat machines voor de aardappelteelt. En geregeld een oude maaidorser, zoals deze Claas Matador.

Op een gegeven moment, links van de weg, ontwaren we in prachtig avondlicht een kleine boerderij waar diverse werktuigen staan opgesteld. Een oude Claas-combine en natuurlijk een blauwe Belarus. De eigenaar is aan het ploegen, zo te zien met een zelfgebouwde trekker. Het kan niet mooier. De setting is perfect, de kleine Belarus-trekker laat een rookpluim zien, en de doorleefde noestige eigenaar maakt het beeld compleet.

Njet, njet en nog eens njet: geen foto

Als we parkeren, komt de trekkerchauffeur naar ons toe. Hoopvol gestemd gaan wij zijn richting op. Russisch? Nee, dat spreken we niet. De communicatie blijkt een struikelblok, wel wordt duidelijk dat de eigenaar niet gefotografeerd wil worden. Njet en nog eens njet. Wellicht alleen de trekker? Ook een duidelijk njet.

Teleurgesteld gaan we richting auto. De oude Claas Mercur staat in prachtig avondlicht en de verleiding is groot. Maar ja, het was duidelijk: njet.

Deze eenzaam ogende Charkov T150-kniktrekker wordt vergezeld door één koe aan een ketting. De eigenaar laat weten 30 hectare te boeren, en de trekker zo af en toe eens te gebruiken.
Deze eenzaam ogende Charkov T150-kniktrekker wordt vergezeld door één koe aan een ketting. De eigenaar laat weten 30 hectare te boeren, en de trekker zo af en toe eens te gebruiken.

Oude Oekraïense Kharkiv-kniktrekker op de foto

Een paar dagen later duikt weer een prachtig tafereel op. Ditmaal staat een oude Oekraïense Kharkiv-kniktrekker op de rand van een perceel. Alweer in avondlicht. Een man met één koe is in de buurt en blijkt de eigenaar. Hij spreekt gelukkig een paar woorden Duits.

Fotograferen is prima, alleen wil hij zelf liever niet in beeld. Geen probleem, de grazende koe aan een ketting samen met de mintgroene Oost-Europese trekker maakten de sfeer al compleet. Blij en voldaan met de onverwachte vangst, rijden we verder.

Auteur: Mark Pasveer

Lees meer artikelen over de TREKKER-toer door de Baltische Staten

Zaterdag eind van de dag; dan is het hek gesloten en staan de machines stil. Er staat een Claas Xerion 3800 Trac VC met cultivator, een Ford TW 15 en een Ford 8340.

Een stickertje op het voorraam bewijst dat de eigenaar ‘m niet vergeten is: deze Charkov T150 is namelijk nog gekeurd. De trekker staat eenzaam in het lange gras. De motorkap is verdwenen.

In Estland wordt nog een snede gras gehakseld. Voor het transport worden verschillende vrachtwagens ingezet, en enkele trekkers. Let op de brede pick-up: 3,8 meter.

Een gemengd wagenpark bij dit bedrijf in Estland. John Deere, Valtra en erachter staat een zwarte Deutz-Fahr 9340 TTV. Het bedrijf omvat 4.300 hectare landbouwgrond.

Bijna alle trekkers zijn op het land, en dus heerst er rust op het erf van de Auga Group. Het is één van vele locaties van het bedrijf, dat in totaal zo’n 35.000 hectare boert in Litouwen.

Een opvallende Charkov-kniktrekker bij een … tja, machinehandelaar, sloper, of oudijzerhandelaar. Helemaal zeker is dat niet. De Charkov wordt gebruikt voor een dieplader.

In Nederland en België is zo’n Case IH 1455 XL een zeer begeerde trekker. Hier in Litouwen eindigt-ie in de bosjes. Er is iets kapot. De eigenaar wil hem misschien nog eens repareren.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.
Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.